InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Schenkbelasting: de eenmalig verhoogde vrijstelling

Schenkbelasting: de eenmalig verhoogde vrijstelling

Schenkbelasting: de eenmalig verhoogde vrijstelling Wanneer je een schenking doet kan het zo zijn dat hier door de ontvanger van de schenking schenkbelasting over betaald moet worden. De belastingdienst kent bepaalde vrijstellingen, waaronder de eenmalig verhoogde vrijstelling voor een schenking van ouders aan kinderen.

Wat is een schenking?

De officiële betekenis van een schenking is een overeenkomst tussen de schenker en de ontvanger. De schenker verrijkt ten koste van zijn eigen vermogen de ontvanger. In wat simpeler termen, wanneer je iemand bijvoorbeeld geld geeft zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat is er sprake van een schenking.
Een schenking bestaat meestal uit geld of goederen, maar ook op andere manieren kan er sprake zijn van een schenking. Wanneer je bijvoorbeeld een huis verkoopt onder de marktwaarde kan het verschil tussen de marktwaarde en de verkoopwaarde als schenking aangemerkt worden. Tevens het verstrekken van een lening tegen een lager rentepercentage dan marktconform is kan als een schenking gezien worden. Het verschil tussen de afgesproken rente en de marktconforme rente is dan de schenking.

Schenkbelasting

Over een schenking is schenkbelasting verschuldigd. Hier kunnen afhankelijk van de situatie bepaalde tarieven en vrijstellingen gelden. Dit heeft vaak te maken met de relatie tussen de ontvanger.

Eenmalig verhoogde vrijstelling bij schenking van ouders aan kinderen

Bij een schenking aan kinderen en pleegkinderen is een belastingvrij bedrag bepaald van 5030 per kind. De vrijstellingen van ouders aan kinderen gelden voor beide ouders samen. Schenken de ouders apart van elkaar een bedrag aan het kind, dan moet dit bij elkaar opgeteld worden.

Algemene verhoogde vrijstelling

Voor een schenking van ouders aan kinderen geld een eenmalig verhoogde vrijstelling van 24.144. Deze geldt alleen voor kinderen vanaf 18 tot 35 jaar. Wanneer de kinderen zelf ouder zijn dan 35 jaar, maar wel een partner hebben onder de leeftijd van 35, geldt deze regeling ook.
De algemene verhoogde vrijstelling kan verhoogd worden tot 50.300. Dit kan alleen in de volgende situaties:
  • om een dure studie te betalen
  • om een eigen woning te kopen of voor kosten voor de aankoop van de woning die daarna gemaakt zijn

Voor beide situaties zijn voorwaarden gesteld om in aanmerking te komen voor de éénmalig verhoogde vrijstelling.

Eenmalig verhoogde vrijstelling voor een dure studie:

Voor een schenking ten bate van een dure studie gelden de volgende voorwaarden:

  • De studie of opleiding kost minimaal 20.000 per jaar, zonder de kosten van levensonderhoud mee te tellen
  • De schenking is vastgelegd in een notariële akte waarin staat voor welke studie de schenking is bedoelt, het bedrag van de verwachte kosten van de studie en een ontbindende voorwaarde dat de schenking komt te vervallen wanneer het bedrag niet binnen 2 jaar besteed is aan de betreffende studie
  • De ouder en het kind moeten schriftelijk kunnen aantonen dat de schenking daadwerkelijk gedaan is door de ouder(s) en dat het kind deze gebruikt heeft voor de studie of opleiding.

De verhoogde vrijstelling geldt niet voor de aflossing van studieschulden.

Eenmalig verhoogde vrijstelling voor de financiering van een eigen woning

Onder financiering van een eigen woning vallen de kosten die gemaakt zijn voor aanschaf van de woning, de kosten van het aflossen van de eigenwoningschuld en de kosten die zijn gemaakt ter verbetering en onderhoud van de eigen woning.

De verhoogde vrijstelling in verband met de aanschaf van de eigen woning en het aflossen van de eigenwoningschuld heeft de volgende voorwaarden:
  • De schenking is vastgelegd in een notariële akte, waarin de ontbindende voorwaarde is opgenomen dat het kind de schenking heeft gebruikt voor de aankoop van een eigen woning of (een deel van) de eigenwoningschuld heeft afgelost.
  • De ouder(s) en het kind moeten schriftelijk kunnen aantonen dat de schenking door de ouders(s) is betaald en door het kind is gebruikt voor de bovengenoemde kosten.

De verhoogde vrijstelling in verband met gemaakte kosten ter verbetering en onderhoud van de eigen woning heeft de volgende voorwaarden:
  • De schenking is vastgelegd in een notariële akte, waarin de ontbindende voorwaarde is opgenomen dat het kind de schenking binnen 2 jaar moet gebruiken voor kosten ter verbetering of onderhoud van de woning.

Aangifte doen

Wanneer je gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstellingen moet hier altijd een aangifte Schenking van gedaan worden bij de belastingdienst. Op het aangiftebiljet kan aangegeven worden dat er een beroep gedaan wordt op de eenmalig verhoogde vrijstelling. Het aangiftebiljet schenking is te downloaden via de website van de belastingdienst. De aangifte moet gedaan zijn vóór 1 maart volgend op het jaar waarin de schenking ontvangen werd.
© 2011 - 2019 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schenking 2019: verhoogde vrijstelling eigen woningSchenking 2019: verhoogde vrijstelling eigen woningEen schenking is in 2019 een feest door de verhoogde vrijstelling van ruim een ton die in werking treedt als uw zoon of…
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Schenking 2016: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingSchenking 2016: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingEen schenking in 2016 betekent in veel gevallen schenkbelasting betalen. Er zijn vrijstellingen en bijzondere situaties,…
Belastingvrij schenken aan kinderen en kleinkinderenJaarlijks mogen ouders en grootouders de kinderen en kleinkinderen belastingvrij een bedrag schenken. Eenmalig mag er ee…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Schenkbelasting: de eenmalig verhoogde vrijstelling"

Infoteur: Esmeej
Gepubliceerd: 24-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!