Auto van de zaak: bijtelling 2021
Een auto van de zaak kan voor een werknemer een heel goedkope manier van vervoer zijn. Veel werkgevers bieden hun werknemers een leaseauto aan. Maar een auto van de zaak betekent ook een rittenadministratie of anders een een fiscale bijtelling bij uw inkomen. Bekijk de regels en wat dit betekent voor de bijtelling en uw inkomen. Hoeveel bijtelling hebt u voor uw auto in 2021 en 2022?
De fiscale gevolgen van een leaseauto 2021 en 2022
U krijgt een auto van de zaak
De overheid is van mening dat als u een auto van zaak meer dan 500 kilometer in een jaar gebruikt voor privéritten en de auto dus niet alleen voor zakelijke ritten gebruikt, de auto van zaak een extra inkomen is dat ook fiscaal moet worden belast. Dat doet de fiscus door een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto bij uw inkomen op te tellen. Dat percentage kan fors zijn, zeker als u een auto met co2-uitstoot gaat rijden. Percentage maal cataloguswaarde is dan gelijk aan de bijtelling bij uw inkomen. Over die bijtelling betaalt de werknemer vervolgens inkomstenbelasting.
Met een hoger inkomen betaalt u meer voor de leaseauto
Bij de bijtelling van de auto van de zaak is het niet alleen zo dat de vervuiler betaalt, maar vooral ook degene die meer verdient. Als twee mensen dezelfde soort auto rijden, maar de ene persoon heeft een lager inkomen en de ander heeft een topsalaris, dan betaalt degene die meer verdient 49,5% (2021 en 2022) over de fiscale bijtelling, terwijl dat voor een ander 36,55% (2021 en 2022) kan zijn. Fiscale aftrekposten verlagen het fiscale inkomen en daarmee mogelijk ook de gevolgen van de bijtelling van de auto van de zaak.
Bijtelling auto 2021 en 2022 en lease auto
In 2021 is de bijtelling minimaal 12% van de cataloguswaarde van de auto als er geen uitstoot is en de auto goedkoper is dan € 40.000. Een waterstofauto kent een laag tarief van 4%, maar de meeste andere auto's van de zaak zullen in de praktijk een bijtelling hebben van 22%:
Fiscale bijtelling auto van de zaak in 2021 en andere wagens
CO2-uitstoot | Bijtelling cataloguswaarde |
0 (op batterij) | 12% tot € 40.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof) | 4% over de gehele cataloguswaarde |
Meer dan 0 uitstoot | 22% over de gehele cataloguswaarde |
In 2022 gaan de tarieven voor de auto op batterij omhoog:
Fiscale bijtelling auto van de zaak in 2022 en andere wagens
CO2-uitstoot | Bijtelling cataloguswaarde |
0 (op batterij) | 16% tot € 35.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof) | 4% over de gehele cataloguswaarde |
Meer dan 0 uitstoot | 22% over de gehele cataloguswaarde |
Rittenadministratie bestelauto
Wie een bestelauto van de zaak 0 kilometer privégebruikt, kan zonder bijtelling gebruik maken van de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Nieuw is dat er geen rittenregistratie meer hoeft te worden bijgehouden. Voor de personenauto van de zaak hebt u nog wel een rittenregistratie nodig om te bewijzen dat de auto niet meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt.
Wat kost een auto van de zaak u netto in de portemonnee?
De bijtelling is afhankelijk van de auto die u rijdt. Stel dat uw auto een bijtelling heeft van 22%. Stel de auto met uitstoot heeft een cataloguswaarde van 32.000 euro en de bijtelling is 22 procent, dan wordt bij de aangifte inkomstenbelasting uw inkomen met 7.040 euro verhoogd. Bij een marginaal belastingtarief van 49,5% kost u dat ruim 3.480 euro per jaar. In de belastingschijf van 36,55% kost u dat bijna 2.575 euro per jaar. Bovendien leidt de bijtelling van de auto van de zaak tot minder toeslagen en vaak ook een lager bedrag aan heffingskortingen.
Conclusie leaseauto zonder bijtelling
De enige manier om in 2021 en 2022 een auto van de zaak te rijden zonder bijtelling bij uw inkomen, is de auto niet privé te gebruiken. In alle andere gevallen is er wel een bijtelling waarover u belasting betaalt. Ook een auto zonder uitstoot heeft een bijtelling, deze bijtelling kan deels oplopen tot 22% in 2021 en 2022 als de auto duurder is dan €40.000 (in 2021) respectievelijk €35.000 (in 2022). Het grote voordeel van een auto van de zaak is dat de kosten van afschrijving en onderhoud niet voor eigen rekening zijn en dat u een auto tot uw beschikking hebt, maar als u de auto ook privé gaat gebruiken, zit er meestal ook een fors prijskaartje aan.
Lees verder