InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Verrekening voorheffingen

Verrekening voorheffingen

Wanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend. Wat voorheffingen inhouden en wanneer ze kunnen worden verrekend met de aanslag voor inkomstenbelasting wordt hieronder uiteengezet. De uiteindelijke aftrek hangt af van de manier waarop het geld verdient is en hoe de belasting betaald is.

Wat zijn voorheffingen

Voorheffingen zijn belastingen die in de loop van het belastingjaar al zijn voldaan en zodoende . Voorbeelden hiervan zijn:
  • De loonbelasting exclusief de bij de eindheffing geheven belasting op loon
  • Reeds geheven dividendbelasting
  • Kansspelbelasting voor zover de gewonnen prijzen betrekking heeft op het verzamelinkomen
  • De bronbelastingen ingehouden op spaargelden door België, Luxemburg en Oostenrijk

Als een gecombineerde aanslag voor inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen wordt opgelegd worden ook deze vooruit betaalde premies als voorheffing opgenomen. Met uitzondering van de bij de eindheffing geheven premie volksverzekeringen.

Hoe worden deze verrekend

Het totaalbedrag van de bij wijze van voorheffing geïnde belastingen kan worden afgetrokken van het verschuldigde belastingbedrag over het bruto verzamelinkomen. Dit is ook het geval als de werkgever de belastingen en premies niet heeft afgestaan. Mits de werknemer te goeder trouw was dat zijn werkgever dit wel zou doen. De dividendbelasting kan alleen worden verrekend als deze uitkering waarover de belasting is geheven ten goede komt aan de belastingplichtige zelf en geen deel uitmaakt van een levensloopregeling. De kansspelbelasting kan alleen worden verrekend als de prijs waarover de belasting is geheven deel uitmaakt van het verzamelinkomen.

Voorbeeld

In een bepaald belastingjaar is Henk 16.560,- inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen verschuldigd. Op zijn te ontvangen dividenden is in totaal 1.400,- ingehouden. En omdat Henk ook in loondienst werkt is door zijn werkgever 10.500,- loonheffing en premie volksverzekeringen op zijn ontvangen loon ingehouden. Henk heeft ook nog een prijs van 50.000,- gewonnen met een kraslot hier is 12.500,- kansspelbelasting op geheven.

In dit geval kunnen de volgende voorheffingen van de 16.560,- aan verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen worden afgetrokken. Ten eerste 1.400,- aan dividendbelasting en ten tweede 10.500,- aan loonbelasting en premie volksverzekeringen. Uiteindelijk moet Henk dus nog 4.660,- aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen. De kansspelbelasting is niet verrekenbaar omdat de prijs niet als inkomen kan worden aangemerkt, en dus ook niet als zodanig wordt belast.
© 2010 - 2017 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verrekening voorheffingen"

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 17-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!