InfoNu.nl > Financieel > Geld > Benzineprijs door accijns hoog

Benzineprijs door accijns hoog

Benzineprijs door accijns hoog Brandstof is duur aan de pomp in 2018 en 2019, het valt bijna altijd tegen. Hoe duur is dat eigenlijk? De benzineprijs, brandstofprijzen en accijns met het kwartje van Kok. Waarom is de benzine zo duur in ons land? Iedereen ziet aan de pomp dat de brandstoffen voor de auto in Nederland super hoog zijn. Natuurlijk heeft dat ook te maken met marktomstandigheden, maar weet u wel hoe hoog de accijns en andere heffingen op brandstoffen zijn, zoals de btw en voorraadheffing. Probeer dus zo goedkoop mogelijk te tanken.

Inkoopprijs van brandstoffen

De brandstofprijzen in ons land kennen de volgende opbouw. Allereerst is er de inkoopprijs die sterk varieert door prijswijzigingen op de wereldmarkt. Door vooral stijgingen van de vraag in China, India en de Verenigde Staten lopen olieproducenten tegen de grenzen van hun capaciteit aan. Vele investeringen zullen nodig zijn om de huidige capaciteit op peil te houden en zo mogelijk verder te vergroten. Ondertussen gaat de grotere vraag en de speculatie door. Deze kale inkoopprijs is in de meeste landen van Europa op een vergelijkbaar niveau. Omdat de wereldwijde handel in olieproducten vooral in US dollars luidt, heeft natuurlijk een verandering in de koers van de dollar ten opzichte van onze euro een duidelijke invloed op de brandstofprijs in euro’s.

De belastingdienst

De marge op de benzineprijs bedraagt volgens Shell zo’n 12,5 cent en daaruit moeten nog kosten worden betaald. De grootste invloed op de prijs van brandstoffen heeft de Belastingdienst met zijn heffingen. De belastingen zijn hoog in ons land. Zo bestaat grofweg twee derde deel van de brandstofprijs uit accijns en heffingen. Niemand is ook het kwartje van Kok vergeten dat tijdelijk zou zijn. En die heffingen zullen alleen maar toenemen met de aanstaande verhoging van de BTW, want op brandstoffen betalen we nu al 21%. Anders gezegd als de prijs van Euro 95 nu 1,50 euro bedraagt, zou dat zonder accijns en heffingen ongeveer 60 eurocent zijn. Wat een verschil!

Welke accijns betalen we?

En accijns betalen we op tal van dingen. Accijns is een verbruiksbelasting en die is bedoeld en uitgevonden om u geld afhandig te maken en er voor te zorgen dat u door de hoge kosten minder gaat consumeren. Accijnzen zijn er op brandstof, alcohol en rookwaren. U betaalt en de fabrikanten, handelaren of importeurs dragen dit geld weer af aan de Belastingdienst.

Welke btw betaal ik?

We kennen een btw tarief van 21% en een tarief van 6%. Op benzine betalen we de hoofdprijs: 21 procent btw. Daar bovenop komt nog eens de voorraadheffing. Op basis van internationale afspraken wordt door de stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten, COVA, een strategische voorraad olie bewaard en ook dat kost geld.

Prijsverschillen

Iedereen weet dat de prijzen van brandstoffen op en rondom de snelwegen hoger zijn dan elders. Dus, wie wat wil besparen, tankt elders. Maar ook weer niet in te landelijk gebied, want ook daar zijn de prijzen hoger in verband met een geringere afzet van brandstoffen.

Relatie met ruwe olie

Het is niet zo dat de ruwe olie en de brandstoffen één op één gerelateerd zijn. Er is een aparte markt voor benzineproducten, waardoor het zelfs kan gebeuren dat de prijs van ruwe olie daalt, terwijl de brandstofprijzen omhooggaan. Wel is het zo dat begin 2013 een vat ruwe olie 100 dollar kostte en in 2008 was dat nog 147 dollar en in 2018 nauwelijks 60 dollar. Het wordt spannend of 2019 een jaar wordt met stijgende olieprijzen. Waarschijnlijk lukt dat alleen als het oliekartel de productie van olie weet te beperken.

Relatie met gas

Het gas dat we thuis allemaal gebruiken is door de Nederlandse overheid wel direct aan de prijs van ruwe olie gekoppeld. Dat betekent dat we nu niet alleen met dure prijzen voor benzine en dergelijke te maken hebben, maar straks ook een extra rekening kunnen verwachten voor het gasverbruik.

Prijzen aan de pomp

De prijzen aan de pomp, 1 januari 2019, afgerond op hele centen:

brandstofprijs per liter
LPG86,9 eurocent
Diesel1,42 euro
Benzine Euro 951,60 euro
Benzine Super plus1,68 euro

Het is natuurlijk de kunst om een pomp te vinden waar u goedkoper kunt tanken.

Slot goedkoop tanken in 2019

Neen eenvoudiger kunnen we het niet voor u maken, wel duurder natuurlijk. Overigens zijn er op internet ook allerlei sites die u helpen om zo goedkoop mogelijk te tanken. Gelukkig maar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het n…
Accijnzen, onderdeel van de consumentenprijsAccijns betalen we allemaal in meer of mindere mate. We hebben niet in de gaten hoeveel accijns we eigenlijk betalen, ma…
Record benzineprijzen en goedkoper tankenEen auto is duur, maar voor sommige mensen onmisbaar. De benzineprijzen wisselen regelmatig qua prijs. Nederland is hela…
Welke belastingen heft de Rijksoverheid?Welke belastingen heft de Rijksoverheid?In Nederland is de Rijksoverheid verantwoordelijk voor het maken van wetgeving op basis waarvan de Belastingdienst de di…
Belastingen, rechten en plichtenBelastingen, rechten en plichtenIedereen die in Nederland woont of werkt of in het buitenland een Nederlands inkomen heeft, is belastingplichtig. De Bel…

Reageer op het artikel "Benzineprijs door accijns hoog"

Reactie

Bert, 19-01-2011 13:11 #1
Het is gewoon te gek voor woorden dat er zoveel accijns betaald dient te worden. Als je ver moet reizen i.v.m. werk kost het een vermogen. Vervolgens betaal je ook nog eens een keer motorrijtuigenbelasting. Ik wil wel eens inzichtelijk hebben(transparantie) wat er gedaan wordt met de accijns en motorrijtugenbelasting. Andere landen reden het ook met minder accijns en motorrijtuigenbelasting. Zoals in duitsland betaald men veel minder voor motorrijtuigenbelasting. Als het normaal 60 cent kost per liter waar gaat die 90 cent dan heen? Hoeveel liter wordt er gemiddeld getankt per dag en wat komt er dan gemiddeld binnen. Reactie infoteur, 19-01-2011
Beste Bert,
Zou een mooie Kamervraag zijn in plaats van steeds maar weer het autorijden duurder te maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!