InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Erfbelasting: successierecht

Erfbelasting: successierecht

Erfbelasting: successierecht Successierecht heet sinds 2010 erfbelasting. De wet, die in 1956 is ingetreden, kenden zoveel moeilijkheden en sterk verouderde regels, dat deze zijn aangepast en vooral zijn vereenvoudigd. Dit maakt het veel duidelijker en overzichtelijker. De hoogte die men moet betalen aan erfbelasting, hangt af va de hoogte van de erfenis en aan het soort verwantschap dat men met de overledene had. Binnen acht maanden moet men hiervan aangifte doen bij de belastingdienst:

Erfbelasting

De benaming erfbelasting kent ook wel de oude benaming successierecht, zoals deze in 1956 geïntroduceerd werd. Tot 2010 heette dit nog successierecht, maar sinds 2010 draagt het de naam erfbelasting. Beiden betekent dus wel hetzelfde. In België word het trouwens erfenisrecht genoemd. Erfbelasting is de belasting die men betaald nadat men een erfenis heeft verkregen.

Waarom belasting betalen

Waarom er belasting over een erfenis moet worden betaald, is simpelweg omdat de staat zijn kist wil spekken. En hiervoor alles aangrijpt om dit te doen. Dus overal waar men belasting op kan invoeren, word ook gedaan. Eigenlijk is de erfbelasting een dubbele belasting. Immers, degene die als eerste het geld bezat, heeft al belastingen over dit bedrag betaald. Vervolgens erft een ander het geld, en moet er weer belasting over betaald worden. Dit vinden een hoop mensen uiteraard oneerlijk. De belastingdienst echter zal dat helemaal niks uitmaken. Deze zegt dat de erfgenaam immers het geld voor het eerst in handen krijgt en daarom ook belasting moet betalen. Zou deze uiteindelijk komen te overlijden en het geld gaat dan weer naar de volgende erfgenaam, moet deze weer erfbelasting betalen. Op deze manier vangt de belastingdienst een hoop extra geld. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Binnen acht maanden na het overlijden moet de erfgenaam aangifte doen bij de belastingdienst.

Meeste en minste belasting

Niet iedereen betaald evenveel belasting. Uiteraard hangt het ten eerste af van de hoogte van het bedrag tijdens de erfenis. Dat is eigenlijk ook wel logisch. Een ander factor is de mate waarin met een verwantschap heeft met de overleden persoon. Verder zijn bepaalde bedragen ook vrijgesteld van belasting: dit betekent dat men over dit bedrag geen erfbelasting hoeft te betalen.

Partners

Partners hoeven over de eerste 600.000 euro geen erfbelasting te betalen. Daarna over de eerste 118.000 euro is het tarief 10 procent. Daarboven is het tarief 20 procent. Dus bij een erfenis van 1 miljoen euro bedraagt de erfbelasting:
  1. eerste 600.000 euro: 0 euro erfbelasting
  2. volgende 118.000 euro: 10 procent= 11.800 euro erfbelasting
  3. volgende resterende bedrag=(282.000 euro) : 20 procent= 56.400 euro erfbelasting
  4. totaal: 68.200 euro erfbelasting

Kinderen en zieken en gehandicapte kinderen

Over de eerste 19.000 euro hoeft geen erfbelasting worden betaald. Daarna over de eerste 118.000 euro 10 procent. Daarboven is het tarief 20 procent. Voor gehandicapte en zieke kinderen hoeft over de eerste 57.000 euro geen erfbelasting te worden betaald. De overige tarieven zijn hetzelfde als bij kinderen.

Kleinkinderen

Voor kleinkinderen geldt het volgende: over de eerste 19.000 euro hoeft geen erfbelasting ge worden betaald. Daarna over de eerste 118.000 euro 18 procent. Daarboven geldt een tarief van 36 procent.

Ouders

De ouders van de overledenen die erfgenaam zijn, hoeven over de eerste 45.000 euro geen erfbelasting te betalen. Daarna over de eerste 118.000 euro een tarief van 30 procent. Daarboven word het tarief 40 procent. Ouders die 300.000 euro erven, betalen dus:
  1. Eerste 45.000 euro: 0 euro erfbelasting
  4. totaal: 90.200 euro erfbelasting

Overige erfgenamen

Onder overige erfgenamen worden verstaan: broer, zus, neef, nicht, oom, tante en alle overigen. Hiervoor geldt een vrijstelling van 2.000 euro. Daarna betaald men over de eerste 118.000 euro 30 procent erfbelasting Daarboven geldt een tarief van 40 procent. Wanneer een broer hetzelfde bedrag zou erven als de ouder, namelijk die 300.000 euro zoals in bovenstaand voorbeeld, dan betaald de ouder 54.800 euro erfbelasting en de broer 107.400 euro. Dit is meer dan 1/3 van het erfbedrag.
Gerelateerde artikelen
Erfbelasting: vrijstelling en tarief in 2018Erfbelasting: vrijstelling en tarief in 2018Ontvang je in 2018 een erfenis dan moet je in veel gevallen erfbelasting betalen over dit bedrag. Wel geldt er een bedra…
Erven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerErven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerWie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2018 of 2019 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…
Erfbelasting 2017, 2018 en 2019 of erfenis belastingvrij?Erfbelasting 2017, 2018 en 2019 of erfenis belastingvrij?Hoeveel erfbelasting betaalt u in 2017, 2018 en 2019 over een erfenis of nalatenschap? Kind, kleinkind, een ander? De su…
Belastingvrij erven 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij erven 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij erven in 2018 en 2019, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Bronnen en referenties
  • http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=2274

Reageer op het artikel "Erfbelasting: successierecht"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 22-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!