InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Extra loon en middeling van inkomen

Extra loon en middeling van inkomen

Extra loon en middeling van inkomen Middeling van inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting is in 2017, 2018 en 2019 de manier om minder belasting te betalen en snel een fors fiscaal belastingvoordeel te halen. Als u bijvoorbeeld later dan normaal uw loon krijgt uitbetaald, een wisselend inkomen hebt of als er sprake is van betaling van achterstallig loon, waardoor uw inkomen eenmalig hoger is. Achterstallig loon kan betekenen dat u in 2019 nog loon krijgt waarop u in 2018 recht had. Wat betekent belasting middeling voor de loonbelasting die u betalen moet? Of een teruggave, hoe gaat de Belastingdienst met de middelingsregeling om? Of u krijgt een bonus, een dertiende maand. Wat betekent het extra inkomen voor de toeslagen? U kunt dan ook kiezen voor middeling van inkomen en zo geld bij de Belastingdienst terug vragen.

Extra loonbelasting betalen door extra loon

U betaalt in een jaar loonbelasting over het ontvangen loon. Zodra er sprake is van achterstallig loon dat nog niet is betaald, hoeft u over die inkomsten geen loonbelasting te betalen. Maar dit blijft niet zonder gevolgen. Zowel in het jaar van achterstand als het jaar van uitbetaling zijn er allerlei effecten doordat:
  • Uw jaarinkomen in het ene jaar lager is dan normaal en in het andere jaar juist hoger;
  • De toeslagen op een ander inkomen zijn gebaseerd;
  • U in het jaar van uitbetaling in een hogere belastingschijf terecht kunt komen.

Extra loon in een jaar of juist minder loon in een jaar, wat zijn hiervan de gevolgen en hoe kunt u toch hiermee uw voordeel doen?

Een wisselend jaarinkomen en middeling van inkomen

Door het achterstallig loon kunt u een sterk wisselend jaarinkomen hebben. De Belastingdienst rekent met u af op basis van het inkomen dat u kreeg uitbetaald en dat is in het ene jaar minder dan normaal en in het andere jaar juist meer. Als het om grote bedragen gaat, kunt u gebruik maken van de mogelijkheid tot minder belasting via middeling van inkomen. Dat gaat niet automatisch en u moet het verzoek tot middeling zelf indienen bij de Belastingdienst. Een sterk wisselend inkomen kan ook ontstaan door werkloosheid of in het verleden bijvoorbeeld het uitbetalen van uw tegoed op de levenslooprekening of spaarloonrekening. Het zijn allemaal situaties waarbij er een piek en daling in de inkomens zitten. Als deze piek zich voordoet, kan het gebeuren dat u in verhouding tot normaal veel extra belasting moet betalen, maar u kunt in actie komen via een verzoek tot middeling van inkomens.

Wat is middeling van inkomen?

Bij middeling van inkomen dient u een verzoek in bij de Belastingdienst om u niet af te rekenen op uw inkomen per jaar, maar vraagt u de fiscus om uw gemiddelde inkomen in drie jaar tijd te nemen en daarover belasting te betalen. Dit is mogelijk als uw definitieve belastingaanslagen over de betreffende drie jaren binnen zijn. Bovendien is middeling alleen mogelijk voor uw inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting. Plotselinge veranderingen in box 3 van de inkomstenbelasting kunt u niet middelen. Middeling levert u een groot voordeel op als de schommeling in inkomen ook groot is. Bij kleine verschillen maakt het niet zoveel uit, ook omdat de fiscus pas uitbetaald als het totale voordeel groter is dan 545 euro. Alles boven dit bedrag krijgt u na goedkeuring van de fiscus uitbetaald.

Rekenvoorbeeld middeling wisselende inkomens

Stel u hebt over 2014, 2015 en 2016 de definitieve aanslag inkomstenbelasting binnen en u hebt nog geen recht op AOW. Stel de inkomens waren 20.000 euro, 30.000 euro en 5.000 euro, dan wordt uw gemiddelde inkomen 18.333 euro. De Belastingdienst doet dan of u drie jaren 18.333 euro hebt verdiend. In dat geval hebt u 19.566 euro belasting betaald, terwijl u op 18.333 euro in totaal 18.372 euro moet betalen. Het verschil is gelijk aan 1.194 euro. Dit minus de drempel van 545 euro is 649. Deze 649 krijgt u dus van de fiscus terug.

Toeslagen en middeling van inkomens: wat zijn de gevolgen van middelen?

Middeling van inkomen heeft geen gevolgen voor de toeslagen. De toeslagen worden niet herberekend op basis van een gemiddeld inkomen. Dat kan dus in een jaar een meevaller betekenen en in een ander jaar een tegenvaller. Het wordt pas echt vervelend als u door het extra inkomen in een jaar helemaal geen toeslag krijgt of veel moet terugbetalen, maar dat is dus wel mogelijk.

Conclusie achterstallig of extra loon en de middeling van inkomens 2018 en 2019

Wie om welke reden dan ook, achterstallig loon of ander extra inkomen, een sterk wisselend inkomen heeft, kan via de middeling van inkomens belastinggeld terugkrijgen. Het duurt wel even voordat u het geld hebt, omdat u eerst moet beschikken over de definitieve belastingaanslagen en daarna nog een verzoek moet indienen. U schiet dus de te veel betaalde belasting een tijd voor, maar kunt via middeling wel een belangrijk deel, niet alles, van de Belastingdienst terug krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen verschil meer tussen sociaal en fiscaal loonGeen verschil meer tussen sociaal en fiscaal loonOp je loonstrookjes en de jaaropgave staan een sociaal loon en een fiscaal loon genoemd. Waar hier tot 2013 nog twee ver…
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…
Wonen in Nederland, werken in België en belastingverdragWonen in Nederland, werken in België en belastingverdragIn Nederland wonen, maar in België werken, grensarbeid? Wat betekent dat voor de hypotheekrenteaftrek in België (woonbon…
Arbeidskorting 2012 en 2011  hoogte en voorwaardenArbeidskorting 2012 en 2011 hoogte en voorwaardenIn 2012 en 2011 hebt u recht op de arbeidskorting zodra u een inkomen hebt uit tegenwoordige arbeid in 2012 of 2011. De…
Minder belasting bij middeling van inkomenMinder belasting bij middeling van inkomenMiddeling van inkomen is dan de oplossing voor een groot belastingvoordeel. Krijgt u een ontslagvergoeding en dus extra…

Reageer op het artikel "Extra loon en middeling van inkomen"

Reactie

Hans Faber, 16-11-2017 15:27 #1
Geachte, mijn voorbeeld behelst het volgende: belastbaar inkomen 2014 - 48.750; 2015 - 50.051; 2016 - 95.734 (inclusief vertrekbonus), dan wordt gemiddeld inkomen 64.845. Is middeling dan te overwegen?
Bij voorbaat, hartelijk dank voor uw reactie.

met vr.gr., hans faber Reactie infoteur, 06-01-2019
Geachte Hans Faber,
De teruggaaf aan belasting door middeling kan dan een 800 euro bedragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!