Hulp vragen bij uw belastingaangifte
U doet de aangifte zelf, of u gaat het invullen van de aangifte uitbesteden. U kunt natuurlijk wel gratis advies inwinnen bij de Belastingdienst zelf. U doet er verstandig aan om vroeg met het invullen te starten, anders wordt het lastiger om gratis hulp te krijgen.
De jaarlijkse belastingaangifte van voorgaande jaar moet vóór 1 april binnen zijn. De meeste belastingplichtigen stellen het zo lang mogelijk uit, want het is geen leuke klus. U kunt het eenvoudiger voor uzelf maken door vanaf begin januari alle stukken die u nodig gaat hebben voor de aangifte, op een vaste plek te leggen. Veel tijd gaat vaak verloren met het zoeken naar de benodigde stukken. Dit is niet nodig, want u krijgt ze netjes thuisgestuurd of u krijgt een mailtje dat u de stukken kunt downloaden. U kunt gratis advies inwinnen, maar u moet vroeg met de aangifte beginnen om lange wachttijden aan de telefoon te voorkomen.
Niet wachten tot eind maart
U moet niet in de laatste week van maart te beginnen met de aangifte en advies proberen in te winnen via de Belastingtelefoon. Deze zal namelijk lange wachttijden hebben voor een eenvoudige vraag. De meeste antwoorden kunt u ook vinden op het internet, maar het liefst wilt u een advies gespitst op uw situatie.
Zelf uw belastingaangifte invullen
U kunt de aangifte uitbesteden aan een administratiekantoor of accountantskantoor, maar de meeste mensen hebben een eenvoudige aangifte, die ze zelf in kunnen vullen. Hebt u een inkomen via een werkgever, een eigen huis en verder geen bijzonderheden, dan is het zeer eenvoudig om de aangifte zelf in te vullen. De meeste mensen hebben nog steeds hoge verwachtingen van aftrekposten die in te dienen zijn, maar voor de meeste mensen zijn er nauwelijks nog extra aftrekposten aanwezig. In het geval u specifieke zorgkosten hebt gemaakt, zijn er nog mogelijkheden. Reguliere zorgkosten zijn nauwelijks nog aftrekbaar.
Advies inwinnen via de telefoon of via Twitter
Vanaf maart kunt u de gedeeltelijk ingevulde aangifte al downloaden. Met vragen kunt u de Belastingdienst bellen met vragen. Daarnaast is het nu ook mogelijk om via Twitter advies in te winnen bij de Fiscus. Het voordeel van een telefoongesprek is dat u uw vraag beter kunt toelichten. Het voordeel van Twitter is dat u niet minutenlang in de wachtstand komt, en dat u na het stellen van de vraag gewoon weer met uw dagelijkse zaken bezig kunt gaan.
Advies inwinnen in uw omgeving
Veel mensen denken verstand te hebben van belastingzaken, maar u moet er wel goed in thuis zijn om adviezen te kunnen verstrekken. Jaarlijks worden er veranderingen doorgevoerd, met informatie van een paar jaar geleden kunt u waarschijnlijk nu niets meer mee. Wees voorzichtig met informatie die u hebt ingewonnen bij niet-deskundigen. U moet de informatie altijd even controleren. Dit kunt u doen door op het internet te gaan zoeken naar aanvullende informatie. Ook voor informatie op het internet geldt dat u niet zeker weet of het klopt. Gegevens controleren bij verschillende bronnen is de oplossing.
Informatie in de aangifteprogramma
Veel toelichtingen op vragen kunt u in het aangifteprogramma zelf krijgen. Door op de vraagteken te klikken, krijgt u aanvullende informatie over de gestelde vraag. De informatie is volledig gericht op de betreffende vraag.