InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is de middelingsregeling

Wat is de middelingsregeling

Wat is de middelingsregeling Als je per belastingjaar sterk wisselende inkomsten hebt kan het de moeite lonen om na te gaan of je in aanmerking komt voor de middelingsregeling. Omdat de jaren met een hoger inkomen relatief hoger belast worden dan die met een lager inkomen kan het verschil bij middeling aanzienlijk zijn. Dit bedrag kunt u onder bepaalde voorwaarden terugvragen.

Doel middelingsregeling

Het doel van de middelingsregeling is om de hoge pieken in de inkomstenbelasting ten gevolge van het progressieve belastingtarief af te vlakken. Het kan voorkomen dat de belastingplichtige in het ene jaar bijna niets verdient (bijvoorbeeld door studie) en een ander jaar plotseling 20000 euro binnenkrijgt. Andere voorbeelden waar u aan kunt denken zijn bepaalde bonussen die het inkomen in een bepaald jaar omhoog stuwen of wanneer u ondernemer bent en voor een bepaalde opdracht ineens bent uitbetaald waardoor al uw inkomen, voor meerdere jaren, in een jaar wordt belast.

Hoe werkt de regeling

U kunt met de regeling over het gemiddelde van drie opeenvolgende jaren een verzoek tot teruggaaf doen op basis van de middelingsregeling. U kunt tot 36 maanden nadat de laatste aanslag van de periode van drie jaar definitief is geworden (dat is zes weken na dagtekening van de brief waarin u hiervan op de hoogte wordt gesteld). Bijvoorbeeld u wilt teruggaaf over de periode 2005 tot en met 2007 dan moet u voor halverwege juli 2011 een middelingsverzoek doen, immers uw definitieve aanslag over 2007 ontvangt u op 1 juni 2008 plus zes weken is medio juli 2008.

U kunt alleen middelen over uw inkomen in box 1 en al het inkomen moet in Nederland zijn ontvangen. Ook mogen twee middelingstijdvakken elkaar nooit overlappen. Een negatief inkomen wordt gesteld op 0,-.

Waaruit bestaat de teruggaaf

De teruggaaf wordt als volgt berekend. Ten eerste telt u uw inkomens uit de drie gekozen jaren bij elkaar op. U deelt dit door drie. Dit is uw herrekende belastbare inkomen. Nu berekent u aan de hand van de tarieven voor box 1 de verschuldigde inkomstenbelasting over het herrekende inkomen. Vermenigvuldig deze met drie. U heeft nu de belasting die u zou moeten betalen. Tel de betaalde inkomstenbelasting voor de drie jaren bij elkaar op en trek hier de herberekende inkomstenbelasting van af. Is de uitkomst positief? Verminder dit dan met 545,- het bedrag dat nu overblijft kunt u terugvorderen van de belastingdienst.

Voorbeeld

Bijvoorbeeld u heeft over achtereenvolgens 2007,2008 en 2009 respectievelijk 11000,-, 1000,-, 30000,- verdient. Dit is bij elkaar 42000,-/ 3 = 14000,- gemiddeld per jaar. Het belastingtarief dat hierop drukt is 33% dus 0,33x14000= 4620,- per jaar x 3 = 13860,- totale belasting na middeling. De belasting die werkelijk betaald is over deze drie jaar is: ((11000x0,33)+(1000x0,33)+((18628x0,33)+(11372x0,4195)))=14878,-. Als u beide belastingbedragen van elkaar aftrekt blijft over : 14878-13860=1018. U krijgt dus 1018,- terug minus de drempel van 545,- = 473,-

Zoals u misschien uit de berekening kunt opmaken is het belangrijk dat u met een van de inkomens boven een bepaalde belastingschijf uitkomt. Anders zal er bij middeling exact hetzelfde uitkomen als bij de normale heffing.
© 2011 - 2020 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Middeling belasting: voorwaarden & middeling berekenenMiddeling belasting: voorwaarden & middeling berekenenBij een sterk wisselend inkomen kan het zijn dat u teveel belasting betaalt. Het is mogelijk om middeling van de belasti…
Extra loon en middeling van inkomenExtra loon en middeling van inkomenMiddeling van inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting is in 2019 en 2020 de manier om minder belasting te betalen en…
Belastingvoordeel door middeling van je inkomenBelastingvoordeel door middeling van je inkomenBij middeling van inkomen maak je een nieuwe berekening van de inkomstenbelasting die je moet betalen. Je kunt een verzo…
Minder belasting bij middeling van inkomenMinder belasting bij middeling van inkomenMiddeling van inkomen is dan de oplossing voor een groot belastingvoordeel. Krijgt u een ontslagvergoeding en dus extra…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Wat is de middelingsregeling"

Reactie

Norma V. D. Valk, 28-04-2011 19:56 #1
Door een sterk wisseld inkomen over de afgelopen 2 jaar en lopend jaar (2011) is mij geadviseerd om in de toekomst over deze jaren een middeling aan te vragen. Moet ik rekening houden met het terugbetalen van mijn huur- en zorgtoeslag over 2009 en 2010 na de middeling? Dat waren de jaren waarin ik weinig inkomsten had en ik daarom dus wel huur en zorgtoeslag heb ontvangen.

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 24-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!