InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeel

Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeel

Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeel Belasting op schone auto's: auto’s die schoner rijden dan anderen kunnen in de toekomst op steun van de Nederlandse regering rekenen. De belastingdienst is namelijk bezig met het “vergroenen”van de belastingregels. Schone diesels delven echter het onderspit. Voor hen geen bijzondere auto belastingvoordeeltjes, terwijl ze volgens onderzoekers wel zuiniger zijn dan hybrides, zeker als het om rijden op de snelweg gaat. De belastingregels voor schone auto's.

De nieuwe belastingregels voor schonere auto's:

  • In 2013 moet de aanschafbelasting, de BPM helemaal zijn basis vinden in de uitstoot van koolstofdioxide van een wagen. Hoe lager die dus is, hoe lager de BPM.
  • De energielabels die in 2009 van kracht zijn, verdwijnen al in 2010. Dat begint met de BPM-vrijstelling voor heel erg zuinige auto’s. Daaronder vallen in 2009 nog vooral een aantal hybride auto’s, zoals de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid.

Motorrijtuigenbelasting: goedkoper naarmate de auto schoner is

Ook de hoogte van de motorrijtuigenbelasting gaat afhangen van hoe schoon een auto is. Auto’s die heel weinig koolstofdioxide uitstoten krijgen al in 2009 maar liefst 75 procent korting op de geldende motorrijtuigenbelasting. In 2010 hoeft deze categorie zelfs helemaal geen motorrijtuigenbelasting te betalen.

Fiscale bijtelling voor leaserijders

Al in 2008 heeft de overheid beslist dat de fiscale bijtelling voor leaserijders afhankelijk is van de uitstoot van koolstofdioxide. Heel erg zuinige auto’s zoals hybrides hebben daarom maar een bijtelling van 14 procent. Voor bestuurders van wagens die een grotere uitstoot hebben ligt dat percentage tussen de 20 en 25 procent.

Schone auto: duizenden euro's voordeel per jaar

Schone auto’s kunnen dus rekenen op duizenden euro’s voordeel per jaar. Doordat de aanschafbelasting BPM vervalt en er een flinke korting op de motorrijtuigenbelasting wordt gegeven. Vooral hybride wagens profiteren van dat voordeel.

Hybrides

De automarkt ligt in 2009 volledig op zijn gat, maar door de maatregelen van de overheid is er een hausse op hybride wagens. En daar zijn er inmiddels al flink wat van. Zo rijden er in 2009 al 23.000 Hybrides rond in Nederland. Van de Toyota Prius, maar ook Honda en Mercedes hebben een hybride in het assortiment. Van het merk Lexus is zelfs een SUV hybride te koop. Ook andere merken zijn bezig om hybrides te ontwikkelen.

Schone diesels

Overigens heeft de hybride wel het predikaat het allerschoonst te zijn, maar experts trekken dat in twijfel. Volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal stoot een Toyota Prius meer koolstofdioxide uit dan de Volkswagen Golf diesel. De accu van de hybride zou alleen in de stad maat voordelig zijn, maar zeker niet op de snelweg. Op de snelweg wordt namelijk de benzinemotor in werking gesteld en die verbruikt meer brandstof dan de zuinigste diesel van bijvoorbeeld VW Golf. Bovendien worden de meeste hybrides toch echt bestuurd door leaserijders die veel rijden op de snelweg. En ook veel meer rijden dan de gemiddelde autobestuurder. Milieu Centraal vindt dan ook dat leaserijders veel beter in een schone diesel kunnen gaan rijden. Toch gaan de belastingen van de diesels niet omlaag en ook de aanschafbelasting BPM daalt niet voor dit soort relatief schone wagens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…
Bijtelling auto 2013-2014Bijtelling auto 2013-2014Een auto van de zaak in 2013 en 2014, een leaseauto, betekenen nieuwe regels voor uw fiscale bijtelling bij uw inkomen.…
Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmBelastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmZuinig rijden in 2015 en 2016 loont, maar de eisen worden wel steeds strenger. Zuinige auto's met minder uitstoot van CO…

Reageer op het artikel "Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeel"

Reactie

Smits, 01-10-2010 14:32 #1
Geachte mevrouw/mijnheer!
Onlangs een nieuwe VW Golf gekocht, met A label. Valt deze A label onder bepaalde tegemoetkoming in de Wegenbelasting? Vr. dank voor ev. antwoord!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Goedkope auto's
Reacties: 1
Schrijf mee!