InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte 2017: belasting ontwijken over 2016

Belastingaangifte 2017: belasting ontwijken over 2016

Belastingaangifte 2017: belasting ontwijken over 2016 Door in 2017 uw belastingaangifte 2016 slim in te vullen, kunt u als particulier veel belasting ontwijken over 2016. Let op de aftrekposten 2016. Belasting op uw spaargeld 2016, maar ook de inkomstenbelasting op uw salaris en andere verdiensten. Gebruik de aftrekposten, uw partnerschap en de heffingskortingen. Hoeveel belasting moet u betalen? Bekijk de tips voor uw belastingaangifte 2016. Let erop dat de vrijstelling van vermogen voor een minderjarig kind van EUR2.779 niet meer bestaat, wederom een lastenverzwaring dus. Speerpunt van aandacht is een onzakelijke lening van een bv. Voor particuliere aangiften is geen speerpunt bekend gemaakt.

Belastingaangifte 2017, particulier belastingaangifte doen in 2017

Natuurlijk vullen we allemaal onze aangifte inkomstenbelasting goed en correct in. En natuurlijk gaan we geen posten opvoeren die onjuist zijn, want dat kan u duur komen te staan. Maar wat we wel gaan doen is de belastingaangifte zo invullen dat we zo min mogelijk belasting kunnen betalen en zo te veel aan belasting kunnen ontwijken. De ervaring is dat de belastingdienst u niet waarschuwt als u een aftrekpost vergeten, maar ons wel aanslaan als we per ongeluk te veel van ons inkomen aftrekken of een fiscale aftrekpost onvoldoende kunnen onderbouwen.

Belastingaangifte over 2014: vier maanden uitstel van betaling in 2015

Omdat nogal wat mensen moesten bijbetalen over 2014, kreeg iedereen bij wijze van uitzondering vier maanden extra de tijd om te betalen bovenop de standaard betalingstermijn van zes weken. Maar let op, dit was eenmalig en is dus niet toegestaan voor uw belastingaangifte 2017. U dient uw aangifte uiterlijk 1 mei 2017 te doen en als u nu al weet dat u dat niet haalt, bijvoorbeeld omdat u nog niet alle informatie zult hebben, kunt u bij de Belastingdienst om een aantal maanden uitstel vragen. Belastingdienst.

Belasting ontwijken bij de belastingaangifte 2017

Belasting ontwijken is in dit artikel hetzelfde als niet meer belasting betalen dan noodzakelijk is. Niet door ingewikkelde trucs met trust, maar gewoon eenvoudig achter uw bureau. Ik de loop de belangrijkste mogelijkheden om minder belasting te betalen met u door.

Fiscaal partnerschap en samen belastingaangifte doen aftrekposten niet vergeten

Als u een fiscale partner hebt, doet u gezamenlijk belastingaangifte. Dat betekent nog steeds dat er een individuele belastingheffing is voor uw beiden, maar heeft het grote voordeel dat u met aftrekposten mag schuiven en aftrekposten onderling mag verdelen. Niet alleen dat u mag ook uw vrijstelling op spaargeld overdragen aan uw partner.

Welke aftrekposten mag ik verdelen in 2016 en 2017?

U mag, zolang het totale bedrag maar uitkomt op 100%, de volgende aftrekposten onderling verdelen:
  • Uw studiekosten en andere kosten voor scholing;
  • De specifieke zorgkosten;
  • De hypotheekrente minus eigen woning forfait;
  • Het saldo van vermogen en schulden in box 3 van de inkomstenbelasting;
  • De persoonsgebonden aftrek en de restant persoonsgebonden aftrek uit een eerder jaar;
  • De alimentatie plus andere onderhoudsverplichtingen;
  • De onderhoudskosten voor een rijksmonument;
  • De aftrekbare giften;
  • Verliezen op beleggingen in durfkapitaal;
  • Uitgaven voor het tijdelijk verblijf thuis van een ernstig gehandicapte;
  • Uw inkomen uit aanmerkelijk belang in box 2 van de inkomstenbelasting.

Vrijstellingen spaargeld 2016 en 2017, vermogen en beleggingen

Maar u kunt ook belasting besparen op uw spaargeld door gebruik te maken van de vrijstellingen die gelden en door als u een vrijstelling zelf niet opmaakt, deze over te dragen aan uw fiscale partner:

Alleenstaand of niet?Vrijstelling 2016Vrijstelling 2017
AlleenstaandEUR 24.437EUR 25.000
Fiscale partnersEUR48.874EUR 50.000
Vrijstelling per minderjarig inwonend kindvervallenvervallen

Wie 65 jaar of ouder is heeft in 2016 en 2017 geen recht meer op de ouderentoeslag in box 3, dat was in 2015 nog anders. Toen kon deze extra vrijstelling oplopen tot EUR 28.236 per persoon:

Ouderentoeslag 2015

65 plushoogte extra vrijstelling
inkomen lager dan EUR 14.431EUR 28.236
inkomen tussen EUR 14.431 en EUR 20.075EUR 14.118

Overdragen van aftrekposten levert geld op

Het gezamenlijk aangifte doen en het overdragen van vrijstellingen en aftrekposten levert geld op zodra een partner duidelijk meer verdient dan een ander. Als een aftrekpost bij u wordt afgerekend tegen een belastingtarief van 36,55% en bij uw partner tegen 52%, is meteen duidelijk dat u meer belasting terug kunt krijgen door uw aftrek bij uw partner op te voeren. Aan de hand van onderstaande tabel ziet u meteen of dat op u van toepassing is:

Tarieven en belastingschijven ib 2016, jonger is dan 65 jaar en zes maanden (AOW-gerechtigd):

hoogte (verzamel)inkomenmaar uw inkomen is niet hoger danwelk belastingtarief
-EUR 19.92236,55%
EUR 19.922EUR 33.71540,4%
EUR 33.715EUR 66.42140,4%
EUR 66.421-52%

Bijvoorbeeld 15,45% (52% minus 36,55%) terug krijgen over een aftrekpost van 15.000 euro in een jaar scheelt u direct 2.250 euro. Kassa dus.

Hypotheekrenteaftrek voor hogere inkomens

Als uw inkomen in de belastingschijf van 52% valt, is uw hypotheekrenteaftrek in 2016 tegen maximaal 50,5%. Dit komt door een in 2016 getroffen bezuinigingsmaatregel waardoor de hogere inkomens hun hypotheekrente niet meer tegen het hoge belastingtarief inkomstenbelasting mogen aftrekken.

Inkomensafhankelijke heffingskortingen

De grote posten bij de heffingskortingen zijn de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Beide posten zijn inkomensafhankelijk gemaakt, waardoor u bij een hoger inkomen recht hebt op minder heffingskorting dan iemand met een lager inkomen. Een goede verdeling van aftrekposten kan dan zeker helpen. Bovendien kan de minstverdienende partner soms recht hebben op de zogenaamde aanrechtsubsidie. Voorwaarde is dan wel dat jullie gezamenlijk de belastingaangifte inkomstenbelasting invullen.

Algemene heffingskorting 2016

Sommige mensen denken dat ze beter geen belastingaangifte kunnen doen, omdat ze te weinig inkomen hebben. Ook dat is dikwijls onjuist. Ook wie geen inkomen of weinig inkomen heeft, kan als de partner inkomen heeft, in veel gevallen de algemene heffingskorting voor de minst verdienende via de partner laten uitbetalen. Doet u geen belastingaangifte, dan krijgt u hiervan ook niets. Dan blijven ook de belastingvoordelen van de heffingskortingen van de belastingdienst op de plank van de belastingdienst liggen.

Belasting ontwijken niet moeilijk, let op de aftrekposten 2016

Belasting ontwijken is dus helemaal niet zo moeilijk. Dat kan iedereen. Als jullie fiscale partners zijn, kunnen jullie de aftrekposten slim verdelen zodat er minder belasting hoeft te worden betaald. Bovendien kan, als er een minst verdienende partner is, de algemene heffingskorting via de partner worden uitbetaald. Benut dus uw mogelijke aftrekposten belasting 2016. Vaak is de hypotheekrenteaftrek of de post specifieke zorgkosten een grote aftrekpost waarmee u uw belastbaar inkomen en dus de belasting op uw inkomen kunt verlagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelastingVrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelastingGebruik alle vrijstellingen in 2015, 2016 en 2017 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u recht hebt. Ber…
DigiD machtiging belastingaangifte 2017 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2017 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2017 over het jaar 2016? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Berekening verzamelinkomen – veel gestelde vragenBerekening verzamelinkomen – veel gestelde vragenHoe is de berekening van het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting 2015, 2016 en 2017? Is dit verzamelinkomen het b…

Reageer op het artikel "Belastingaangifte 2017: belasting ontwijken over 2016"

Reacties

P. Hagen, 14-04-2017 10:17 #13
Hallo,
Heb net belasting 2016 ingevuld. Wanneer ik bij de verdeling kom en het dusdanig verdeel tussen mij en mijn partner en mijn bijdrage € 44 is, dan komt de melding dat dit niet betaald hoeft te worden. Echter wanneer ik verder ga naar de berekening dan wordt deze € 44 euro niet in korting gebracht op mijn voorlopige aanslag en moet deze € 44 gewoon betalen.
Een rekenfoutje in de aangifte? Reactie infoteur, 15-04-2017
Hallo P. Hagen,
Die 44 euro uit uw belastingaangifte inkomstenbelasting zouden inderdaad niet betaald hoeven te worden. Houdt daarom de komende belastingaanslag in de gaten. Als u daarop ook 44 euro moet betalen, kunt u alsnog bezwaar aantekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Vereheij, 30-03-2017 10:46 #12
Als mijn vrouw een aanslag krijgt van € 49 wordt deze dan daadwerkelijk geïnd? Waar ligt de grens? Reactie infoteur, 30-03-2017
Beste C. Vereheij,
Als het bedrag hoger is dan 45 euro, dan wordt die geïnd. Soms kan met het schuiven van aftrekposten het verschuldigde belastingbedrag net onder de 45 euro worden gebracht, waardoor deze inning vervalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton Op de Beek, 11-03-2017 12:27 #11
Een apart probleem: wij hebben in juli 2015 ons huis verkocht. De opbrengst daarvan kwam op onze gewone rekening te staan. Wij veronderstelden dat ruim voor 1 januari 2016 dat geld weer in een andere hypotheek zou zitten. Echter de verkopers van de woning waarin wij nu zitten vroegen kort voor de ondertekening van de koopovereenkomst (september 2015) uitstel tot 25 januari 2016.

Wij hebben daarin toegestemd, maar zijn de verplichting om dat geld volledig in een nieuwe hypotheek te steken volop in 2015 aangegaan. De belasting blijkt echter dat geld te zien als vermogen per 1 januari 2016.

Welk vermogen? Nog geen maand later zat de opbrengst van onze vorige woning alweer in een nieuwe woning. Dit voelt bijzonder onrechtvaardig. Klopt dit? Kan dit "vermogen" bijvoorbeeld niet opgevoerd worden als aftrekpost in vorm van schuld, waarvoor de verplichtingen ruim tevoren in 2015 waren aangegaan? Reactie infoteur, 13-03-2017
Beste Ton Op de Beek,
Helaas klopt dit wel. De Belastingdienst kijkt naar de stand per 1 januari. Ook als u een dag later het geld opneemt, betaalt u toch voor het hele jaar vermogensbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marja Stenfert, 27-01-2017 18:36 #10
Allemaal heel mooi, maar als je geen fiscale partner hebt dan kun je niet schuiven. Reactie infoteur, 30-01-2017
Beste Marja Stenfert,
Misschien kunt u in 2017 uw inkomen nog wel in de tijd schuiven via de middeling van inkomens:

http://financieel.infonu.nl/belasting/16642-minder-belasting-bij-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. A. Bunnik, 09-06-2016 13:33 #9
Over 2015 moet ik aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen € 947,- betalen.
Aan voorheffing is al € 904.- betaald, en krijg nu in mei 2016 alsnog een aanslag van € 43.-

Voor zover ik weet is de aanslaggrens voor 2015 € 45.- en zou deze aanslag niet terecht zijn? Of maak ik een denkfout en is de aanslaggrens enkel van toepassing als de totale te betalen belasting over een jaar lager is dan € 45.-? Reactie infoteur, 10-06-2016
Beste M. A. Bunnik,
Ja u hebt inderdaad pech, die 43 euro grens is de maximale belasting die u initieel (zonder voorheffing) zou moeten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bezorgde Erven, 06-04-2016 19:53 #8
Onze alleenstaande vader is in oktober 2009 gedwongen opgenomen wegens gevaar voor zichzelf en anderen. Hij verbleef daarop aansluitend op gesloten afdelingen.
Het huis staat sindsdien leeg.
Hij is onlangs overleden. Zijn administratie blijkt een rommeltje, hij weigerde contact met de erven en stond niet onder bewind of curatele.
Er is nog geen verklaring van erfrecht, dus er kan ook niets nagevraagd worden bij banken en kadaster.
We denken dat zijn woning tot nu toe bij de belasting is aangemerkt als een eigen woning in box 1. We begrepen eigenlijk dat na twee jaar de woning in box 3 hoort te vallen.
Het lijkt ons dat dat gevolgen moet hebben voor de eigen bijdrage AWBZ en WLZ.
De grondslag sparen en beleggen valt bij een woning met een WOZwaarde boven de 300.000 euro een jaar of drie, vier geleden en een vermogen van waarschijnlijk 200.000 indertijd vast hoger uit dan nihil. Een kennis zou dat op een beschikking van het Cak hebben gezien. Het klinkt allemaal erg vaag… en is voor ons vervelend.
We zijn van mening dat een onjuiste bepaling van de eigen bijdrage en onjuiste belastingaangifte moreel niet te accepteren is. Dat naheffingen en boetes op de erfenis worden ingehouden, nemen wij voor lief.
.Sinds welke aangifte had de woning opgegeven moeten worden in box 3? Reactie infoteur, 07-04-2016
Beste Bezorgde Erven,
Tot twee jaar na de datum van opname in een verzorgingshuis, kan de woning nog als eigen woning in box 1 worden gezien. Tegelijkertijd verjaart een (oude) belastingaangifte na vijf jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron Tukker, 19-04-2015 15:36 #7
Als ambtenaar ging ik in 1998 een bedrijfsspaarregeling waaraan gekoppeld een lijfrentepolis met beleggingen om met 62 jaar te kunnen stoppen met werken. Via mijn brutosalaris werd maandelijks een klein bedrag overgemaakt. In 2006 stopte ik met premiebetaling. De minister besloot over te gaan tot de Levensloopregeling. Alleen via de Levensloopregeling was (toen) nog de mogelijkheid te sparen om eerder te stoppen. Het bedrag aan lijfrente liet ik staan. In 2014 liet ik uitbetalen het totaalbedrag alleen maar minder werd door de combinatie van crisis en de diverse kosten van de Mij. Van het totaalbedrag afkoop lijfrente werd 52% loonheffing ingehouden. Dit terwijl ik minder dan € 56.131 verdien. Of betreft het hier een gezamenlijk inkomen? Nu wordt er ook nog een keer 20% Revisiebelasting ingehouden; totaal dus 72% belasting. Moet die Revisiebelasting nu van de afkoopsom worden berekend of van het netto uitgekeerde bedrag? Reactie infoteur, 20-04-2015
Beste Ron Tukker,
Hoeveel belasting u betaalt en welk tarief daarbij hoort is afhankelijk van uw totale inkomen in een jaar. Als u door de uitbetaling in de hoogste belastingschijf terecht bent gekomen is voor dat deel een tarief van 52% juist, zo niet dan krijgt u nog belasting terug. Voor meer informatie over de revisierente verwijs ik u naar het artikel:

http://financieel.infonu.nl/belasting/77544-revisierente-voorwaarden-en-hoogte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Els Knopper, 28-03-2015 17:36 #6
Het valt mij op dat in de aangifte over het jaar 2014 niets te schuiven valt. Ik heb de aangifte ingevuld, zowel in een gedownloade versie als de online-versie. Er blijkt gelukkig geen enkel verschil, dan alleen dat de online-versie ook de teruggaaf of bijbetaling van de zorgtoeslag meteen vermeld.
Maar aan het eind van de aangifte kan ik schuiven wat ik wil, er verandert niets in de onderste cijfer, wat andere jaren wel gebeurde. Mijn zoon heeft dezelfde ervaring. Foutje van het programma? Of is die mogelijkheid eruit gehaald? Reactie infoteur, 29-03-2015
Beste Els Knopper,
Als u met schuiven bedoelt dat u uw inkomen en vermogen zo slim mogelijk wilt verdelen met uw partner, moet dat nog steeds kunnen. Het kan u wel degelijk belasting schelen, ook al blijft het gezamenlijke inkomen en vermogen gelijk:

http://financieel.infonu.nl/belasting/9057-schuiven-met-aftrekposten-en-verdeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik van Gent, 22-09-2014 07:51 #5
Vraag:

Ik vul voor een vriend zijn belastingaangifte in. Hij gaat zijn woning verkopen, zoals nu bekend is de overdracht in januari 2015.
Hij heeft een andere woning op het oog en die is nu al beschikbaar. Als hij nu tot aankoop overgaat wat heeft dat voor gevolgen voor zijn aangifte 2014.
Mag hij de kosten voor de nieuwe woning al meenemen is zijn aftrek? Reactie infoteur, 08-02-2017
Beste Erik van Gent,
Voor de aftrek is van belang dat een woning een eigen woning is. Als dat het geval is en dat kan soms ook bij twee woningen, zijn de kosten aftrekbaar in het belastingjaar waarin de kosten zich voordoen. Let wel op de voorwaarden:

http://financieel.infonu.nl/belasting/135208-tijdelijk-twee-woningen-2016-en-2017.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris Muller, 19-05-2014 14:39 #4
Momenteel overweeg ik auto van de zaak te nemen; e.e.a. betekent dat ik in mijn geval 20% van fiscale waarde a ca. 35.000 euro moet optellen bij mijn inkomen.
Mijn inkomen bedraag nu ca. 60.000 euro en van mijn vrouw is dit nihil. Mag ik dan rekenen met 42% als we een gezamenlijkaangifte doen? ; of moet ik toch 52% rekenen voor een inventarisatie van de netto kosten die ik kwijt ben?

Gr. Chris Muller. Reactie infoteur, 08-02-2017
Beste Chris Muller,
Het is uw auto van de zaak en die moet dus bij uw inkomen worden opgeteld. Vanaf een inkomen van € 55.991 is dat tegen 52%. Een gezamenlijke belastingaangifte betekent wel dat uw vrouw recht heeft op de algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner:

http://financieel.infonu.nl/belasting/109578-aanrechtsubsidie-2013-aanvragen-minstverdienende-partner.html

http://financieel.infonu.nl/belasting/162724-aanrechtsubsidie-2017-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thijs, 28-03-2014 06:09 #3
Geachte infoteur,

Mijn fiscaal partner en ik doen samen belastingaangifte. Nu heb ik de verdeling van aftrekposten middels het belastingprogramma zo ideaal mogelijk neergezet, wat in de praktijk wil zeggen dat mijn fiscaal partner een x bedrag terugontvangt en dat ik eigenlijk 45 euro zou moeten betalen. Door de aanslaggrens vervalt die 45 euro echter. Aan de resultaten van dit programma kunnen volgens mij echter geen rechten worden ontleend. Is het daarom misschien verstandiger om via verdeling juist niet precies op die 45 euro te gaan zitten, maar bijv. op 44-43-42-41-40, voor het geval er net ergens wat afrondingsverschillen of zo bestaan waardoor ik anders in de praktijk bij de controle juist net bóven die 45 zou uitkomen en die dus wél volledig zou moeten betalen? Of moet ik er gewoon van uit gaan dat de controle ook precies op die 45 uitkomt? Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Thijs Reactie infoteur, 28-03-2014
Geachte Thijs,
Als het goed is, komt er straks hetzelfde uit, maar een kleine marge nemen kan nooit kwaad.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Renske, 06-03-2014 23:57 #2
Geachte infoteur,

Ik ben gescheiden en mag de eerste twee jaar de helft van de afbetaalde woning (waar mijn ex nog in woont en die te koop staat) in box 1 opgeven. Mijn helft is waard 145.000 euro. Hoe moet ik dat doen? Want ik hoorde dat ik dat 2 jaar in box drie mag opgeven en daarna in box 3 als vermogen.

Maar moet ik dan alleen de helft van de waarde 145.000 euro opgeven en verder niets?
Moet ik iets bij eigen woningforfait invullen en zo ja hoeveel?
En bij aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning en zo ja hoeveel dan?
Ik betaal 150 euro voor opstal per jaar moet ik dat ook invullen bij periodieke betalingen opstal?
Moet ik bij aftrekposten eigen woning wat invullen en zo ja hoeveel?

Of is dat allemaal niet aan de orde en hoef ik alleen maar het bedrag van 145.000 invullen en hoef ik dan nog geen belasting daarover te betalen en pas na 2 jaar opgeven in box 3 en dan wel vermogensbelasting betalen?
U zou me erg helpen als u mij wat wijzer maakt hieromtrent.

vr gr Renske Reactie infoteur, 07-03-2014
Geachte Renske,
1. Het klopt dat uw aandeel maximaal twee jaar box 1 is en daarna (indien nog niet verkocht) box 3. U mag in die twee jaar ook uw aandeel in de hypotheekrente aftrekken. U betaalt alleen eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf (als dat een koopwoning is).
2. Uw aardeel in box 3 is straks uw aandeel in de waarde van het huis minus hypotheek. Dan bent u geen eigenwoningforfait schuldig.
3. Voor 2013 is het allemaal nog box 1.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. M. L. Boersma, 28-10-2012 20:35 #1
In 2013 wordt een vermogen van € 80.000.- buiten beschouwing gelaten voor de berekening van de zorgtoeslag. Niet duidelijk is of bij deze € 80.000.- ook het heffingsvrij vermogen en de ouderentoeslag wordt meegeteld zodat deze € 80.000.- wordt verhoogd met de de ouderentoeslag en het heffingsvrij vermogen.
Indien dit zo is, kunt u mij dan de betreffende bedragen geven. Reactie infoteur, 08-02-2017
Beste R. M. L. Boersma,
U kunt het voor u geldende heffingsvrije vermogen optellen bij 80.000 euro. Als u 65 jaar bent of ouder bent, is er via de ouderentoeslag inderdaad ook nog een inkomensafhankelijke opslag mogelijk. De bedragen voor 2012 (2013 nog niet bekend):

http://financieel.infonu.nl/sparen/64892-vermogensrendementsheffing-2015-2016-en-2017.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 13
Schrijf mee!