Belastingaangifte, welke papieren moet ik verzamelen?

Belastingaangifte, welke papieren moet ik verzamelen? Het invullen van de belastingaangifte is een noodzakelijk kwaad waar u niet onderuit kunt. Een goede voorbereiding maakt de belastingaangifte eenvoudiger, minder tijdrovend en vooral minder frustrerend. Bij het invullen van de aangifte hebt u stukken nodig die u onlangs thuisgestuurd hebt gekregen. Het probleem is echter dat vaak bij ontvangst van de stukken niet duidelijk is of u deze stukken ook nodig hebt. Hierdoor komt het een in laatje, in een map of gewoon op een stapel met andere poststukken. U moet eigenlijk alles wat u krijgt, en wat mogelijk met de aangifte te maken heeft, apart leggen. Eind maart hebt u dit nodig voor het invullen van de aangifte.

Voorbereiden door de oude aangifte door te nemen

Een goede voorbereiding op uw jaarlijkse aangifte, is de aangifte van vorig jaar doornemen. Aan de hand hiervan kunt u al ongeveer achterhalen welke gegevens u moet gaan verzamelen. Om er zeker van te zijn dat u uw aangifte goed gaat invullen, kunt u de bedragen die u over dat belastingjaar hebt ingevoerd even opschrijven om te vergelijken.

Zelf invullen of uitbesteden

In het geval u ergens heen gaat om uw belastingformulier in te laten vullen, is het nog belangrijker dat u alle stukken bij u hebt. U kunt namelijk niet even snel naar huis om ontbrekende stukken erbij te zoeken.

Programma downloaden

Op Belastingdienst.nl kunt u met uw DigiD-code een aangifteprogramma downloaden. Dit is een zeer eenvoudige handeling, waarvan u de handleiding aantreft op de website van de Belastingdienst. Doordat u het programma download met opgave van uw DigiD-code, zult u een programma op uw computer geïnstalleerd krijgen die al voor een deel is ingevuld. Uw persoonlijke gegevens en uw inkomen hoeft u alleen nog maar te controleren.

U blijft wel zelf verantwoordelijk voor een juiste opgave van gegevens. U kunt zich er dus niet achter verschuilen dat foutieve gegevens al waren ingevuld door de Belastingdienst.

Welke gegevens moet ik bij de aangifte bij de hand hebben?

Een aantal basisgegevens die u bij de hand moet hebben zijn bijvoorbeeld uw DigiD-code en wachtwoord en de gegevens uit uw aangifte van één jaar eerder. Daarnaast moet u ook weten hoeveel voorlopige teruggaaf u hebt ontvangen over het belastingjaar. Dit kunt u vinden op de voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premieheffing die u in het belastingjaar hebt ontvangen van de Belastingdienst.

Hieronder treft u de gegevens aan die verzameld moeten worden. Bij deze opgave zijn wij uitgegaan van een belastingplichtige die in loondienst werkt of een uitkering ontvangt. Zelfstandige en groot aandeelhouders moeten nadere stukken verzamelen.

Inkomen

Uw werkgever of uitkeringsinstantie stuurt u een jaaropgave met opgave van de toegepaste kortingen, inhoudingen en het bruto inkomen. Daarnaast moet u ook opgeven hoeveel u hebt ontvangen aan partneralimentatie.

Uitgaven die aftrekbaar zijn van het inkomen

De WOZ waarde moet u belasting over betalen, maar de betaalde hypotheekrente mag u aftrekken van het inkomen. Dit geldt in bepaalde gevallen ook voor reiskosten. Verzamel dus alle gegevens waarvan u denkt dat het aftrekbaar is. Uit de toelichting in de aangifte zal blijken of deze kosten ook daadwerkelijk aftrekbaar zijn.

Hebt u in het belastingjaar stortingen verricht in een lijfrentepolis? Deze bedragen kunt u onder voorwaarden aftrekken van het inkomen. In bepaalde gevallen geldt dit ook voor stortingen in een bankspaarproduct.

De volgende kosten of uitgaven, kunnen fiscaal aftrekbaar zijn:
  • Ziektekosten
  • Betaalde alimentatie
  • Studiekosten
  • Giften
  • Uitgaven voor levensonderhoud van kinderen die geen volledige kinderbijslag of studiefinanciering ontvangen

Spaartegoeden, en andere vermogensbestanddelen

In box drie wordt het vermogen belast. Hier valt bijvoorbeeld uw spaarvermogen en uw belegd vermogen onder, maar ook de waarde van een tweede huis. Deze vermogensbestanddelen moet u opgeven in uw belastingaangifte.
Gerelateerde artikelen
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2020 belastingaangifte moet doen over het inkomen in 2019 kunt u als particulier kiezen voor digitaal en el…
Hulp vragen bij uw belastingaangifteHulp vragen bij uw belastingaangifteU doet de aangifte zelf, of u gaat het invullen van de aangifte uitbesteden. U kunt natuurlijk wel gratis advies inwinne…
Wie moet een belastingaangifte invullen?Wie moet een belastingaangifte invullen?Ongeveer negen miljoen belastingplichtigen moeten jaarlijks vóór 1 april belastingaangifte doen over het voorgaande bela…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2019 en 2020? Let op de…

Wat is de middelingsregelingWat is de middelingsregelingAls je per belastingjaar sterk wisselende inkomsten hebt kan het de moeite lonen om na te gaan of je in aanmerking komt…
Voorlopige teruggaaf zo laag mogelijk houdenDe voorlopige teruggaaf geeft eigenlijk een voorschot op de teruggave die u over het belastingjaar kunt verwachten. In d…

Reageer op het artikel "Belastingaangifte, welke papieren moet ik verzamelen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!