Berekening zorgtoeslag 2021

Berekening zorgtoeslag 2021 Hoeveel zorgtoeslag 2021 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2021 kunt u eenvoudig zelf met een rekenmachine doen. Met deze proefberekening weet u direct op hoeveel geld u recht hebt en hoeft u niet te wachten. De uitkomst van de berekening van de hoogte van de zorgtoeslag is vooral afhankelijk van uw toetsingsinkomen en dat van uw partner. Elke Nederlander moet een normbedrag voor de zorg zelf betalen, maar als u een laag inkomen hebt en geen vermogen, komt de rest via de zorgtoeslag 2021 binnen. Zie de uitleg met de rekenvoorbeelden. Een eis is wel dat u een zorgpolis hebt, anders wordt de zorgtoeslag stopgezet. De zorgtoeslag 2021 wordt vooral voor hogere inkomen lager dan de zorgtoeslag 2020. Ook de zorgpremie is hoger.

De berekening van de hoogte van de zorgtoeslag 2021

U kunt met een proefberekening zelf thuis berekenen op hoeveel zorgtoeslag u recht hebt. Bij de berekening van de hoogte van de zorgtoeslag hebt u een aantal gegevens nodig:
  • De hoogte van uw toetsingsinkomen;
  • De hoogte van het toetsingsinkomen van uw toeslagpartner, het partner inkomen;
  • Uw vermogen en het vermogen van uw partner;
  • Een paar formules bij de berekening.

Er is geen zorgtoeslag 2021 bij te hoog inkomen of te veel vermogen

U kunt de rekenmachine alweer neerleggen als:
  • Uw gezamenlijke vermogen hoger is dan 148.477 in 2021 ( 117.107 voor een alleenstaande);
  • Uw inkomen hoger is dan 30.918 en er is geen toeslagpartner of 39.972 en u hebt wel een toeslagpartner.

In beide gevallen komt u dan namelijk niet door de vermogenstoets van de zorgtoeslag heen en niet ook niet door de inkomenstoets. Beide toetsen leiden afzonderlijk ertoe dat u dan ook geen recht hebt op de zorgtoeslag. Voor wie AOW gerechtigd is, gelden dezelfde vrijstellingen voor het vermogen.

Normpremie en standaardpremie

Tot slot zijn er nog twee premies die bij de berekening een rol spelen:
  • De normpremie is de premie is die u minimaal geacht wordt te betalen in een jaar. Dit is een bedrag van 410 euro per jaar ( 34,20 per maand) voor u alleen en samen met een toeslagpartner is dit bedrag in verhouding hoger.
  • De standaardpremie voor het basispakket waar de minister vanuit gaat bedraagt in 2021 op jaarbasis 1.476 euro. Dat is 123 per maand.

Dat betekent dus dat als u een laag inkomen hebt, u het verschil tussen standaardpremie en normpremie volledig vergoed krijgt. Dit bedrag krijgt u als uw toetsingsinkomen lager is dan 20.000 per jaar. Zodra u meer verdient wordt de toeslag lager. Dan wordt bij de berekening de een hoge factor gebruikt, zoals uit onderstaande rekenvoorbeelden duidelijk wordt.

Conclusies bij de berekening van de zorgtoeslag 2021:

  • Als uw inkomen lager is dan dan ongeveer 20.000, u bent alleen en u voldoet aan de eisen, dan is uw maximale zorgtoeslag 94 euro per maand;
  • Boven dit inkomen neemt de zorgtoeslag per persoon snel af.

Rekenvoorbeelden zorgtoeslag 2021, hoeveel zorgtoeslag krijgt u bij welk inkomen?

Twee rekenvoorbeelden, eentje voor u alleen en eentje wanneer er een toeslag partner is:

Rekenvoorbeeld 1, berekening zorgtoeslag 2021

Stel uw inkomen is 20.000 euro, u bent alleen en u voldoet aan de eisen. U krijgt dus 1.128 euro aan toeslag, dat is 94 euro per maand.

Stel uw inkomen samen met dat van uw toeslagpartner is 20.000 euro en u voldoet verder aan de eisen. In dat geval ontvangt u samen 828 euro aan toeslag, dat is 182 euro per maand. Per persoon is dat 91 euro per maand.

Conclusie berekening zorgtoeslag 2021

Wie zelf de zorgtoeslag 2021 berekent, merkt als snel dat de toeslag een stukje lager is dan in 2020. Dat komt doordat de normpremie (dat wat u zelf moet betalen) in 2021 omhoog gaat. Een nadeel is ook dat de zorgpremie 2021 hoger is dan die uit 2020. U gaat dan ook meer zelf voor de zorg in 2021 betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hogere zorgtoeslag 2021 bij laag inkomenHogere zorgtoeslag 2021 bij laag inkomenDe zorgtoeslag 2021 is een inkomensafhankelijke regeling. Dat betekent dat wie een relatief laag inkomen heeft meer zorg…
Zorgtoeslag 2019 omhoogZorgtoeslag 2019 omhoogU krijgt in 2019 waarschijnlijk meer zorgtoeslag dan in 2018. Dit kan oplopen tot 92 euro extra per jaar voor een alleen…
Zorgtoeslag 2020: bedrag, vermogen en vermogenstoetsZorgtoeslag 2020: bedrag, vermogen en vermogenstoetsWat wordt voor u de hoogte van de zorgtoeslag, hoeveel wordt die per saldo lager of hoger? De zorgtoeslag gaat gemiddeld…
Zorgtoeslag 2020 omhoog: zorgtoeslagtabelZorgtoeslag 2020 omhoog: zorgtoeslagtabelDe zorgtoeslag 2020 stijgt ten opzichte van 2019. Wat verandert in de zorgtoeslag 2020, wat zijn de belangrijkste wijzig…

Alles over incassopraktijken en kostenAlles over incassopraktijken en kostenBetaal je je rekening niet op tijd en leg je ook de 1e en soms 2e herinnering terzijde? Grote kans dat een incassobureau…
Geld verdienen als je werkloos bentGeld verdienen als je werkloos bentAls je werkeloos bent houdt je tijd over die je kunt gebruiken om op andere manieren aan inkomen te komen. Je kunt geld…

Reageer op het artikel "Berekening zorgtoeslag 2021"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-09-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toeslagen 2020
Schrijf mee!