Uw voorlopige aanslag wijzigen of stopzetten

Uw voorlopige aanslag wijzigen of stopzetten Wanneer je een maandelijkse voorlopige teruggave ontvangt van de belastingdienst, of maandelijks een bedrag moet betalen, kunnen je persoonlijke omstandigheden wijzigen, waardoor de voorlopige aanslag te hoog of te laag is vastgesteld. Het is dan verstandig om een wijziging in te dienen, om te voorkomen dat je het jaar erop moet terugbetalen.

Voorlopige aanslag

In het verleden was er verschil tussen de VT (voorlopige teruggave) en de VA (voorlopige aanslag). De één was te ontvangen, de ander te betalen. Tegenwoordig vallen beide onder de noemer voorlopige aanslag. Een voorlopige aanslag is een aanslag die in het jaar zelf wordt opgelegd, zodat je een voorschot krijgt of moet betalen wat normaal pas na afloop van het jaar door middel van de aangifte berekend wordt.
De voorlopige aanslag is gebaseerd op geschatte gegevens voor het lopende jaar. Deze gegevens kunnen onjuist zijn, of uw persoonlijke situatie kan wijzigen, bijvoorbeeld door de verkoop van een huis, de geboorte van een kind of een scheiding. Wanneer dit gebeurd, is het verstandig de voorlopige aanslag te controleren en zo nodig te wijzigen.

Wijzigen

Een wijziging op een voorlopige aanslag kan op twee manieren doorgegeven worden. Dit kan door middel van het programma " voorlopige aanslag" op www.belastingdienst.nl, of op papier, door middel van het formulier "verzoek of wijziging voorlopige aanslag". In het programma of op het formulier moet de nieuwe situatie voor het hele kalenderjaar opgegeven worden. Er moet dus een geschat bruto jaarinkomen opgegeven worden, en ook aftrekposten moeten voor het hele jaar opgegeven worden.
Het digitale programma berekend gelijk wat het te betalen of te ontvangen bedrag is. Deze moet met een DIGID code ondertekend en verzonden worden. Het papier moet opgestuurd worden naar het retour adres. De verwerking van een wijziging of aanvraag voor de voorlopige aanslag duurt normaal maximaal 6 weken.

Stopzetten

Het kan natuurlijk voorkomen dat u helemaal geen recht meer op een teruggave hebt. Dan kan het nodig zijn om de voorlopige aanslag volledig stop te zetten. Dit over het algemeen niet zo eenvoudig als het wijzigen, er is namelijk geen standaard programma of formulier beschikbaar waarin u aan kunt geven geen voorlopige aanslag meer te willen.

Aftrekposten

Wanneer u een teruggave gebaseerd op aftrekposten wil stopzetten zult u gebruik moeten maken van het programma of formulier zoals bij "wijzigen" genoemd wordt. U kunt er voor kiezen om de betreffende aftrekpost niet meer in te vullen op het formulier. Als u dit doet, en u heeft al wel een voorlopige uitbetaling gekregen, moet u er rekening mee houden dat dit weer terugbetaald moet worden. Wanneer u dit niet wilt, omdat u bijvoorbeeld wel een deel van het jaar recht had op de aftrekpost, zult u het naar tijdsgelang moeten invullen.

Voorbeeld:
Uw heeft 6 maanden recht op hypotheekrenteaftrek, terwijl de voorlopige aanslag nu nog gebaseerd is op 12 maanden.
In het wijzigingsprogramma of formulier vult u het bedrag aan hypotheekrente in wat u daadwerkelijk over die 6 maanden betaald heeft. Het terug te ontvangen bedrag wat hier uit voort komt is gelijk aan de teruggave van de belastingdienst die u de eerste 6 maanden ontvangt. Vanaf de zesde maand wordt er dus niet meer uitbetaald.

Heffingskortingen

Op het moment dat u een voorlopige aanslag heeft die alleen gebaseerd is op heffingskortingen (zoals algemene heffingskorting, alleenstaande ouderkorting en dergelijke) is het stopzetten wat eenvoudiger. Hier bestaat namelijk het programma of formulier "Stopzetten voorlopige aanslag voor heffingskortingen" voor. Met uitzondering van de algemene heffingskortingen, deze is per maand stop te zetten, zijn de andere heffingskortingen alleen maar vanaf 1 januari stop te zetten, waardoor het kan voorkomen dat er dus teveel ontvangen heffingskorting terugbetaald moet worden.

Telefonisch stopzetten

Het is tegenwoordig ook mogelijk om bepaalde heffingskortingen en aftrekposten telefonisch stop te laten zetten via de belastingtelefoon (0800-0543). Hierbij kunnen er maximaal 2 aftrekposten en heffingskortingen stop gezet worden. Hierbij geldt wel dat de aftrekposten en heffingskortingen alleen vanaf het begin van het jaar stop gezet kunnen worden, dus vanaf 1 januari van het lopende belastingjaar. Verhogen of verlagen van een teruggave of te betalen bedrag is niet telefonisch mogelijk. Bij het telefonisch stopzetten kan het dus voorkomen dat een teruggave die in eerdere maanden ontvangen is weer terug betaald moet worden.
© 2011 - 2020 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maandelijks belastingteruggaveMaandelijks belastingteruggaveU kunt de belastingteruggave in termijnen laten uitbetalen door maandelijkse belastingteruggave aan te vragen. Het is oo…
Voorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingU wilt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019 aanvragen, wijzigen of stoppen? Een voorlopige aanslag inkomstenbel…
Wat is een voorlopige teruggaaf?Wat is een voorlopige teruggaaf?De meeste huizenbezitters die een hypotheek hebben op hun eigen woning, maken gebruik van een voorlopige teruggaaf. Hier…
Voorlopige teruggaaf zo laag mogelijk houdenDe voorlopige teruggaaf geeft eigenlijk een voorschot op de teruggave die u over het belastingjaar kunt verwachten. In d…
Alleenstaande ouder, waar heb je recht op?Alleenstaande ouder, waar heb je recht op?Als alleenstaande ouder kun je recht hebben op verschillende heffingskortingen vanuit de belastingdienst.
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Uw voorlopige aanslag wijzigen of stopzetten"

Reacties

G. Berghorst, 15-01-2020 16:09 #14
Een wijziging voorlopige aanslag is dat altijd een correctie op de reeds afgegeven voorlopige aanslag? Dus een saldopost van de reeds afgegeven aanslag en de wijziging?

H. J. Lamerichs, 25-09-2018 20:56 #13
Ik wil met ingang van 2019 mijn voorlopige aanslag over 2019 stopzetten. Dit in verband met wijzigingen in de hypotheekrente aftrek. Ik mis de mogelijkheid om dit reeds voor aanvang van 2019 te regelen. Bijvoorbeeld reeds in oktober 2018

Judith van Hoef de Bree, 17-02-2018 14:16 #12
Ik werk momenteel 5-10 uur per week. Ik krijg nog aanrechtsubsidie, is het verstandiger om loonheffingskorting via mijn loon niet toe te passen? En aanrechtsubsidie te blijven ontvangen.
Of dat stop te zetten, en de loonheffingskorting via mijn werk juist wel toe te passen.

Hans, 10-02-2018 19:17 #11
Betreft voorlopige aanslag 2018. Heb per abuis "ja" ingevuld bij de vraag of de gegevens uit 2016 overgenomen moeten worden. Na inzending kom ik tot de ontdekking dat de ingevulde loonheffing uit 2016 niet meer overeenkomen met hetgeen ik in 2018 verwacht. Deze gegevens alsnog aanpassen via een wijziging in de voorlopige aanslag 2018 is niet meer mogelijk omdat je niet meer bij deze loonheffing gegevens kunt komen. Ook een geheel nieuwe aangifte is niet meer mogelijk omdat ik steeds naar het alreeds vooraf ingevulde formulier kom. Mijn vraag is nu, hoe kan ik en geheel nieuwe voorlopige aanvraag indienen.

Anita Toet, 03-11-2017 13:54 #10
Ik ben al 1 1/2 jaar bezig om mijn voorlopige teruggave stop te zetten. Ongelooflijk maar waar. Ik ben op het belastingkantoor geweest, ik heb het op de site aangepast en heb vele telefoontjes gepleegd. Het laatste wat ik te horen kreeg was 5 maanden geleden "het loopt nog even door". Tot op heden nog steeds maandelijks de teruggave. brrrr

Assy Printer, 16-06-2017 10:21 #9
Hallo,
Ik heb vandaag 16-06-2017 een brief ontvangen van de belastingdienst, waarop staat geen voorlopige aanslag, ik ontving in het jaar 2015 nog partner alimentatie, die heb ik stopgezet omdat ik niet goed werd wat ik allemaal niet maandelijks moest afdragen aan de belastingdienst zelf. Dus heb ik gevraagd aan de belastingdienst of ik dit via de rechtbank moest regelen. Nee werd er door hun gezegd, u hoeft alleen maar over dit 0,00 in te vullen hetgeen ik ook heb gedaan. naast de brief ontving ik ook mijn teruggave die ik volgens hun site in de aangifte over 2016 heb ingevuld en heb verstuurd waarom dan deze brief snap er helemaal niets van heb alles netjes opgegeven en dan dit moet ik mij zorgen maken of…

Marcel Idema, 04-05-2017 16:12 #8
Hallo op 1 juli as, stop mijn hypotheek, ivm verkoop woning daarna huren.
is het mogelijk om op 1 juli, mijn maandelijkse rente teruggaven stop te zetten of moet ik wacht tot eind van het jaar?

mvg
mr m idema

John S., 09-01-2017 23:30 #7
Ik ervaar het aanpassen van de voorlopige aanslag als een strafexercitie. Je kunt een vooraf ingevuld formulier krijgen, maar dat komt niet overeen met de cijfers op de voorlopige aanslag. Alles moet opnieuw worden ingevuld, ook met cijfers die nog niet eens bekend zijn begin januari. In mijn geval moet er een rubriek worden gecorrigeerd, mijn hoogste pensioen is redelijk verlaagd. Dat is alles. Waarom kan ik niet bij de betreffende rubriek aangeven wat de correcte waarde is en eventueel voorzien van bewijs materiaal corrigeren?

Bremer Rc, 20-09-2015 13:21 #6
Ik zou graag mijn rente aftrek van mijn eigen huis willen aanpassen. Ik krijg namelijk maandelijks rente aftrek gestort op mijn rekening.
De situatie is nu gewijzigd en heb telefonisch contact opgenomen met de belastingdienst over wat ik nu moet doen in deze situatie.
Ik heb namelijk de helft van mijn huis verhuurd en een medewerker van de belastingdienst vertelde mij dat ik dan alleen mijn rente teruggaaf hoefde aan te passen op mijn aangifte!
Ik wilde dit eigenlijk gelijk regelen zodat ik in juni geen hoge aanslag zou krijgen!
Nu kan ik blijkbaar geen digid code aanvragen om dit te ondertekenen omdat de gemeente blijkbaar een adresonderzoek heeft ingesteld omdat ze denken dat ik daar niet meer woon! Dit is onzin want ik heb alles volgens de regels gedaan en heb mijn medebewoner zich in laten schrijven op mijn adres als medebewoner op dit adres bij de gemeente! Ik blijf dus zelf hoofdbewoner op dit adres. Ik heb ook een contract opgesteld die ook tot inzage van de gemeente beschikbaar is!
Wat moet ik nu doen om dit te kunnen realiseren?

Met vriendelijke groet,

RC Bremer.

Wientjes -. C. K., 11-03-2015 13:04 #5
Mijn echtgenote is 15 februari overleden, haar voorlopige aanslag 2015 wil ik daarom stop zetten, zij heeft slechts 2 maanden AOW ontvangen. Nergens kan ik vinden hoe ik, alleen, deze wijziging kan door geven.

N. O., 19-11-2014 20:12 #4
Ik wil graag mijn voorlopige teruggave stopzetten i.v.m. het verkopen van mijn huis. Is het nu echt nodig om het gehele formulier in te vullen? Kan dat nu echt niet makkelijker? Ik zie hier het nut niet van in.

M. H. Damsma, 26-10-2014 11:26 #3
Ik heb het hele jaar hypotheek [ per maand ] ontvangen

mijn huis is echter verkocht in 2013

hoe kan ik deze teruggave het eenvoudigst stopzetten?

MVG

M H Damsma

Enm Degenaar, 23-04-2012 13:35 #2
Sinds 1 januari ontvang ik pensioen. Dit is een NETTO bedrag omdat daar alle kosten al van betaald zijn. Dus ink.bel. en prem.zorg.verz. Ondanks dat ontvang ik elke maand nog steeds een maandelijkse ink.belasting, te betalen. Zo moet ik dus 2x ink.belasting betalen en dat kan toch niet de bedoeling zijn? Op uw site lees ik dat het geheel stopzetten nog wel een probleem kan zijn omdat daarvoor geen standaard formulier voor bestaat. Wat moet ik nu doen? Telefonisch lukt het mij ook niet! Ik krijg een formulier opgestuurd maar dat kan dan niet het juiste formulier zijn. Omdat hiervoor geen standaard formulier bestaat. Zie boven svp. Dus wat nu? 2 x belasting betalen over een luttel bedrag van 1600 euro lijkt mij wat overdreven.

G. J. Nijveldt, 28-03-2012 11:07 #1
Ik heb 2011 in termijnen betaald, dat wil ik in 2012 niet meer doen, omdat het financieel niet uitkomt, nu heb ik al een herinnering gehad om te betalen, maar nu moet ik weer een heel formulier invullen, terwijl mijn aangifte voor 2011 digitaal al de deur uit is, ik heb een brief geschreven, maar dat blijkt niet voldoende te zijn. Ik vind het allemaal erg omslachtig.

Infoteur: Esmeej
Laatste update: 10-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 14
Schrijf mee!