Inkomensverklaring aanvragen

Inkomensverklaring aanvragen Wat is een inkomensverklaring en hoe kan men het aanvragen? Een inkomensverklaring is een document dat door de Belastingdienst wordt verstrekt en dat gegevens bevat met betrekking tot het inkomen in een bepaald belastingjaar. Een inkomensverklaring kan onder andere worden gevraagd bij het afsluiten van een hypotheek voor ondernemers of de toewijzing van een sociale huurwoning. Je kunt een inkomensverklaring aanvragen bij de Belastingdienst.

Wat is een inkomensverklaring

Een inkomensverklaring wordt ook wel een IB60-verklaring genoemd. Dit is een officiële verklaring van de belastingdienst met inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar.

Inhoud inkomensverklaring

Een inkomensverklaring bevat de volgende gegevens:
  • Naam en adres
  • Naam en adresgegevens van de Belastingdienst
  • Het jaar waarover de inkomensverklaring afgegeven is
  • Inkomensgegevens: het verzamelinkomen, belastbaar inkomen en box 3 vermogen

Inkomensverklaring aanvragen

Een inkomensverklaring kan worden aangevraagd via de BelastingTelefoon. Het telefoonnummer is 0800-0543. Als je belt met de BelastingTelefoon, moet je je burgerservicenummer bij de hand houden. De BelastingTelefoon is op alle werkdagen bereikbaar. De inkomensverklaring kan worden aangevraagd voor 2006, 2007, 2008 en 2009. De Belastingdienst beschikt niet meer over de gegevens van de voorgaande jaren.

Wanneer inkomensverklaring nodig?

In bepaalde situaties kan een inkomensverklaring worden gevraagd, zoals de volgende:

Inkomensverklaring huurwoning

Bij de toewijzing van een sociale huurwoning gelden er bepaalde inkomenseisen. De woningcorporatie kan het inkomen toetsen aan de hand van een inkomensverklaring die afgegeven is door de Belastingdienst.

Inkomensverklaring DUO

Om te beoordelen of een student recht heeft op een aanvullende beurs kan een student het proces versnellen door een inkomensverklaring op te sturen.

Inkomensverklaring ondernemer

Een ondernemer kan een inkomensverklaring aanvragen om een subsidie of lening aan te vragen.

Subsidies

Om te beoordelen of iemand recht heeft op subsidie kan er ook een inkomensverklaring gevraagd worden.

Inkomensverklaring hypotheek

In bepaalde gevallen kan er zelfs een hypotheek worden verstrekt met een inkomensverklaring. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ondernemershypotheek. Omdat hun inkomen variabel is, is het soms lastig om een hypotheek af te sluiten.

Belastingaanslag als inkomensverklaring

Een aanslag inkomstenbelasting over het betreffende belastingjaar kan ook als inkomensverklaring dienen. Als je geen aangifte hebt gedaan in dat jaar, dan wordt er uitgegaan van de gegevens die werknemers en uitkeringsinstanties verstrekken met betrekking tot het inkomen.

Wanneer wordt inkomensverklaring opgestuurd?

Een inkomensverklaring kan relatief snel worden verstrekt. In principe stuurt de Belastingdienst de inkomensverklaring binnen vijf werkdagen op.
Gerelateerde artikelen
Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2019 en 2020Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2019 en 2020In 2018, 2019 en 2020 kunt u als u in het buitenland woont niet meer kiezen tussen binnenlands belastingplichtig of niet…
BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?Een BKR hypotheek aanvragen kan tegenwoordig bij veel banken. Je moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden om een BKR hy…
Een startershypotheek aanvragenEen startershypotheek aanvragenJongeren die hun eerste huis kopen lopen tegen een heleboel zaken aan. Zo gemakkelijk is het immers niet om je eerste wo…
Hypotheek zonder vast contractHypotheek zonder vast contractEen hypotheek afsluiten zonder vast contract is zeker niet onmogelijk, zoals veel mensen denken. Een hypotheek afsluiten…

Recht op belastingteruggaveRecht op belastingteruggaveAls er teveel belasting is ingehouden, heb je recht op belastingteruggave. Met name studenten hebben recht op belastingt…
Wat is een voorlopige teruggaaf?Wat is een voorlopige teruggaaf?De meeste huizenbezitters die een hypotheek hebben op hun eigen woning, maken gebruik van een voorlopige teruggaaf. Hier…
Bronnen en referenties
  • Elsevierfiscaal
  • DUO
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Inkomensverklaring aanvragen"

Reactie

K. Sun, 29-03-2019 15:09 #1
Vreemde zaak.
Ik ben van 1973 t/m 1983 in Nederland werkzaam geweest, en van 1991 t/m 1998.
Ben in China geboren en officieel ingeschreven in Nederland met werkvergunning en al.
Keurig netjes belastingen en apart de AOW premie nog betaald.
Het UWV kan mijn gegevens niet vinden, geen communicatie gehad met de belastingdienst toentertijd.
Vraag nu netjes AOW aan maar wordt niet uitgekeerd, ondanks het feit dat ik 17 jaar premie betaald heb.
Belastingdienst kan geen opgave meer verstrekken!
En nu, hoe kom ik aan een inkomensverklaring? Ik heb uiteraard over deze jaren geen kopie aanslagen meer.
Weet u meer?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!