InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Voorlopige aanslag naar aanleiding van je belastingaangifte

Voorlopige aanslag naar aanleiding van je belastingaangifte

Voorlopige aanslag naar aanleiding van je belastingaangifte Wanneer je een aangifte voor de inkomstenbelasting hebt gedaan kunnen daar verschillende uitkomsten uit voortkomen. Dit kan een voorlopige aanslag zijn, maar ook bijvoorbeeld een brief dat er geen voorlopige aanslag wordt opgelegd. Wanneer je niet zo thuis bent in de belastingzaken kan dit soms verwarrend zijn.

Aangifte doen

De meeste mensen doen na afloop van het kalenderjaar aangifte voor de inkomstenbelasting. De mensen die verplicht aangifte moeten doen krijgen hiervoor een uitnodiging, met meestal een uiterste inleverdatum van 1 april. De belastingdienst kan ook later alsnog een uitnodiging sturen. Een uitnodiging voor het doen van aangifte is niet vrijblijvend, je bent dan verplicht om aangifte over het betreffende jaar te doen. Wanneer je geen uitnodiging ontvangt en ook geen aangifteplicht hebt is het natuurlijk wel mogelijk om aangifte te doen. Hier geldt geen uiterste inleverdatum voor, maar het moet wil binnen 5 jaar na afloop van het betreffende belastingjaar. In 2011 is dus het laatste jaar waar je aangifte over kunt doen het jaar 2006. Een aangifte kan zowel via het digitale aangifteprogramma gedaan worden of door middel van het papieren aangiftebiljet.

Uitkomst

Wanneer je aangifte gedaan hebt zijn er verschillende uitkomsten mogelijk, namelijk:
  • Te ontvangen voorlopige aanslag
  • Te betalen voorlopige aanslag
  • GVA brief (geen voorlopige aanslag)

Een voorlopige aanslag is zoals de naam al zegt voorlopig. Dit betekend dat de gegevens nog niet gecontroleerd zijn, en dat deze rechtstreeks overgenomen zijn uit de aangifte die ingediend is.

Te ontvangen voorlopige aanslag

Wanneer je teveel belasting hebt betaald kun je dit terugkrijgen. Het te ontvangen bedrag staat dan op de voorlopige aanslag. Dit wordt op verschillende manieren weergegeven op de aanslag. Enkele veelvoorkomende voorbeelden:
voorbeeld 1
" te ontvangen 500, het bedrag dat overblijft na verrekening wordt overgemaakt op rekeningnummer 111111"
De belastingdienst gaat eerst kijken of er nog openstaande bedragen zijn die al betaald hadden moeten zijn. Als dit het geval is wordt er eerst verrekend, en als er een bedrag overblijft wordt dit uitbetaald.

voorbeeld 2
"Wijziging van de voorlopige aanslag: meer te ontvangen 500, het bedrag dat overblijft na verrekening wordt overgemaakt"

Wanneer je deze variant krijgt is er al een eerdere voorlopige aanslag opgelegd. Dit zal meestal een voorlopige aanslag in het jaar zelf zijn, bijvoorbeeld een maandelijkse teruggave van de hypotheekrente. In de berekening op de aanslag wordt dan ook genoemd "eerder ontvangen voorlopige aanslag". Dit bedrag is al ontvangen, en na aanleiding van de aangifte is er dus een aanvullend bedrag te ontvangen.

Te betalen voorlopige aanslag

Wanneer er een te betalen voorlopige aanslag wordt opgelegd beteken dit dat er te weinig belasting betaald is of dat een eerder opgelegde voorlopige teruggave te hoog geweest is. Dit laatste geval wordt op de aangifte aangeduid als "eerder ontvangen voorlopige aanslag".

Geen voorlopige aanslag

Een geen voorlopige aanslagbrief is een brief waarin aangegeven wordt dat er geen voorlopige aanslag wordt opgelegd, en dat de gegevens gecontroleerd worden voor er een definitieve aanslag wordt opgelegd. De meest voorkomende reden van een Geen Voorlopige Aanslagbrief is dat het te betalen of te ontvangen bedrag onder de aanslaggrens blijft. Het bedrag ligt rond de 0, hier wordt geen voorlopige aanslag voor opgelegd. Deze brief betekend dus niet dat de belastingdienst je gegevens extra goed gaat controleren.

Verwerkingstermijn

Wanneer de aangifte over het voorgaande jaar vóór 1 april is ingediend krijg je voor 1 Juli bericht. Heb je de aangifte later ingediend is het streven van de belastingdienst om binnen 3 maanden na binnenkomst van de aangifte bericht te geven. Dit bericht kan dus in de vorm van een voorlopige aanslag of een brief dat er geen voorlopige aanslag wordt opgelegd zijn.

Betaaltermijnen

Een te ontvangen bedrag wordt normaal gesproken binnen 10 werkdagen ná de dagtekening van de aanslag uitbetaald of verrekend. Een te betalen bedrag moet binnen 6 weken na dagtekening op de rekening van de belastingdienst staan. Wanneer je uitstel wilt of een regeling kun je hier lezen hoe dat aangevraagd kan worden.

Definitieve aanslag

Wanneer de belastingdienst je gegevens heeft gecontroleerd wordt er een definitieve aanslag opgelegd. Deze kan afwijken van de aangifte. Als de belastingdienst van de aangifte wil afwijken omdat zij andere gegevens hebben wordt hier altijd een brief over gestuurd waar je op kunt reageren. Ook kan er vanuit de belastingdienst het verzoek komen om bijvoorbeeld aftrekposten uit je aangifte toe te lichten door middel van bonnetjes en dergelijke.

Versnelde definitieve aanslag

Vanaf belastingjaar 2011 start de belastingdienst met een proef waarbij er bij mensen die voor 1 april hun aangifte hebben ingediend gelijk een definitieve aanslag wordt opgelegd. Als de Belastingdienst overtuigd is van de juistheid van de berekening, wordt de voorlopige aanslag overgeslagen. Dit heeft verder geen gevolgen voor de betaaltermijnen, en ook de mogelijkheden voor wijzigen of bezwaar maken veranderen niet.
Wanneer je het niet eens bent met je voorlopige of definitieve aanslag lees je hier wat je kunt doen.
© 2011 - 2018 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maandelijks belastingteruggaveMaandelijks belastingteruggaveU kunt de belastingteruggave in termijnen laten uitbetalen door maandelijkse belastingteruggave aan te vragen. Het is oo…
Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2018Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2018Ook u kunt een versnelde definitieve aanslag van de Belastingdienst krijgen in 2017 en 2018. Dat betekent sneller uw gel…
Voorlopige aanslag 2018 inkomstenbelasting (teruggave)Voorlopige aanslag 2018 inkomstenbelasting (teruggave)In de voorlopige aanslag 2018 staat hoeveel inkomstenbelasting u terugkrijgt, waarop u recht hebt of hoeveel u moet beta…
Voorlopige aanslag 2017 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2017 inkomstenbelastingU wilt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2017 aanvragen, wijzigen of stoppen? Een voorlopige aanslag inkomstenbel…
Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?Voor sommige mensen kan de belastingaangifte een positief gevolg hebben: ze krijgen geld terug. Maar wanneer heb je rech…

Reageer op het artikel "Voorlopige aanslag naar aanleiding van je belastingaangifte"

Reactie

Ria van Steensel, 05-12-2012 22:26 #1
Waarom moet ik zelf een voorlopige aanslagbrief aanvragen? Andere jaren kreeg ik automatisch een voorlopige aanslag.

Infoteur: Esmeej
Laatste update: 12-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!