InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Erfbelasting is diefstal

Erfbelasting is diefstal

Erfbelasting is diefstal Over het geld dat u verdient, moet u meerdere keren belasting betalen. Indien u na uw overlijden ook nog geld nalaat, worden uw nabestaanden ook nog een keer belast. Onze verzorgingsstaat kan niet bestaan zonder inkomsten uit belastingen, maar sommige belastingheffingen zijn gewoon onredelijk. Dit geldt zeker voor erfbelasting. Voor erfenissen tussen huwelijkspartners geldt er een hoge vrijstelling, maar dit geldt niet voor het nalatenschap ten behoeve van de kinderen. Na het overlijden van de volgende generatie, moet er weer erfbelasting worden betaald. Erfbelasting is een strafmiddel voor mensen die geld overhouden.

Belasting over het inkomen

Over inkomsten moet u inkomstenbelasting betalen. De hoogte van de heffing is afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Het inkomen dat in de hoogste belastingschijf valt, moet 52 procent belasting over voldaan worden. Door de progressieve belasting heffing die wij in Nederland kennen, wordt de heffing hoger naarmate het inkomen hoger is.

Belastingen over het nettoloon

Ook over het netto inkomen moet er op meerdere manieren nog belasting betaald worden. Het maakt hierbij niet uit of u het geld gaat sparen of besteden. Besluit u om het geld te consumeren, dan moet u BTW en eventueel accijns betalen. Koopt u een auto, dan moet u BPM betalen, motorrijtuigenbelasting en uiteraard de belastingen die nog verwerkt zijn in benzine en diesel. U kunt het geld niet buiten de heffing van de Fiscus houden.

Belasting betalen over spaargeld

Het spaargeld, maar bijvoorbeeld ook het belegd vermogen en een vakantiehuis, vallen in box drie van ons belastingstelsel. Iedere belastingplichtige heeft een vrijstelling in deze box. De waarde van uw vermogen boven deze vrijstelling wordt belast met 30 procent over het verondersteld rendement van 4 procent. Dit komt neer op een belastingheffing van 1,2 procent over het bedrag boven de vrijstelling.

Hoogte van erfbelasting

Voor nalatenschappen tussen partners geldt er een vrijstelling van 603.600. Voor kinderen geldt er echter slechts een vrijstelling van 19.114. Hierdoor moet er in de meeste gevallen door de kinderen wel afgerekend worden over een nalatenschap. Over de verkrijgingen boven de vrijstelling moet tussen de 10 en 20 procent belasting worden betaald. Voor andere verkrijgers (geen partner of kinderen van de overledene) geldt een hogere belastingheffing. Er zijn constructies te bedenken om de belastingdruk te verlagen, maar over het algemeen kunnen dergelijke constructies alleen uit voor zeer vermogende erflaters.

Waarom is erfbelasting onredelijk?

Gedurende het leven moet u jaarlijks belasting betalen over uw bezittingen. Toch is de belastingwetgeving nog gericht op belastingheffing na het overlijden. Stel een erflater komt te overlijden en laat geen geld na, maar alleen een huis zonder een hypotheek. De waarde van het huis bedraagt 250.000. De kinderen moeten nu uit eigen middelen de erfbelasting bijeen brengen om te voorkomen dat het huis verkocht moet gaan worden. De erflater heeft echter al meerdere keren belasting voldaan over de waarde en heeft met veel moeite het huis hypotheekvrij kunnen krijgen.

In onze samenleving zijn de mensen die het minst zuinig zijn het beste uit. Op het moment dat zij het financieel niet meer aan kunnen, worden ze geholpen door ons sociaal stelsel. Dit moet ook gewoon in stand blijven, maar er mag wel iets meer gelet worden op de mensen die zuinig in het leven staan, en die met moeite een hypotheekvrij huis hebben gekregen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Erfbelasting is diefstal"

Reactie

Van Kampen, 18-12-2012 14:27 #1
Zo is maar weer eens duidelijk dat de staat de grootste roofmoordenaar is binnen de maatschappij. Als iemand in je vriendenkring steelt of rooft worden de banden als nel verbroken. Waarom blijven Nederlanders zich als stomme schapen naar de slachtbank voeren?Omdat het socialisme met een communistisch tintje gewoon als lekker wordt ervaren. lekker alles van bovenaf geregeld laten worden zonder de eigen identiteit te gebruiken of te respecteren. Ik ben weg uit dit apeland.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!