Sparen door voorlopige teruggave te verlagen

Veel huizenbezitters maken gebruik van de voorlopige teruggave om maandelijks extra inkomen te genereren. Ze krijgen eigenlijk een voorschot op het bedrag dat normaal gesproken is het opvolgende jaar wordt uitgekeerd. Huizenbezitters die een hypotheek hebben afgesloten om hun eigen huis aan te kopen, kunnen de betaalde hypotheekrente aftrekken van hun inkomen. De teveel betaalde belasting wordt jaarlijks verrekend na de aangifte over het betreffende belastingjaar. De huiseigenaren kunnen de teveel betaalde bedragen op zijn vroegst ontvangen rond juni of juli van het opvolgende jaar. Om de uitbetaling te bespoedigen kan een voorlopige teruggave aangevraagd worden. Door dit bedrag laag te houden, kan er ongemerkt een spaarkapitaal opgebouwd worden.

Hoe hoog is de maandelijkse voorlopige teruggave?

Door middel van een bij de Belastingdienst te downloaden aangifteprogramma, kunt u zelf een berekening maken hoe hoog de teruggave ten hoogste kan zijn. Dit doet u door uw loongegevens in te vullen en de te verrekenen aftrekposten, waaronder de betaalde hypotheekrente. De hoogte van de voorlopige teruggave is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen en de hoogte van de aftrekposten.

Voorzichtigheid bij het bepalen van de voorlopige teruggave

Bij het aanvragen van de voorlopige teruggave, doet u er verstandig aan om de bedragen met voorzichtigheid in te schatten. Indien u bijvoorbeeld op jaarbasis een hypotheekrente moet betalen van € 8.000, zorg dan voor een zekere veiligheidsmarge door het bedrag lager in te schatten, op bijvoorbeeld € 7.500. Op deze manier kunt u voorkomen dat u over het betreffende belastingjaar terugbetalen moet.

De hoogte van de voorlopige teruggave bewust lager aanhouden

Indien u de maandelijkse extra bedragen kunt missen, kunt u het bedrag aan teruggave ook achterwege laten of zeer laag schatten. U moet vooraf berekenen hoeveel u per maand aan voorlopige teruggave moet hebben om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Door het bedrag zo laag mogelijk te houden, kunt u een spaarkapitaal opbouwen die volgend jaar in één keer uitgekeerd gaat worden.

Sparen bij de Belastingdienst

In het verleden was het lonend om een vordering te hebben bij de Fiscus. Een aantal jaren geleden kon de rentevergoeding die de Belastingdienst verstrekt oplopen tot ruim vijf procent. Dit is inmiddels verleden tijd, maar er wordt nog steeds een vergoeding verstrekt over uw vordering. De vergoedingstermijn gaat echter pas lopen op 1 januari van het opvolgende belastingjaar.

Maandelijkse uitkeringen van de Belastingdienst worden geconsumeerd

In de praktijk blijkt dat de maandelijkse uitkeringen gewoon op gaan aan de dagelijkse bestedingen. Het zou geen verschil maken als de maandelijkse teruggave tientallen euro’s lager zou zijn. Vaak wordt er zoveel uitgegeven als dat er op de rekening staat. U kunt een spaarpot creëren door de teruggave enkele tientjes per maand lager te stellen. Uitgaande van €50 per maand, kunt u dus een tegoed bij de Belastingdienst opbouwen van € 600.

Is het toegestaan om de voorlopige teruggave lager in te schatten?

Ja, bij de jaarlijkse aangifte die uiterlijk 1 april binnen moet zijn, moeten de exacte bedragen gehanteerd worden. Bij het aanvragen van de voorlopige teruggave mag u de bedragen lager inschatten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen door voorlopige teruggave te verlagen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!