InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat zijn aftrekposten?

Wat zijn aftrekposten?

Wat zijn aftrekposten? De jaarlijkse belastingaangifte is een hele klus, omdat de fiscale regeling omtrent aftrekposten regelmaitg verandert. Aftrekposten verlagen het belastbaar inkomen (verzamelinkomen): het inkomen waarover inkomstenbelasting moet worden betaald. Aftrekposten worden in mindering gebracht op het belastbare bedrag. Soms worden de begrippen “heffingskortingen” en “aftrekposten” door elkaar gebruikt. Wat is het verschil? Wat zijn aftrekposten? Welke aftrekposten zijn er?

Wat zijn aftrekposten?

Aftrekposten worden in mindering gebracht op het verzamelinkomen.

Aftrekposten inkomstenbelasting

Particulieren die in loondienst zijn kunnen alleen aftrekposten opvoeren als de wet dit expliciet bepaalt. Het salaris wordt namelijk betaald uit bedragen die het bedrijf al af heeft getrokken als personeelskosten en ieder voordeel dient ten minste een keer belast te worden. De inkomstenbelastingwetten houden meestal rekening met de persoonlijke situatie en daarom zijn er veel aftrekposten toegestaan.

Welke aftrekposten zijn er?

Voor particulieren zijn er de volgende aftrekposten:
  • Arbeidsgerelateerde kosten, zoals reiskosten woon-werkverkeer
  • Persoonlijke verplichtingen, zoals hypotheekrenteaftrek
  • Buitengewone lasten: ziektekosten, studiekosten, kinderopvang
  • Giften
  • Lijfrente

Aftrekposten ondernemers en ZZP'ers

Ondernemers en ZZP'ers kunnen in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek en de ondernemersaftrek. Voor meer informatie: Aftrekposten ZZP.

Hypotheekrenteaftrek

De hypotheekrenteaftrek is verreweg de grootste en bekendste aftrekpost. Met het huidige liberale kabinet ziet het ernaar uit dat huizenbezitters met een gerust hart hun belastingaangifte kunnen invullen, want “aan de hypotheekrenteaftrek wordt niet getoornd”. De hypotheekrenteaftrek kan al snel enkele duizenden euro’s per jaar opleveren. De kosten die gemaakt zijn voor aankoop of verbetering van de woning zijn eveneens aftrekbaar.

Persoonsgebonden aftrek

Soms zijn er persoonlijke omstandigheden die extra uitgaven tot gevolg hebben. Sommige uitgaven mag je aftrekken van de belasting. Die uitgaven vallen onder de persoonsgebonden aftrek. Het gaat om de aftrek voor specifieke zorgkosten, studiekosten en scholingsuitgaven. Als er sprake is van persoonsgebonden aftrekposten, dan kun je het P-formulier (voorheen Tj-formulier) niet gebruiken, maar dien je het aangifteprogramma te gebruiken.

Aftrek specifieke zorgkosten

Onder bepaalde voorwaarden zijn ziektekosten, oftewel specifieke zorgkosten, fiscaal aftrekbaar. Het gaat om de volgende ziektekosten:
  • Kosten voor een bezoek aan de huisarts
  • genees- en heelkundige hulp
  • voorgeschreven medicijnen
  • hulpmiddelen zoals steunzolen
  • vervoer zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis
  • een dieet
  • extra gezinshulp
  • extra kleding en beddengoed
  • reiskosten ziekenbezoek

Alimentatie

De alimentatie voor de partner kan worden afgetrokken van het belastbaar inkomen. De alimentatie die u betaald voor kinderen is daarentegen niet aftrekbaar.
  • Alimentatie betaald aan de partner
  • Eventuele aanvulling op de alimentatie
  • Een afkoopsom voor toekomstige alimentatie, mits die niet gebruikt is voor de afkoop van pensioen of lijfrente.

Verschil aftrekposten en heffingskortingen

Van aftrekposten wordt regelmatig gezegd dat ze “de belasting verlagen”. Dit is echter onjuist. Aftrekposten verlagen het belastbaar inkomen: het inkomen waarover nog belasting moet worden betaald. Heffingskortingen daarentegen worden in mindering gebracht op de te betalen belasting en/of de premies volksverzekeringen. De heffingskorting bestaat uit maximaal 13 verschillende kortingen.
Gerelateerde artikelen
Aftrekposten inkomstenbelasting 2017Aftrekposten inkomstenbelasting 2017Ook al hebt u in 2017 minder aftrek, deze aftrekposten inkomstenbelasting 2017 blijven belangrijk. Een grote aftrekpost…
Drempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingDrempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingUw drempelinkomen berekenen in 2017, 2018 of 2019, uw verzamelinkomen berekenen en het belastbaar inkomen box 1 bepalen…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2017 en 2018Fiscale aftrekposten eigen woning 2017 en 2018Hebt u de fiscale aftrekposten voor 2017 en 2018 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenli…
Aftrekposten ZZPAftrekposten ZZPZZP'ers moeten belastingaangifte van hun inkomen doen. Ze kunnen in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten, zo…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wat zijn aftrekposten?"

Reacties

Radjoe, 24-03-2014 14:32 #2
Beste,
Ik ben in november 2013 werkloos geworden en mijn dochter van 24 is in februari 2013 werkloos geworden. Zij heeft af en toe via het uitzendbureau gewekt. Kan ik haar levensonderhoud aftrekken? Zij heeft in 2013 niet meer dan 1100 euro bruto verdiend.
Alvast bedankt

Mvg,
Radjoe

Dijkema, 28-11-2011 13:42 #1
Mijn ex-echtgenoot is alimentatieplichting. Hij weigert echter ondanks een gerechtelijke beschikking te betalen en dagvaardt mij aan de lopende band. Hij heeft tot nu toe alle procedures hieromtrent verloren, maar blijft weigerachtig te betalen. Ik krijg voor mijzelf en mijn zoon dus al jaren geen alimentatie. Na de echtscheiding zat er een overwaarde in de echtelijke woning die door mij ex en mij gedeeld is. Desondanks stelde de rechter vast dat er een behoefte aanwezig is voor mij en mijn zoon. Ik ben derhalve bezig mijn huis op te eten en wat nog beroerder is, ik moet mijn advocaat zelf betalen en ben hieraan een vermogen kwijt, dank zij alle procedures van mijn ex. Ik snap wel dat hij met opzet procedeert, hij weet heel goed (hij is zelf advocaat en gespecialiseerd in alimentatiezaken) dat hij mij financieel benadeelt en dat is natuurlijk leuk, want misbruik van procesrecht is niet strafbaar, dus hij kan eindeloos doorgaan. Ik merk dat ik deze kosten op het verzamelinkomen, zoals dat zo mooi heet in mindering mag brengen. In de praktijk betekent dit dat ik geen belasting hoef te betalen over het aan mijn advocaat betaalde bedrag. De geub van een verzamelinkomen is immers dat je het aftrekt van je verzamelafkomen en daar geen belasting over betaalt. Het is dus niet echt een aftrekpost, leuker kunnen ze het immers niet maken. Nu betaal ik ook al btw over dit bedrag. Het kost mij gewoon veel geld. In de wet staat dat als je over de alimentatie moet procederen, dan mag je dit aftrekken van de belasting. In werkelijkheid betekent het alleen maar dat je er geen extra (afgezien van de btw) belasting over hoeft te betalen. Het kost mij dus handen vol geld, terwijl ik nu juist over een onderhoudsplicht procedeer. Ik kan mij niet voorstellen dat de wetgever dit zo bedoeld kan hebben. Het blijkt dat bij alimentatiezaken er geen kostenveroordeling is voor de verliezende partij. Normaliter is het zo dat de verliezer de kosten van de ander betaalt. Iemand die gedagvaard wordt en waarvan vervolgens blijkt dat de eiser hem ten onrechte gedagvaard heeft, hoeft niet op te draaien voor de schuld. Waarom moet het gedagvaarde slachtoffer van alimentatiezaken wel zelf voor het grootste deel van de kosten opdraaien. Enerzijds krijg je niet waar je recht op hebt, je moet jarenlang procederen en hoge advocaatkosten betalen en als je wint blijf je met een enorme schadepost zitten.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 02-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!