InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?

BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?

BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat? Een BKR hypotheek aanvragen kan tegenwoordig bij veel banken. Je moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden om een BKR hypotheek aan te kunnen vragen. Allereerst moet je de BKR status opvragen van je huidige situatie. Met die informatie kun je een BKR hypotheek aanvragen, soms ook met NHG. Als het niet lukt om een hypotheek aan te vragen dan kun je altijd nog naar een geldverstrekker stappen die geen BKR controle uitvoert.

BKR en hypotheken

Een BKR hypotheek aanvragen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Veel geldverstrekkers zijn niet geïnteresseerd in het verstrekken van hypotheken aan personen met een BKR notering. Als je een dergelijke BKR notering hebt dan denken geldverstrekkers dat ze een verhoogd risico lopen om het geleende geld weer terug te krijgen. Maar het is mogelijk om met een BKR notering toch een hypotheek af te sluiten. Je moet even zoeken maar er zijn tegenwoordig banken die een BKR hypotheek verstrekken.

Welke BKR notering heb ik?

Voordat je een BKR hypotheek kunt aanvragen heb je een uitdraai nodig van het BKR. Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel houdt bij welke notering je hebt. Je kunt via je eigen bank een uitdraai van de BKR status opvragen. De kosten hiervan zijn 4,50 en je hebt de uitdraai binnen een week in huis. Als je deze statusaanvraag bij de bank wilt doen heb je een geldig identiteitsbewijs nodig. Met het bewijs van het BKR kun je vervolgens een BKR hypotheek aanvragen.

BKR hypotheek aanvragen

Er zijn geldverstrekkers die begrijpen dat je met een BKR notering prima een hypotheek kunt afsluiten. Iedereen zit wel eens financieel iets krapper, vaak is dat maar voor een bepaalde periode. En juist in zon periode kun je een BKR notering krijgen die een probleem vormt bij het aanvragen van een hypotheek en andere zaken. Om een BKR hypotheek aan te kunnen vragen moet je daarom vaak voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je hebt één of meerdere A of A1 coderingen, waarbij een code H is vermeld of een laatste einddatum.
  • Je hebt maximaal één A2 codering, en dan op een verzendhuiskrediet of een telecomcontract, waarbij het krediet niet meer loopt en is beëindigd binnen drie maanden na het begin van de betaling achterstand.
  • Je hebt geen betaling achterstanden op een hypotheek die zijn geregistreerd.
  • Je hebt geen WSNP traject gehad of een andere schuldregeling.

BKR hypotheek en NHG

Als je een BKR notering hebt en een hypotheek wilt afsluiten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dan is dit mogelijk. Er zijn echter situaties waarin geen NHG wordt verstrekt op een hypotheek als je een BKR notering hebt. Als je een BKR notering hebt met een code 1 t/m 4 of een schuldregeling of een A notering hebt dan krijg je geen NHG bij een hypotheek. Er zijn uitzonderingen mogelijk waarbij je wel NHG kunt krijgen bij de hypotheek. Deze uitzonderingen zijn gelden alleen bij een A notering of code 1 waarbij:
  • de lening is afgelost volgens het BKR
  • de herstelcode (H) staat
  • de geldgever heeft verklaard dat achterstanden zijn ingelopen

Hypotheek zonder BKR

Als het niet lukt om een hypotheek te krijgen als je een BKR notering hebt, dan kun je altijd nog bij geldverstrekkers terecht die geen BKR controle uitvoeren. Het nadeel van het afsluiten van een hypotheek bij een dergelijke geldverstrekker is dat de rente vaak hoog is, een stuk hoger dan bij een bank. Dit heeft te maken met het risico dat de geldverstrekker loopt bij het verstrekken van een hypotheek aan een persoon met een BKR notering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bkr.nl
  • www.ing.nl

Reageer op het artikel "BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?"

Reacties

H, Rutten, 13-10-2015 20:18 #2
Bij welke banken is dit mogelijk?

Bons, 05-03-2015 15:55 #1
Ik zit nog 1 jaar in een schuldregeling, kan ik een hypotheek ergens krijgen dan?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 04-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 2
Schrijf mee!