InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Betaal legaal minder belasting op spaargeld en vermogen

Betaal legaal minder belasting op spaargeld en vermogen

Betaal legaal minder belasting op spaargeld en vermogen Geen of minder belasting betalen over het vermogen in box 3 is voor veel mensen in 2017, 2018 en 2019 mogelijk, maar niet iedereen maakt er voldoende gebruik van. Wie meer vermogen heeft dan de vrijstellingen betaalt veel belasting. U kunt deze belasting legaal ontwijken, ontduiken is natuurlijk niet toegestaan, maar ook niet nodig. De Belastingdienst volgt het in de belastingaangifte inkomstenbelasting correct opgeven van het vermogen nauwgezet, bovendien maken de bilaterale belastingafspraken met andere landen het ontduiken van vermogensbelasting steeds moeilijker. Hoe kunt ook u op legale wijze minder vermogensbelasting betalen?

Belasting box 3 inkomstenbelasting

De vermogensrendementsheffing

In het Nederlands belastingstelsel betaalt u vermogensrendementsheffing (vermogensbelasting) over uw spaargeld en vermogen in box 3. Bijna iedereen die geld opzij zet krijgt ermee te maken. Niemand zal graag veel belasting betalen over spaargeld en vermogen en velen bekijken dan ook de mogelijkheden om minder belasting te betalen. Dan duiken al snel de termen belasting ontwijken en belasting ontduiken op. Wat is het verschil?

Het verschil tussen belasting ontduiken en belasting ontwijken

Onder belasting ontwijken worden alle maatregelen verstaan waardoor u minder belasting hoeft te betalen, maar het zijn wel maatregelen en stappen die wettelijk en fiscaal zijn toegestaan. Onder belasting ontduiken vallen de stappen die u zet om minder of geen belasting te betalen die niet wettelijk zijn toegestaan. Denk aan het verzwijgen van inkomen of vermogen. Soms is er een dunne lijn tussen belasting ontduiken en belasting ontwijken. Veel mensen gaan naar een fiscaal adviseur om de fijne kneepjes van het vak te leren en dan nog kan het gebeuren dat de belastingadviseur door de Fiod wordt opgepakt, omdat er onoorbare zaken hebben plaats gevonden. In die situatie wilt u natuurlijk niet terecht komen. De boete op zwart geld is namelijk zeer hoog en u kunt ook strafrechtelijk worden vervolgd. Wat mag dan wel, wat is legaal?

Slim en legaal minder belasting betalen op vermogen

Als u een werkgever hebt, wordt uw loon doorgegeven aan de Belastingdienst en wordt er loonbelasting afgedragen. Die zaken zijn vaak wel helder. Wilt u die loonbelasting verlagen, dan zorgt u voor voldoende aftrekposten, legaal natuurlijk. U koopt een woning en verlaagt met de hypotheekrenteaftrek uw belastbaar inkomen. Bij het vermogen gaat het anders. Al uw Nederlandse spaargeld wordt niet door de werkgever maar door de banken aan de Belastingdienst gemeld, een woning in box 3 (vakantiewoning, tweede woning) staan geregistreerd bij het Kadaster en worden door de gemeente doorgegeven en uw buitenlandse vermogen wordt door veel landen automatisch bij de fiscus gemeld. Veel landen, niet alle. Wanneer we het hebben over belasting ontwijken op spaargeld en vermogen, dan probeert u de belaste vermogens legaal te verlagen. Als we het hebben over belasting ontduiken, dan gaat u sparen in een land waarmee Nederland nauwelijks contact heeft of wordt er gebruik gemaakt van ingewikkelde constructies om buiten het zicht van de fiscus te blijven. Belasting ontduiken is af te raden en niet toegestaan. Wie moedwillig belasting ontduikt, kan met grote straffen worden geconfronteerd.

Hoe uw belasting op vermogen verlagen?

De belasting op vermogen legaal verlagen kan op meerdere manieren. Maak allereerst gebruik van alle vrijstellingen op vermogen. In 2017 hebt u per persoon een vrijstelling van 25.000 euro. In 2018 hebt u per persoon een vrijstelling van 30.000 euro. Voor fiscale partners is in 2018 60.000 euro belastingvrij. Om meer vrijstellingen te krijgen kunt u kiezen voor groene beleggingen, u krijgt dan namelijk een extra belastingkorting. Deze korting bedraagt in een jaar 0,7% van onderstaande vrijstellingen:

Maximale vrijstellingen groene beleggingen als aftrekpost in box 3, 2016, 2017 en 2018

JaarZonder fiscale partnerMet fiscale partner
2018 57.845 115.690
2017 57.385 114.770
2016 57.213 114.426

Het spreekt voor zich dat de vrijstelling bij groen beleggen nooit groter kan zijn dan de waarde van uw belegging op 1 januari van het jaar. Bij elkaar tellen deze vrijstellingen fors op.

Belasting op vermogen verder ontwijken, doe uw uitgaven op tijd

De Belastingdienst kijkt naar uw vermogen op 1 januari van een belastingjaar. Het is dus de kunst om dit vermogen op tijd te verlagen. Als u een nieuwe auto wilt kopen, een nieuwe woning of andere uitgaven wilt doen, dan doet u dat dus voor 31 december van het jaar. Doe uw uitgaven op tijd en haal waar mogelijk bepaalde uitgaven naar voren. Een goed voorbeeld nog is de verkoop van de eigen woning. Als u uw woning verkoopt, zorg er dan voor dat het bedrag pas na 1 januari op uw rekening wordt gestort, zo niet dan betaalt u over dit vermogen vermogensrendemenstheffing. Maak een stappenplan om belasting te ontwijken en begin er dus op tijd mee. Wacht niet totdat het moment van de belastingaangifte daar is, want dan kunt u al te laat zijn.

Toeslagen? Dan loont het extra om uw vermogen te verlagen

Uw vermogen op tijd verlagen kan u veel geld schelen. Niet alleen betaalt u dan minder vermogensbelasting, maar daardoor kan het ook zijn dat u voor de fiscale toeslagen van de Belastingdienst in aanmerking komt. Bij deze toeslagen gelden vermogenstoetsen en wie ook maar 1 euro boven het toegestane vermogen zit in een jaar, kan het recht op toeslagen verliezen. Net op tijd de juiste uitgave doen om uw vermogen te verkleinen en zo wel voor de toeslagen in aanmerking te komen, kan u dus veel geld opleveren. Als u veel vermogen hebt, zijn constructies met het verplaatsen van kapitaal naar box 2 winstgevend, in andere gevallen kunt u al met kleine ingrepen en groen beleggen veel rendement behalen door minder belasting te betalen. Er zijn voldoende manieren om dit alles op een legale manier te doen, ontduiken is nergens voor nodig.

Contant geld opnemen, helpt dat voor de belasting?

Het lijkt zo simpel, u neemt nog snel voor het einde van het jaar een groot bedrag op bij de bank. U hebt dan cash geld in huis en stort dat bijvoorbeeld op 2 januari van het volgende jaar weer op uw rekening. Helpt dat? Nou, de standen die de banken doorgeven aan de Belastingdienst zullen dan inderdaad lager zijn, maar officieel is contant geld in huis ook vermogen in box 3. Dit geldt zelfs voor cadeaubonnen. Wel gelden ook voor contant geld in huis bepaalde vrijstellingen, het meerdere zou u eigenlijk dus moeten opgeven bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting:

Vrijstellingen contant geld in huis, 2016, 2017 en 2018

JaarVrijstelling zonder fiscale partnerVrijstelling met fiscale partner
2018 527 1.054
2017 522 1.044
2016 520 1.040

Conclusie, doe het gewoon legaal

Begin op tijd, wilt u ook in 2018 en 2019 minder belasting betalen over uw vermogen, dan begint u daarmee ruim voor het einde van het jaar. Betaal ook minder belasting en win op tijd voldoende fiscaal advies in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & BeleggenVrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & BeleggenIn box 3 wordt het inkomen uit sparen en beleggen belast. Er geldt echter een aantal vrijstellingen voor de vermogensren…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Vrijstellingen box 3 vermogen in 2014, 2015 en 2016Vrijstellingen box 3 vermogen in 2014, 2015 en 2016De vrijstellingen in box 3 zorgen ervoor dat u niet over al het vermogen in 2014 en 2015 1,2% belasting betaalt. Op welk…
Spaargeld belastingvrij in 2015 of 2016?Spaargeld belastingvrij in 2015 of 2016?Al het spaargeld belastingvrij in 2015 en 2016 zou mooi zijn, maar geen belasting betalen is vaak niet realistisch. Wel…

Reageer op het artikel "Betaal legaal minder belasting op spaargeld en vermogen"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 16-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen box 1
Schrijf mee!