InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Recht op belastingteruggave

Recht op belastingteruggave

Recht op belastingteruggave Als er teveel belasting is ingehouden, heb je recht op belastingteruggave. Met name studenten hebben recht op belastingteruggave: zij kunnen een P-formulier invullen. Hoe kan men belasting terugvragen, wanneer bestaat er recht op belastingteruggave? En wanneer moet je juist belasting bijbetalen?

Belastingteruggave

Wie werkt of een uitkering ontvangt, betaalt belasting. De werkgever houdt de belasting automatisch in op het loon of de uitkering en draagt het af aan de Belastingdienst middels de zogenaamde “loonheffing”.

Recht op belastingteruggave

Als er teveel belasting is ingehouden, heb je recht op belastingteruggave. Dat is bijvoorbeeld het geval als je niet het hele jaar werkt of een wisselend inkomen heb.

Geen recht op belastingteruggave

In de volgende situaties is er waarschijnlijk geen recht op belastingteruggave:
  • De werkgever houdt geen of minder loonheffing in, omdat je gebruikmaakt van de studenten – en scholierenregeling.
  • Je werkt niet in loondienst: je hebt bijvoorbeeld een krantenwijk of bent freelancer. De kans is aanwezig dat je belasting moet bijbetalen.

Belastingteruggave studenten

60% van de jongeren met een bijbaan heeft recht op belastingteruggave. Sommige hebben verschillende aftrekposten die ze kunnen opvoeren. Studenten die geen basisbeurs meer ontvangen, kunnen hun collegegeld terugvragen. Bovendien zijn er verschillende studiekosten aftrekbaar voor studenten, zoals studieboeken, computer en vakbladen. Veel studenten hebben recht op belastingteruggave: toch ondernemen zij vaak geen actie. Terwijl het relatief eenvoudig is om een teruggaveformulier in te vullen, via het P-formulier.

Belasting bijbetalen

Je moet belasting bijbetalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen hoger zijn dan het saldo van de voorheffingen. De voorheffingen bestaan uit de ingehouden loonheffing, de dividendbelasting en eerder opgelegde voorlopige aanslagen.

Belasting terugvragen

De teveel ingehouden belasting kan digitaal worden teruggevraagd met het aangifteprogramma. Daarvoor is een DigiD-inlogcode vereist, die aan te vragen is op de website www.digid.nl. Als het aangifteformulier volledig is ingevuld, kun je zien of je recht hebt op teruggave.

Wanneer wordt belastingteruggave gestort?

De verrekening naar aanleiding van de belastingaangifte vindt plaats na het indienen van de belastingaangifte. Als je voor 1 april aangifte hebt gedaan, krijg je in ieder geval voor 1 juli bericht van de Belastingdienst. De meeste mensen die voor 1 april aangifte hebben gedaan, krijgen tussen half mei en eind juni bericht. De Belastingdienst maakt een eventuele teruggave over naar je bankrekening binnen vijf dagen na dagtekening van het bericht waarin dit wordt medegedeeld.
Gerelateerde artikelen
Maandelijks belastingteruggaveMaandelijks belastingteruggaveU kunt de belastingteruggave in termijnen laten uitbetalen door maandelijkse belastingteruggave aan te vragen. Het is oo…
Belasting terugvragen in 2018: studenten en scholierenBelasting terugvragen in 2018: studenten en scholierenWie in 2018 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…
Versneld hypotheek aflossen via belastingteruggaveVersneld hypotheek aflossen via belastingteruggaveKoopt u een woning, dan gaat u een lening voor de lange termijn aan. Lost u daarbij volgens de regels van de overheid bi…
Hypotheken: de lineaire hypotheekHypotheken: de lineaire hypotheekDe lineaire hypotheek is een hypotheekvorm waarbij de schuld gedurende de looptijd wordt afgelost. Omdat er wordt afgelo…
Algemene heffingskorting 2017Algemene heffingskorting 2017De algemene heffingskorting 2017 gaat voor iedereen iets omhoog ten opzichte van 2016. De afbouw van deze inkomensafhank…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Spaarbaak

Reageer op het artikel "Recht op belastingteruggave"

Reactie

Sander, 20-02-2013 14:08 #1
Beste,
Ik ben een teveel ontvangen uitkering(wao) aan het terug betalen, totaal ontvangen 7450 € en terug betalen meer dan 10000 € ben woonachtig in Belgie, kan ik het verschil terugvragen bij de Nederlandse belastingen en hoe?
Groet,
Sander

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!