InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenen

Wat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenen

Wat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenen Bij de aangifte inkomstenbelasting kom je het begrip "drempelinkomen" tegen. Wat is het drempelinkomen? Hoe moet je het drempelinkomen berekenen? Wat is het verschil tussen het verzamelinkomen en het drempelinkomen?

Wat is drempelinkomen?

Het drempelinkomen is een term die wordt gebruikt bij het bepalen van de zorgtoeslag.
Het drempelinkomen is het totale inkomen. Hiervoor dient het inkomen van box 1, box 2 en box 3 bij elkaar op te worden geteld. Bij het bepalen van het drempelinkomen is rekening gehouden met de aftrekposten binnen de drie boxen, zoals de hypotheekrenteaftrek in box 1. Er is echter nog geen rekening gehouden met de persoonsgebonden aftrek (buitengewone uitgaven).

Fiscale partners & drempelinkomen

Bij fiscale partners is het drempelinkomen het gezamenlijk drempelinkomen. De inkomens van de drie boxen van beide partners worden opgeteld.

Verschil drempelinkomen en verzamelinkomen

Het is van belang om de begrippen “drempelinkomen” en “verzamelinkomen” niet door elkaar te gebruiken. Het verzamelinkomen is het totaal van de inkomsten in de drie boxen, min de volgende aftrekposten:
  • Reisaftrek voor het openbaar vervoer min het woon-werkverkeer
  • Persoonsgebonden aftrek
  • Aftrek als de belastingplicht geen of een kleine hypotheek heeft, op grond van de Wet Hillen.

Bij het drempelinkomen gaat het om het totaal van de inkomsten en aftrekposten in box 1,2 en 3, maar de persoonsgebonden aftrek wordt niet in mindering gebracht.

Drempelinkomen berekenen

De hoogte van het drempelinkomen is gelijk aan het belastbaar loon in alle drie de boxen inclusief vakantiegeld. Je berekent het drempelinkomen op de volgende manier:
  • Bepaal het verzamelinkomen: de optelsom van de inkomens uit de 3 boxen min de aftrekposten
  • Exclusief de persoonsgebonden aftrek
  • Het bedrag dat je overhoudt, is het drempelinkomen

Belastingboxen: box 1,2 en 3

Het belastingstelsel in Nederland bestaat uit drie boxen.
  • Box 1: Inkomen uit werk en woning.
  • Box 2: inkomen uit aanmerkelijk belang (aandelen)
  • Box 3; inkomsten uit sparen en beleggen.

Omdat u meestal te maken krijgt met box 1 en 3, worden deze toegelicht.

Box 1: Inkomen uit werk en woning

In box 1 wordt het inkomen uit werk en woning belast. Het belastbaar inkomen wordt berekend door alle inkomstenbronnen op te tellen en alle aftrekposten in mindering te brengen. De volgende inkomsten vallen in box 1 en moeten worden opgeteld:
  • Loon uit dienstverband
  • Winst uit onderneming
  • Inkomen uit overige werkzaamheden
  • Inkomen uit sociale uitkeringen/pensioen
  • Inkomen uit lijfrente
  • Inkomen uit alimentatie
  • Eigenwoningforfait

Vervolgens brengt u de aftrekposten in mindering. Voor het berekenen van het drempelinkomen moeten de persoonsgebonden aftrekposten, zoals betaalde alimentatie, achterwege worden gelaten.

Box 3: Inkomsten uit sparen en beleggen

In box 3 gaat het om de zogenaamde “vermogensrendementsheffing”: Belasting over spaargeld. De belasting bedraagt 1,2% voor het bedrag dat boven de vrijstelling uitkomt.
Gerelateerde artikelen
Drempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingDrempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingUw drempelinkomen berekenen in 2017, 2018 of 2019, uw verzamelinkomen berekenen en het belastbaar inkomen box 1 bepalen…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018De aftrekbare specifieke zorgkosten, reiskosten bij ziekenbezoek en aftrekbare ziektekosten bestaan in 2018 gelukkig nog…
Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2020Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2020De fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2020 leidt in veel gevallen tot een lagere belastingteruggave dan in 2019. H…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2011 en 2012Aftrekbare specifieke zorgkosten 2011 en 2012Let bij uw belastingaangifte 2012 en de voorlopige aanslag 2012 of 2013 vooral ook goed op de aftrekbare specifieke ziek…
Notariële schenking levert u fiscaal voordeelNotariële schenking levert u fiscaal voordeelEen notariële schenking levert u al vrij snel fiscaal voordeel op. Zeker als u iemand bent, die regelmatig giften overma…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Wat is drempelinkomen? Drempelinkomen berekenen"

Reacties

Naame Burggraaf-De Meij, 01-05-2019 07:46 #3
Ik ben een permanente inwoner van Zuid Afrika sinds 1995. Sinds 2010 is er een treaty en moet ik een aangifte C formulier invullen.30 blz C form. en 100 blz toelichtting Ik ben nu 88 en heb 2 kleine pensioenen (waarvan thans 8.9% wordt afgetrokken)+ een gedeeltelijk AOW ik zie geen kans om aan deze "C"waanzin te voldoen. Ik begrijp ook uw uitleg niet. De belastingdienst heeft mj laten weten dat ik de AOW aan de ZA belastingdienst moet aanbieden. Dat heb ik gedaan. en daarbij de hulp van een consulent gekregen. Echter de C formulieren worden per post verzonden en arriveren laat of helemaal niet (de ZA postdienst functioneert slecht of helemaal niet. Gevolg boete dreigingen. Een consulent voor de Ned. aangiften kan ik hier en in Ned. niet vinden. Wat moet ik doen?

D. B. Zitter, 15-03-2018 06:42 #2
Goede morgen,
Mijn vraag is wat betekent "persoonsgebonden aftrek"?
graag uw duidelijke antwoord.
Dank u.

G. Heger, 08-06-2012 05:50 #1
Hoe wordt de aftrek voor specifieke zorgkosten berekend?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 3
Schrijf mee!