InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoeveel belasting betalen over Google Adsense inkomsten?

Hoeveel belasting betalen over Google Adsense inkomsten?

Hoeveel belasting betalen over Google Adsense inkomsten? Indien u naast uw regulier inkomen ook nog bijverdiensten hebt, moet u hierover nog belasting betalen. Dit is dus ook het geval met inkomsten die u ontvangt uit Google Adsense. Belastingplichtigen moeten al hun inkomsten opgeven bij de belastingdienst. In de netto inkomsten die u ontvangt van de werkgever, is de belastingheffing al verwerkt. Dit is vaak niet het geval bij extra inkomsten buiten een werkgever om. Het maakt hierbij niet uit of u in de avonduren bijklust als metselaarof straatlegger, of dat u inkomsten ontvangt uit advertenties op een website via Adsense.

Hoe zwaar worden extra inkomsten belast?

Het inkomen dat u extra opgeeft bij de Belastingdienst, worden bij uw inkomen opgeteld. U kunt de bijverdienste het beste vergelijken met brutoloon waarover u nog moet afrekenen. De hoogte van de heffing is afhankelijk van de hoogte van uw reguliere inkomen. De verdiensten vallen namelijk in box 1 van ons belastingstelsel en zal hierdoor progressief belast worden.

Wat houdt progressieve belastingheffing in?

Progressieve belastingheffing wil zeggen dat de belastingheffing zal stijgen, naarmate het inkomen stijgt. Het hoogste inkomen zal ten hoogste belast gaan worden tegen 52 procent. Deze heffing geldt voor het inkomen boven (afgerond) € 56.000. U komt in de 42 procent belastingschijf als de brutoloon hoger is dan (afgerond) € 33.000.

Extra inkomsten lijken extra belast te worden

In vergelijking met het inkomen dat u bij de werkgever ontvangt, lijkt het extra inkomen extra belast te worden. Dit wordt veroorzaakt doordat in het reguliere inkomen heffingskortingen verwerkt zijn waar u recht op hebt. De extra inkomsten zullen direct belast gaan worden zonder rekening te houden met deze kortingen, want die zijn al in uw loon verwerkt. De extra inkomsten zullen net zo zwaar belast gaan worden als bonussen via uw werkgever of overwerk.

Is het verstandig om Google Adsense inkomsten op te geven?

U doet er verstandig aan om deze inkomsten wel op te geven. Waarschijnlijk zult u er mee weg komen indien u het niet opgeeft, maar u kunt het risico niet lopen. In het geval de Belastingdienst u betrapt op verzwijging van inkomsten, kunnen de sancties zwaar zijn. Voorzover duidelijk is dat u de inkomsten bewust hebt verzwegen, kunt u nog een naheffing krijgen over de afgelopen vijf jaren plus een zware boete.

Hoe moeten bijverdiensten worden opgegeven?

Het bedrag dat u op jaarbasis hebt verdient, kunt u opgeven bij “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Deze inkomsten hoeven verder niet gespecificeerd worden, u hoeft uitsluitend het bedrag te vermelden.

Kosten mogen worden afgetrokken van de inkomsten

Om via internet geld te kunnen verdienen, zult u in veel gevallen ook kosten moeten maken. Deze mag u weer aftrekken van de inkomsten. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de kosten van de hosting voor uw website. U moet er wel voor zorgen dat het bewijsbare kosten zijn. Dit kunt u bewijzen door de nota te bewaren en een bankafschrift waaruit blijkt dat het bedrag is afgeschreven.

Inkomsten via andere affiliatepartners

Er zijn meer partijen waarvan u advertenties kunt plaatsen op uw website. Voor deze inkomsten geldt bovenstaande uiteraard ook.
Gerelateerde artikelen
Meer Adsense inkomstenDe meeste webmasters hebben als belangrijk doel geld verdienen met internet. De meest gebruikte methode hierbij is het p…
De duurste woorden in Google AdSenseDe duurste woorden in Google AdSenseGoogle is een machtige partij op het internet. Bijna honderd procent maakt voor het zoeken op het web gebruik van Google…
Google AdSense inkomsten erven?Google AdSense inkomsten erven?Een Google account kan niet overgedragen worden aan een ander. Ook niet aan nabestaanden. Nabestaanden kunnen echter wel…

Reageer op het artikel "Hoeveel belasting betalen over Google Adsense inkomsten?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 30-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!