InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is erfbelasting?

Wat is erfbelasting?

Wat is erfbelasting? Na het overlijden gaan de bezittingen van de overledene over naar één of meerdere nabestaanden. In de wet is vastgelegd wie de wettige erfgenaam is. In een testament kunnen afwijkende afspraken worden vastgelegd. Over de verkrijgingen uit een erfenis, moet de ontvanger erfbelasting betalen. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de hoogte van de verkrijging en de relatie tussen de erfgenaam en de overledene. Na het overlijden gaat het vermogen en bezittingen naar één of meerdere erfgenamen. In de meeste gevallen zullen dit de partner en de kinderen zijn. De verkrijgers moeten hier erfbelasting over betalen. Er geldt een vrijstelling, en boven deze vrijstelling zal de Belastingdienst de verkrijger aanslaan voor erfbelasting. Ook schulden kunnen in een nalatenschap vallen. Deze belasting heette in het verleden successierechten.

Wat is erfbelasting?

Dit is een heffing over hetgeen een erfgenaam ontvangen heeft uit de nalatenschap van de overledene. Over de erfenis wordt eerst een vrijstelling afgetrokken en over het meerdere moet een percentage aan belasting worden betaald. De hoogte van de vrijstelling en de hoogte van de heffing is afhankelijk van de relatie tussen de overledene en de erfgenaam.

Wanneer moet er erfbelasting worden betaald?

Bij een verkrijging boven de vrijstelling. De belasting moet voldaan worden na het overlijden van iemand die in Nederland woont. De belasting moet ook voldaan worden na het overlijden van iemand die nog geen tien jaar in het buitenland woont, en voorheen de Nederlandse nationaliteit had.

Vrijstelling erfbelasting

Voor alle erfgenamen geldt minimaal een vrijstelling van € 2.012. Bepaalde erfgenamen hebben een hogere vrijstelling. Voor de partner geldt een vrijstelling van € 603.600 (2011). Voor kinderen en kleinkinderen bedraagt de vrijstelling € 19.114. Bij overlijden van iemand zonder partner of kinderen, gaat de erfenis volgens de wettelijke regeling naar de ouders. De ouders hebben recht op een vrijstelling van € 45.270. Voor het erfdeel dat gaat naar een gehandicapt kind, geldt er een hogere vrijstelling. De vrijstelling bedraagt in dat geval € 57.342.

Hoe hoog is de erfbelasting?

De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van welke tariefgroep de erfgenaam in valt. De volgende tariefgroepen worden voor de erfbelasting aangehouden.
  • Tariefgroep 1: partner en de kinderen van de overledene
  • Tariefgroep 1a: kleinkinderen van de overledene
  • Tariefgroep 2: andere erfgenamen

Om de hoogte van de erfbelasting te bepalen, wordt er een onderscheid gemaakt tussen erfenissen onder de € 118.708 en boven de € 118.708. Het deel onder dit bedrag wordt minder zwaar belast dan het deel boven dit bedrag.

Erfgenamen uit tariefgroep 1 moeten 10 procent belasting betalen. Over het bedrag hoger dan € 118.708, moet 20 procent belasting worden betaald.

Erfgenamen uit tariefgroep 1a moeten 18 procent belasting betalen. Over het bedrag hoger dan € 118.708, moet 36 procent belasting worden betaald.

Gerelateerde artikelen
Erfbelasting 2019 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2019 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting in 2019 over een erfenis moeten betalen wordt door velen als zeer onrechtvaardig gezien. Begrijpelijk want…
WOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelastingWOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelastingDe WOZ-waarde wordt bepaald door de gemeente. Indien u de waarde te hoog vindt, moet u bezwaar aantekenen. Een lagere WO…
Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Successierechten, waarom en wanneer moeten we in 2019 zoveel erfbelasting en successierechten betalen en wat kunt u daar…
Tweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldTweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldMet de tweetrapstestament kunt u na overlijden van uw partner geld besparen aan erfbelasting, maar het testament heeft o…
Wat is een tweetrapstestament?Eén van redenen om een testament te maken is om de te betalen erfbelasting na overlijden te verlagen. Een oplossing kan…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Wat is erfbelasting?"

Reacties

John Wassenberg, 12-12-2017 08:53 #2
U schrijft :
De erfbelasting moet ook voldaan worden na het overlijden van iemand die nog geen tien jaar in het buitenland woont, en voorheen de Nederlandse nationaliteit had.

Ik woon al ruim 15 jaar in het buitenland en ben sinds die tijd uitgeschreven, maar ben enkele malen naar Nederland terug gekeerd voor familie- en vriendenbezoek, steeds voor ongeveer 3 maanden. Daarbij diende ik mezelf weer in te schrijven omdat ik verplicht ziekenfonds verzekerd diende te zijn, werd me verteld.

Mijn vraag is:
Begint de datum van telling van 10 jaar in het buitenland wonen steeds opnieuw wanneer ik op familiebezoek kom en daarbij mezelf dien in te schrijven om verplicht ziekenfonds verzekerd te zijn, of dien ik een andere geneeskundige kosten dekkende verzekering af te sluiten alvorens ik naar Nederland kom…?.

Dit natuurlijk om te voorkomen dat er erfbelasting betaald dient te worden.

Dank u

Willy van Alphen, 09-12-2017 06:14 #1
Ik zou graag willen weten hoe het zit met erf belasting in het geval dat een ouder overlijdt en 1 vd kinderen al meer dan tien jaar in het buitenland woont en dus niet belastingplichtig is in Nederland. Wel is vastgelegd dat alle kinderen bruto recht hebben op een gelijkwaardig erfdeel. Wie moet dan wat betalen aan erf belasting?
Dezelfde vraag mbt schenkbelasting. Stel alle kinderen wordt een bedrag geschonken door de ouders, boven het vrijgestelde bedrag. Bijvoorbeeld 15320 euro per kind. 5320 is vrijgesteld, dus over 10000 moet 10% schenkbelasting worden betaald door de ontvangers. Hoe zit dat met het kind dat niet langer belastingplichtig is in Nederland?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!