InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte is te ingewikkeld

Belastingaangifte is te ingewikkeld

De meeste Nederlanders begrijpen zeer weinig van belastingen en de jaarlijks in te vullen aangifte. Eventuele beschikkingen van de Belastingdienst worden niet begrepen en op de beschikking zelf staat alleen een cijfermatige toelichting. Eén keer in het jaar moet er aangifte worden gedaan over het afgelopen jaar. De aangifte moet uiterlijk op 01 april binnen zijn. Door de aangifteprogramma is de belastingaangifte eenvoudiger geworden. Per in te vullen onderdeel kunt u informatie inwinnen over de betreffende vraag. Echter eenvoudig is het nog steeds niet.

Voorlopige teruggave

De belastingplichtigen die een eigen huis bezitten of op een andere manier aftrekposten hebben, kunnen over het lopende jaar een voorschot (voorlopige teruggave) krijgen. Een voorlopige teruggaaf moet echter wel zeer zorgvuldig worden ingevuld. U kunt namelijk eenvoudig het programma zo invullen, dat u maandelijks teveel terug krijgt. Uiteindelijk bij de aangifte over het belastingjaar blijkt dat u honderden, misschien zelfs duizenden euro’s moet terugbetalen. Een voorlopige teruggaaf moet u zo invullen, dat u niet het maximale eruit haalt. Bij de aangifte over het jaar krijgt u het resterende bedrag terug.

U moet een groot bedrag terugbetalen, wat nu?

Door een fout in de voorlopige teruggaaf, maar bijvoorbeeld ook door een foutieve inhouding door de werkgever, kunt u in een situatie terecht komen dat u een groot bedrag moet terugbetalen. In het geval u maandelijks bijvoorbeeld €75,- teveel aan voorlopige teruggaaf hebt ontvangen, moet u over een jaar gerekend €900,- terugbetalen.

Bij ontvangst van de schikking met het terug te betalen bedrag, stelt de Belastingdienst u een ruime termijn om terug te betalen. Indien het bedrag voor u te groot is, moet u gelijk bij ontvangst contact met ze opnemen om een betalingsregeling af te spreken. U moet niet wachten tot het bedrag uiterlijk betaald moet worden. In veel gevallen stuurt de Belastingdienst zelf al een brief waarin ze een terugbetaal regeling voorstellen.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

De Belastingdienst probeert, volgens hun slogan, om het ons makkelijk te maken, maar helaas lukt dat vaak niet. Door een foutje bij uw werkgever, kan het gebeuren dat u te weinig belasting afdraagt. Na de jaarlijkse aangifte komt de Fiscus daar achter, en zij zullen u een beschikking sturen. Vervolgens krijgt u een brief thuis met een acceptgiro, met aan de achterkant van de brief een berekening hoe zij aan het terug te betalen bedrag zijn gekomen. Als leek weet u nu niet waardoor het is gekomen en belangrijker nog, of het ook werkelijk klopt. U moet een deskundige inschakelen voor advies.

Waar kunt u gratis advies krijgen over belastingen?

Veel zaken kunt u nazoeken op de website van de Belastingdienst, maar indien u een gerichte vraag hebt over iets dat u niet begrijpt, is dit vaak niet de oplossing. U kunt ook bellen met de Belastingdienst middels de Belastingtelefoon (0800-0543). Indien u hier ook niet mee uit de voeten kunt, kunt u via de Belastingtelefoon een afspraak inplannen op één van de Regionale belastingkantoren.

Hulp inschakelen bij het invullen van de aangifte

De jaarlijkse aangifte kunt u zelf invullen, maar u kunt ook hulp inwinnen bij een belastingadviseur. U kunt ook geld besparen door uw aangifte in te laten vullen door uw vakbond of de ouderenbond waar u lid van bent. Zij bieden deze service namelijk gratis (of tegen een kleine vergoeding) aan. Ouderen en mensen met een laag inkomen kunnen gratis terecht bij een regionaal belastingkantoor. Hiervoor kunt u een afspraak maken via de Belastingtelefoon.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belastingaangifte is te ingewikkeld"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 29-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!