InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is nog belastingvrij, sparen?

Wat is nog belastingvrij, sparen?

Wat is nog belastingvrij, sparen? Belastingvrij sparen in 2015, 2016 en 2017 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdienen in 2016 of 2017, belastingvrij inkomen of banksparen en wat is er verder belastingvrij mogelijk in ons land? Toeslagen zijn belastingvrij. Belastingvrij zonder dat u belastingaangifte moet doen en geld moet afdragen aan de Belastingdienst. Van welke vrijstellingen van de Belastingdienst kunnen we gebruik maken om geen of minder belasting aan de fiscus te betalen? Wat zijn de belastingvrije zaken voor uw huis, pensioen, een erfenis, een schenking, spaargeld of uw werk. Wanneer moet u belasting betalen? Maak slim gebruik van de vrijstellingen.

De belastingdienst is overal aanwezig

De belastingdienst lijkt overal aanwezig. Over bijna alles moet u belasting betalen. Dat kunnen directe belastingen zijn over uw loon, inkomen of vermogen. Maar ook allerlei indirecte belastingen zoals de btw, accijns. Bijna te veel om op te noemen. En toch kan er nog van alles belastingvrij door gebruik te maken van een aantal vrijstellingen. Legaal en wel. Enkele voorbeelden van gratis geld verdienen:

Gratis geld, enkele voorbeelden 2015, 2016, 2017

Belastingvrij loon en belastingvrij inkomen, geen inkomstenbelasting betalen door de heffingskortingen

Vroeger kenden we de belastingvrije voet. Dat was het loon waarover u geen belasting hoefde te betalen. Dat is in 2001 veranderd in de systematiek van heffingskortingen. Een heffingskorting is een bedrag dat in mindering komt op de belasting die u moet betalen. Stel u hebt 2000 euro aan heffingskortingen dan betaalt u 2000 euro minder belasting dan zonder heffingskortingen. Het is een netto teruggave. Nu heeft niet iedereen dezelfde heffingskortingen, maar heeft iedereen met werk bijvoorbeeld wel recht op de algemene heffingskorting van 2000 euro. Wie dat bedrag terug rekent, zal merken dat dit overeenkomt met een belastingvrije voet van ongeveer 6.500 euro. Met andere woorden, als u alleen recht hebt op de algemene heffingskorting, is voor u een loon van 6.500 euro belastingvrij loon. Maar uw belastingvrije loon zal in 2017 hoger zijn als u dan voor meerdere heffingskortingen in aanmerking komt.

Belastingvrije aflossing van de hypotheek via kapitaalverzekering

Wie een kapitaalverzekering eigen woning heeft of via banksparen kapitaal opbouwt ter aflossing van de eigen woning kan van grote vrijstellingen gebruik maken. U bouwt belastingvrij kapitaal op en krijgt belastingvrij het kapitaal uitgekeerd:

Vrijstellingen kapitaalverzekering of banksparen, eigenwoningschuld 2014, 2015 en 2016, belastingvrij banksparen

Premie betaald gedurende:Maximale vrijstelling uitkering van kapitaal 2014:2015:2016:
15 jaar36.300 euro belastingvrij 36.600 36.800
20 jaar160.000 euro belastingvrij 161.500 162.000

Vrijstellingen kapitaalverzekering of banksparen in 2017:

Premie betaald gedurende:Uitkering maximaal belastingvrij tot:
15 jaar36.900 euro
20 jaar162.500 euro

Belastingvrij schenken en belastingvrij erven

Het blijft vreemd dat belasting moet worden betaald over een schenking of erfenis. Er is immers al een keer belasting over betaald. Gelukkig zijn er dan ook allerlei vrijstellingen waarvoor u in aanmerking kunt komen. De hoogte van de vrijstelling hangt af van de hoogte van de bedragen en uw relatie tot de schenker of erflater. U kunt bijvoorbeeld belastingvrij erven in 2016 en 2017.

Door van de vrijstellingen gebruik te maken kan een behoorlijk bedrag belastingvrij aan uw kind, kleinkind of een andere persoon worden overgemaakt.

Belastingvrij sparen 2015, 2016 en 2017

U betaalt vermogensrendementsheffing over uw vermogen, terwijl de rente inkomsten fiscaal niet belast worden door de Belastingdienst. U betaalt ook niet over al uw vermogen en spaargeld belasting doordat u recht hebt op een heffingsvrij vermogen. Dat betekent dat uw rendement op vermogen voor een belangrijk deel belasting vrij kan zijn:
  • Groensparen;
  • Goed gebruik van de vrijstellingen bij de vermogensbelasting;
  • Pensioen sparen of banksparen met aftrek van de premies;
  • Spaarsaldi bij aangifte inkomstenbelasting verdelen met de fiscale partner.

Bekijk ook eens de vrijstellingen voor belastingvrij sparen 2015, 2016 en 2017, zodat uw spaargeld belastingvrij is in 2017 of tenminste voor een deel van uw spaargeld.

Toeslagen zijn belastingvrij

Ook de verschillende toeslagen hoeft u niet als inkomen op te geven. Dat betekent dat u geen belasting betaalt over:
  • De huurtoeslag voor een huurwoning;
  • De zorgtoeslag;
  • De kinderopvangtoeslag;
  • Het kindgebonden budget en de kinderbijslag. Het kindgebonden budget is wel inkomensafhankelijk.

Slot belastingvrij geld verdienen

Als u van al deze mogelijkheden om belastingvrij geld te verdienen gebruik maakt, kunt u toch nog aan een aardig bedrag komen. Netto in het handje dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Inkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenInkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenIn 2011 is er een aantal zaken gewijzigd in box 3 van de inkomstenbelasting. Zo is de peildatum veranderd en de schulden…
Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018?Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018?Op hoeveel belastingvrij vermogen hebt u recht in 2017 en 2018? Vermogen in box 3 betekent immers meestal ook extra inko…
Schenken op papier  voordelen en nadelenSchenken op papier voordelen en nadelenSchenken op papier is populair. Ouders met vermogen, aandelen of eigen huis kunnen ook in 2016 of 2017 kiezen voor een s…
Zorgtoeslag afgeschaft in 2014Zorgtoeslag afgeschaft in 2014In 2014 wordt de zorgtoeslag afgeschaft. De premie voor de zorgtoeslag wordt inkomensafhankelijk. Dat zijn de regeringsp…

Reageer op het artikel "Wat is nog belastingvrij, sparen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen box 1
Schrijf mee!