InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is een voorlopige teruggaaf?

Wat is een voorlopige teruggaaf?

Wat is een voorlopige teruggaaf? De meeste huizenbezitters die een hypotheek hebben op hun eigen woning, maken gebruik van een voorlopige teruggaaf. Hierdoor krijgen ze maandelijks een deel van de betaalde inkomstenbelasting terug. Een aantal uitgaven en kosten zijn fiscaal aftrekbaar. Een voorbeeld hiervan is de betaalde hypotheekrente voor de eigen woning en de betaalde alimentatie aan de ex-partner. Jaarlijks uiterlijk per 1 april, moet u aangifte doen over het voorgaande belastingjaar. Hierin kunt u aftrekbare bedragen opvoeren om deze te laten verrekenen met de betaalde inkomstenbelasting. De meeste belastingplichtigen willen hier echter niet op wachten, en maken gebruik van een voorlopige teruggaaf.

Wat is een voorlopige teruggaaf?

U kunt de voorlopige teruggaaf het beste vergelijken met een verstrekte voorschot op de terug te vorderen belastinggeld. De werkgever houdt op basis van het brutoloon bedragen in op het inkomen. Doordat u recht hebt op een teruggaaf van een deel van de betaalde belasting, is de inhouding te hoog. Een verzoek tot voorlopige teruggaaf kunt u voor aanvang van het belastingjaar indienen bij de Belastingdienst, maar u kunt er ook voor kiezen om deze later in te dienen. Het geschatte bedrag aan teruggaaf, krijgt u maandelijks uitgekeerd.

Kiezen voor een lagere voorlopige teruggaaf

Bij het indienen van een verzoek voor de voorlopige teruggaaf, kan het verstandig zijn om de bedragen aan inkomen en teruggave voorzichtig in te schatten. Dit kan met name verstandig zijn bij wisselende inkomens. Bij een te hoge schatting, kunt u in de situatie terecht komen dat u na de definitieve aangifte, een bedrag moet terugbetalen. U krijgt bijvoorbeeld maandelijks 50 teveel terug. Bij de definitieve aangifte moet u vervolgens 600 terugbetalen.

De hoogte van de voorlopige teruggaaf aanpassen

Gedurende het belastingjaar, hebt u de mogelijkheid om het teruggaaf bedrag aan te passen. Op basis van de herberekening zal bepaald worden op hoeveel teruggaaf u recht hebt in de nieuwe situatie. Hier wordt het deel van afgetrokken dat u al uitbetaald hebt gekregen. Het resterende bedrag wordt vervolgens verdeeld over de resterende maanden tot en met december.

Hoe hoog is de voorlopige teruggaaf?

Dit bedrag moet worden bepaald aan de hand van de gegevens die u in moet vullen bij het aanvragen van het voorschot. De voor de hypotheek betaalde hypotheekrente kunt u opvoeren als aftrekbare kosten.

Waarvoor kan ik een voorlopige teruggaaf aanvragen?

De meest voorkomende reden is de betaalde hypotheekrente, maar er zijn meer aftrekposten die u kunt opvoeren. Hierbij kunt u denken aan de volgende kosten
  • Giften;
  • Specifieke zorgkosten;
  • Studie uitgaven;
  • Betalingen voor een lijfrente;
  • Alimentatie die u moet betalen voor de ex-partner.

Wat is een voorlopige aanslag?

U kunt geld terugkrijgen van de Belastingdienst, maar u kunt ook geld verschuldigd zijn aan de Fiscus. Normaal gesproken moet u na de jaarlijkse aangifte het bedrag in één keer terugbetalen. U kunt er echter ook voor kiezen om een voorlopige aanslag aan te vragen. Maandelijks gaat de Belastingdienst dan een bedrag bij u incasseren. Een voorlopige aanslag kunt u bijvoorbeeld aanvragen bij neven inkomsten die u behaald uit overige werkzaamheden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is een voorlopige teruggaaf?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!