Algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner

Algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner Iedereen die het hele jaar in Nederland woont heeft recht op de algemene heffingskorting. Of je het volledige bedrag kunt benutten is afhankelijk van je inkomen. Als je geen of een erg laag inkomen hebt en je hebt een fiscaal partner dan kun je alsnog recht hebben op de algemene heffingskorting.

De algemene heffingskorting

De algemene heffingskorting staat onder vele namen bekend. Enkele hiervan zijn de aanrechtsubsidie, huisvrouwenkorting, aanrechtkorting of huisvrouwentoeslag. De officiële benaming is de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is een heffingskorting waar iedereen die in Nederland woont recht op heeft .Alleen niet iedereen kan het volledige bedrag krijgen. Wanneer je inkomen hebt wordt de algemene heffingskorting vaak verrekend in de loonheffingskorting, waardoor je maandelijks netto meer overhoud. Als je geen inkomen hebt kun je normaal gesproken ook geen heffingskorting krijgen.

De algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner

Wanneer je geen of een laag eigen inkomen hebt, maar een fiscaal partner hebt die wel voldoende inkomen heeft, kun je de algemene heffingskorting alsnog ontvangen.
Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden:
  • Het inkomen van de minstverdienende partner moet voor het hele kalenderjaar (2014) lager zijn dan 6.500
  • Het inkomen van de verdienende partner moet voor het hele kalenderjaar (2014) hoger zijn dan 6.500
  • Er moet meer dan 6 maanden in het kalenderjaar sprake zijn van fiscaal partnerschap

De hoogte van de algemene heffingskorting bedraagt maximaal 2.003 voor 2014. De teruggave van de minstverdienende partner kan nooit hoger zijn dan het bedrag van de verdiende partner aan belasting verschuldigd is.

Voorbeeld:
Jan werkt, en hij verdient 10.000 euro per jaar. Hij is over dit inkomen aan belasting verschuldigd 1058. Zijn vrouw Annie heeft geen inkomen, en kan dus een teruggave krijgen van de algemene heffingskorting. Zij krijgt maximaal 1058 euro, omdat Jan niet meer belasting verschuldigd is dan dat bedrag.

Afbouw van de Algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner

In 2024 vervalt de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de minst-verdienende partner. Vanaf 2010 wordt dit afgebouwd in 15 jaar. Hierdoor ontvangt de minstverdienende partner elk jaar daarom 6⅔% minder heffingskorting.
Hier zijn 2 uitzonderingen op. De algemene heffingskorting vervalt niet als:

  • De geen of minstverdienende partner is geboren vóór 1 januari 1972.
  • De minst of geen verdienende partner is geboren na 31 december 1971 en heeft een thuiswonend kind dat op 31 december 2011 jonger was dan 6 jaar. Dat kind staat op hetzelfde woonadres ingeschreven.

Vanaf 2012 zijn de uitzonderingssituaties met betrekking tot de afbouw van de algemene heffingskorting aangepast. Voorheen werd er niet afgebouwd voor mensen die geboren zijn vóór 1 januari 1972. Vanaf 2012 is dit aangepast naar mensen die vóór 1 januari 1963 geboren zijn. De afbouw heeft nu dus betrekking op een grotere groep mensen.

Aanvragen

De algemene heffingskorting is op twee manieren aan te vragen. Dit kan door middel van het doen van een aangifte inkomstenbelasting na afloop van het kalenderjaar of door middel van een voorlopige aanslag in het jaar zelf. Bij de voorlopige aanslag in het jaar zelf wordt een voorschot aangevraagd op de teruggave die je normaal na afloop van het jaar zou krijgen. Dit gebeurd op geschatte gegevens over het lopende kalenderjaar. Een voorlopige aanslag in het jaar zelf wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald of verrekend, normaal gesproken rond de 15e van de maand.
© 2011 - 2020 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aanrechtsubsidie 2021 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2021 minstverdienende partnerIn 2021 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2021, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Recht op de aanrechtsubsidie minstverdienende partnerRecht op de aanrechtsubsidie minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner. Deze korting is het…
Aanrechtsubsidie minstverdienende partner omlaagAanrechtsubsidie minstverdienende partner omlaagHoe hoog is de aanrechtsubsidie 2020 en 2021, ook wel algemene heffingskorting minst verdienende partner genoemd. Op wel…
Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2016 is een andere naam voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner 2016. Deze aanrec…

Box 3, wat is het en hoe wordt dat berekend?Box 3, wat is het en hoe wordt dat berekend?Wanneer je spaargeld of bezittingen hebt, bijvoorbeeld een tweede (vakantie) woning, kun je te maken krijgen met de verm…
Schenkbelasting: de eenmalig verhoogde vrijstellingSchenkbelasting: de eenmalig verhoogde vrijstellingWanneer je een schenking doet kan het zo zijn dat hier door de ontvanger van de schenking schenkbelasting over betaald m…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner"

Reacties

Van der Heijden, 26-08-2020 09:21 #28
Mijn vrouw gaat op 23-04-2021 met AOW, blijft ze dan toch de algemene heffingskorting voor de minst verdiende partner krijgen?

K. Bos, 21-09-2017 17:13 #27
Geachte Mvr./Mhr.,

Mijn moeder is 61 jaar en weduwe. Ze heeft een nabestaanden pensioen van 1494,- bruto p/m. Ze heeft verder geen inkomen. Wel een eigen woning. Ze heeft geen hypotheek aftrek meer. Woz waarde woning is 150000,-. Heeft zij alsnog recht op de algemene heffingskorting/aanrechtkorting en hoeveel houdt ze hier eventueel netto aan over?

Met vriendelijke groet
K.Bos

Dochter, 14-03-2017 18:19 #26
Mijn moeder krijgt al jaren heffingskorting omdat zij niet werkt. Nu is mijn vader helaas in de bijstand terecht gekomen, en wordt de bijstand in tweeën gedeeld, dus ze krijgen zeg maar allebei de helft van de bijstand. Daarom is mijn moeder haar heffingskorting kwijt geraakt. Mogen ze als je in de bijstand komt zomaar de helft aan m'n moeder en de helft aan m'n vader uit betalen? M'n vader heeft er z'n hele leven voor gewerkt. Ze hebben nu veel minder geld en wordt die heffingskorting ook opeens afgepakt. Ik vind dat niet eerlijk. Mag dat allemaal zomaar?

T. V. Zanten, 28-12-2015 18:37 #25
Goedenavond, ik word 28 augustus 2016 65 jaar mijn man heeft AOW plus pensioen, ik krijgt nu de zogenaamde aanrecht korting, het maximale bedrag, krijg ik die volledige heffingskorting tot dat ik 65 is word of tot dat ik mijn eigen AOW krijg?
AOW en pensioen blijft het zelfde van haar man.
Bij voorbaat dank T. v Zanten

Pvbrakel, 26-09-2015 14:32 #24
Stel een partner wordt halverwege van dit jaar 65 (plus 3maanden) tot die datum ontving zij alg heffingskorting.
na de intrede aow (van te voren is al minder uitbetaald per maand) krijgt zij geen alg heff korting meer. in dit geval juli is de saldering over 6/12 x maximimaal alg heff korting. nu krijgt zij wel de gehele ouderenkorting en algem heff korting ivm aow.

hoe is nu de afrekening. wordt de alg heff korting verrekend bij de andere partner. die ouder is dan 65. immers de partner die 65 jaar werd en geen inkomen heeft. kan haar kortingen niet verrekenen. dat is ook van toepassing in de zg hogere ouderen korting, in 2016 deze ouderen hebben daar niets aan. dus heeft de ene partner en ouderen korting en algemene heff korting
de andere partner idem. maar 6 maanden ook algemene heff korting ontvangen. hoe wordt nu de aangifte. (geprobeerd maar va geeft aan dat men niet de aow moet opgeven bij de niet verdienende partner )! vreemd graag reactie infoteur.

T. Leeuwis, 12-05-2015 11:10 #23
Ik ben nu 65 en mijn vrouw is 6 jaar jonger, ik ontvang AOW, krijgt zij nu toch nog heffingskorting?
Door al die belasting bomen zie ik zo het bos niet meer, vandaar mijn vraag.
Bedankt,
Teus

M., 13-02-2015 10:14 #22
Goeiedag mijn vraag hoe ga ik algemene heffingskortingen minst verdiende partner aanvragen?

Nathalie, 09-09-2014 09:54 #21
Ik ontvang de algemene heffingskorting per maand. Als ik per oktober weer fulltime ga werken, dan stopt deze heffingskorting uiteraard! maar moet ik die van januari t/m september dan ook terugbetalen? met andere woorden: werk ik die maanden voor niets?

Amal, 10-08-2014 18:03 #20
Hoi

Een belastingadviseur vertelde ons dat de heffingskorting per januari 2015 zal stoppen en niemand er meer recht op heeft. Op deze site lees ik dat het blijft maar minder zal worden.

Kan iemand me vertellen wat het dus is?

mvg

Layla, 09-05-2014 23:56 #19
Ik ben geboren in 1990 woon twee jaar samen met mn vriend hebben een kind van 1,5 jaar. Ik ben werkloos heb geen inkomen net een jaar afgestudeerd. Mijn partner werkt wel. We komen net rond. Heb ik recht op zijn loonheffingskorting? Ik heb het vandaag te horen gekregen van een vriendin.

Ruud, 01-05-2014 16:23 #18
Mijn vrouw krijgt al jaren een voorschot van de algemene heffingskorting omdat zij niet werkt en dus geen inkomen heeft.
Nu ben ik in maart 2014 65 jaar geworden dus krijg in juni volledige aow en pensioen, mijn vrouw is geboren in 1950 dus we krijgen dus nog de volledige aow.
Wat gaat er gebeuren met de heffingskorting en is het verstandig om deze stop te zetten en het aan het eind van het jaar uit te laten keren (in mindering van de belasting?)want er is ook nog wat spaargeld.
Krijgt zij nu minder begin dit jaar ongeveer 160 per maand, moet ik de voorlopige aanslag aanpassen?

Ludo, 01-04-2014 09:19 #17
Wanneer wordt deze uitbetaald? ze hebben aangegeven bij de belasting dat het per jaar en per maand kon we hebben gekozen per maand. maar we zijn nu een tijd verder en hebben nog niks ontvangen. we komen gewoon weg niet meer rond met de huidige inkomsten.

Marjan, 17-03-2013 16:41 #16
Mijn man heeft een geschat inkomen van 15.000 in 2013 volgens de belastingdienst, geen idee of ze hiermee zijn winst bedoelen of netto inkomsten (hij heeft eenmanszaak). Ik verdien niet, ben uit 1970 en hebben 3 kinderen boven de 6. Ik krijg volgens zelfde formulier 1468,- heffingskorting. Ik hoop echter wat te gaan bijverdienen met schrijfwerk, maar heeft dat wel zin als dat onder de 1468 blijft? Of m.a.w. gaat wat ik verdien van die heffingskorting af? Wat kan ik belastingvrij bijverdienen?

Clementia Oitmann, 12-03-2013 15:27 #15
Hoe vraag de Algemene heffingskorting aan? ik van van na 01-01-1972 en ik verdien minder dan max bedrag dat hier voor staat. Mijn man werkt full-time en kan ik dit ook doen van2010, 2011 en 2012? Heb ik dan recht op minste verdienste? We hebben geen kinderen.

Patrick, 19-02-2013 18:42 #14
Beste lezer,

Ik ben vanaf eind vorig jaar omlaag gegaan met mijn inkomsten. Krijgt mijn vrouw nu meer alg. Heffingskorting? Want op de site lees ik weer dat dit in staffels van 6 2/3 % per jaar verlaagd wordt.

Is er iemand die mij dit kan vertellen?

Gr

Patrick

Angelique, 03-02-2013 11:46 #13
Mijn man heeft nu de goudehanddruk uit laten keren per maand, omdat we dat geld nu echt wel nodig hebben.maar het is480 per maand en daar word weer belasting af gehaald en blijft er280 euro over, is hij nu ook zijn aanrechtsubsidie kwijt.ik heb een volledige baan en heb een bruto salaris van 2100 euro

Anne, 03-01-2013 21:57 #12
Hallo,
ik ga vanaf september 2013 weer fulltime studeren, daarom ben ik me nu alvast aan het orienteren voor 2014 wat ik aan inkomsten zal hebben. Ik ben dan 28 jaar en heb recht op studiefinanciering. Mijn man werkt, heb met het voorlopige aanslag programma uitgerekend dat hij zo'n 2001, - algemene heffingskorting heeft. dus dit bedrag kan dan met mij verrekend worden? en als ik de voorlopige aanslag in vul dan zal het tegen die tijd ook maandelijks uitgekeerd worden? aan het einde van het programma kom ik hoger uit omdat ik de hypotheekgegevens ook invul.

Ik vraag me nu af of ik het wel goed doe (mijn proefaanvraag) en of iemand mij kan vertellen of ik op de goede weg zit.

Bedankt alvast

Jan Bagger, 18-12-2012 07:55 #11
Mijn schoonmoeder heeft AOW en een klein pensioentje, is alleenstaand. Heeft zij ook recht op heffingskorting van de belastingsdienst? Gaarne een reactie. Reactie infoteur, 26-12-2012
Geen recht op de algemene heffingskorting voor minstverdienende partner, wel op alleenstaande ouderenkorting, maar deze wordt waarschijnlijk al meegenomen in de loonheffingskorting op haar AOW.

Jasmin Iman, 08-12-2012 11:15 #10
Mijn partner is de meest verdiende partner en we hebben twee kinderen onder de 5 jaar. ik werk niet en ben geboren in 1989. mijn parner heeft een schuld bij de belastingdienst, dus vraag ik me af als ik wel recht heb op de toeslag. of als deze met de schuld word verrekend.
mijn partner heeft wel inkomsten belasting van 2010 ingevuld en de voorlopige 2011is ook ingevuld. ik vraag me af als je alleen van het jaar ervoor mag vragen of als je bijvoorbeeld ook van 2010 mag aanvragen?

Premlata, 04-12-2012 14:40 #9
Ik kom uit Suriname samen met me dochter en woon samen bij me partner. Heb geen werk en met zijn salaris komen we niet uit, heb ik recht op minste verdienste?

V., 18-07-2012 21:32 #8
Ik krijg al enkele jaren de algemene heffingskorting maandelijks uitbetaald. Mijn moeder krijgt dit ook al jaren automatisch. Maar wij krijgen nooit een verzoek om ook aangifte te doen. Vroeger stond erop : dat de voorlopige teruggaaf na afloop definitief werd. Dit staat er nu niet meer op. Maar we krijgen ook geen definitieve aanslag.Volgens de belastingdienst hoeven wij ook geen aangifte te doen. Mijn partner doet wel altijd aangifte en geeft dan ook aan dat mijn inkomen nul is, en dat ik geen aangifte doe en ook geen aangiftebrief ontvang. Maar op deze manier blijft de aanslag dus altijd voorlopig. Klopt dit?

Hoevenaar, 06-07-2012 23:24 #7
Ik ben 65jaar mij heffingskortingen zijn samen met partner 3700 euro. (partner is geen 65jaar ) echter mijn betaalde en ingehouden belasting (partner werkt niet) is geen 3700 euro. krijgt mijn partner dan het verschil alleen als alg heff korting? in dit geval maar 600 euro ipv 2033. of is er een regeling in deze?

Danielle G., 29-05-2012 15:56 #6
Hallo,
Ik vroeg mij af of ik nog recht heb op de loonheffingkorting.
Ik werk niet, ben geboren na 1971, ik heb 3 kinderen de jongste is
nu 10 jaar.

Mvgr Danielle

Hans van den Berg, 11-05-2012 13:55 #5
Beste,
Nu heeft mijn partner geen werk en krijgt een alg. heffingskorting van 1987 euro.
Mijn partner wil wel weer graag partime gaan werken met een inkomen van +/- 300 euro per maand. Ik heb zelf een fulltime baan en wil nu weten wat er gebeurt met de heffingskorting van mijn vrouw als zij voor dit bedrag gaat werken.

Hans

Nadiya, 13-04-2012 23:14 #4
Ik werk niet, mijn nam wel. Ik zei tegen hem, dat een heffingskortingminstverdiende partner eigenlijk bedoeld in deze situatie voor mij. Maar hij heeft gezegd, dat het van hem. Mag ik belastingdienst aanvragen deze heffingskorting naar mijn rekening overmaken en hoe?

Alvast bedankt,

Nadiya Reactie infoteur, 08-05-2012
Het is voor jou mogelijk om de teruggave op jou rekeningnummer te laten storten, de teruggave staat ook op jou naam/burgerservicenummer. Maar dit lijkt me wel iets wat je met je partner moet overleggen.

Sylvia, 20-03-2012 22:41 #3
Ik heb nooit geweten van een heffingskorting, ik ben zelf geboren na 31-12-1971 dus heb er geen recht op, in 2009 werd ik moeder en ben ik minder gaan werken en verdiende toen minder dan mijn fiscaal partner en kreeg ineens heffingskorting. De jaren voordat ik nog geen moeder was verdiende ik meer dan mijn fiscaal partner en hij is geboren in 1967, had hij toen recht op de heffingskorting? Ik doe sinds 2010 aangifte met de computer en toen kwam het eruit dat ik dus recht had op de algemene heffingskorting omdat het aangifte programma van de belastingdienst het zelf uitrekend. Als het zo is dat we er vóór 2009 ook recht op hadden kan dat dan nog teruggevorderd worden? En hoeveel moet het verschil zijn in inkomen om als minst verdienende in aanmerking te komen (ons bruto jaarinkomen scheelde z'n 2.000 euro) en wordt dit bekeken n.a.v je bruto jaarinkomen of je verzamelinkomen na belastingaangifte. Reactie infoteur, 03-04-2012
Wanneer je recht hebt op een belastingteruggave is het mogelijk om dit tot 5 jaar terug aan te vragen. In jullie situatie is het denk ik verstandig om de aangifteprogramma's over de betreffende jaren alsnog in te vullen om te kijken of er recht is op een teruggave. De programma's zijn te downloaden via de website van de belastingdienst.

J. Penning, 07-11-2011 15:52 #2
Geld de algemene heffingskorting voor minst verdiende partner ook als partner 65 jaar wordt en aow krijgt met aanvulling aow bijdrage van zijn vrouw die nog geen 65 jaar is. Partner werkt nog door ook na zijn 65 ste en verdient dus dan meer als zijn echtgenoot. Reactie infoteur, 18-01-2012
Wanneer de minstverdienende partner geen eigen inkomen heeft maakt het niet uit waaruit het inkomen van de meestverdienende partner bestaat. De aanvulling op de aow staat niet op naam van de minstverdienende partner, maar op naam van de meestverdienende partner, dus de minstverdienende partner zal recht hebben op de algemene heffingskorting.

Han Zijlmans, 17-09-2011 11:19 #1
Als mijn partner op 61½ jarige leeftijd zou stoppen met werken en haar pensioen uitstelt tot haar 65ste en dus geen inkomen heeft tot haar AOW komt zij dan in aanmerking voor de volledige Algemene Hefffingskorting van 1987.-?
Met vriendelijke groet,
Han Zijlmans

Infoteur: Esmeej
Laatste update: 26-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 28
Schrijf mee!