InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Toetsingsinkomen berekenen

Toetsingsinkomen berekenen

Toetsingsinkomen berekenen Mensen met een laag tot modaal inkomen kunnen in aanmerking komen voor zorgtoeslag of huurtoeslag. De Belastingdienst gebruikt hiervoor het toetsingsinkomen. In dit artikel: de berekening van het toetsingsinkomen. Of iemand recht heeft op toeslag, is afhankelijk van zijn inkomen.

Wat is het toetsingsinkomen?

Het toetsingsinkomen is het geschatte inkomen over het jaar waarvoor de toeslag wordt aangevraagd. Als er dus toeslag voor 2011 wordt aangevraagd, is het toetsingsinkomen van 2011 van belang. Het toetsingsinkomen is dus een schatting. Aan de aanvrager wordt gevraagd om een schatting van zijn inkomen voor het nieuwe jaar te maken. Dat gebeurt op basis van gegevens van het vorige jaar.

Berekenen van het toetsingsinkomen

Het berekenen van het toetsingsinkomen kan op verschillende manieren, namelijk door te kijken naar het verzamelinkomen bij belastingaangifte, het belastbaar inkomen op de jaaropgave en het belastbaar inkomen van het loonstrookje.

Verzamelinkomen bij belastingaangifte

Wie belastingaangifte doet voor de inkomstenbelasting, komt op zijn belastingaanslag van het vorige jaar het “verzamelinkomen” tegen. Dit is het inkomen over het vorige jaar waarover inkomstenbelasting wordt betaald. Dit verzamelinkomen is de basis voor het toetsingsinkomen van het volgende jaar. Maar meestal zal het inkomen vanwege inflatie wel omhooggaan met enkele procenten.

Belastbaar inkomen op de jaaropgave

Wie geen belastingaangifte doet, kan de jaaropgave van zijn werkgever (of uitkeringsinstantie) gebruiken om een schatting van het toetsingsinkomen te maken. Aan het begin van het nieuwe jaar krijgt elke werknemer en uitkeringsgerechtigde een overzicht van het bedrag aan loon, pensioen of uitkering dat is betaald in het afgelopen jaar. Op dit jaaroverzicht staat het belastbaar inkomen van het afgelopen jaar. Dit vormt de basis voor het toetsingsinkomen.

Belastbaar inkomen op het loonstrookje

Het loonstrookje kan ook worden gebruikt om het toetsingsinkomen te bepalen. Op het loonstrookje staat het belastbaar maandinkomen. Het belastbaar jaarinkomen is dit bedrag vermenigvuldigd met twaalf plus vakantietoeslag en eventueel een dertiende maand.

Toetsingsinkomen bruto of netto?

Het toetsingsinkomen is altijd bruto.

Voorbeeldberekening toetsingsinkomen

Berekening toetsingsinkomen bij aangifte
Verzamelinkomen 2010€19.000
Brutobedrag waarmee het inkomen stijgt+ €200
Toetsingsinkomen 2011€19.200

Wijzigingen doorgeven aan de Belastingdienst

Als blijkt dat het toetsingsinkomen te hoog of te laag is ingeschat, moet dit door worden gegeven aan de Belastingdienst. De Belastingdienst kan teveel betaalde toeslag terugvorderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgtoeslag: zelf de hoogte van de zorgtoeslag berekenenZorgtoeslag: zelf de hoogte van de zorgtoeslag berekenenOm de hoogte van de zorgtoeslag te kunnen berekenen en toe te kennen heeft de Belastingdienst enige informatie nodig. De…
Toetsingsinkomen 2018 en 2019 berekenenToetsingsinkomen 2018 en 2019 berekenenDe hoogte van het toetsingsinkomen 2018 en 2019 zijn zeer belangrijk voor het toekennen een toeslag in 2018 en 2019 en h…
Zorgtoeslag 2019 - wijzigingen en voorwaardenZorgtoeslag 2019 - wijzigingen en voorwaardenVraag uw zorgtoeslag 2019 aan zodra u een zorgpolis hebt. Let op de wijzigingen en veranderingen in 2019, de hoogte, voo…
Huurtoeslag 2019 en vermogen 2019Huurtoeslag 2019 en vermogen 2019Hebt u in 2019 niet te veel vermogen, een niet zo hoog inkomen, maar betaalt u wel een hoge huur? Vraag dan de huurtoesl…
Wie is mijn toeslagpartner 2018, 2019 of 2020?Wie is mijn toeslagpartner 2018, 2019 of 2020?Belangrijk bij de aanvraag van een toeslag in 2018, 2019 of 2020 is of u ook een toeslagpartner hebt. Hebt u een toeslag…

Reageer op het artikel "Toetsingsinkomen berekenen"

Reacties

G. H. Albus, 14-04-2018 15:40 #3
Waarom is er een verschil tussen toetsingsinkomen en belastbaar inkomen. In mijn geval is dat ruim 2000 Euro. Omdat mijn toetsingsinkomen te hoog is krijg ik geen huurtoeslag maar het belastbaar inkomen ligt beneden die grens.

Randy, 13-12-2016 18:39 #2
Tip voor mensen met kinderopvang. Schat bruto gezamenlijk jaarinkomen hoger in voor het nieuwe jaar incl. evt. loonsverhoging en bonus.

Je krijgt dan in 2017 weliswaar minder opvangtoeslag. Maar dat wordt weer rechtgetrokken als je het jaar erop belasting doet voor het jaar 2017. Zo heb je jezelf ingedekt dat je niet hoeft terug te betalen.

J. Grimme, 16-12-2013 09:29 #1
Mijn inkomsten gaan 2014 naar beneden door pmt pensioen naar beneden gaat. dus de schatting voor 2014 is niet goed.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 20-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastbaar inkomen
Reacties: 3
Schrijf mee!