InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Fiscaal advies inwinnen

Fiscaal advies inwinnen

Fiscaal advies inwinnen Ieder voorjaar is het weer een heel gedoe. Het invullen van de belastingpapieren. De regels lijken vaak zo ingewikkeld dat veel mensen niet goed weten waar ze moeten beginnen met het invullen van de papieren. Daarom kan het een aanrader zijn om fiscaal advies in te winnen. Dit kan onder andere bij de vakbond, een fiscaal adviseur of de Belastingdienst zelf. Voor veel mensen zijn de belastingpapieren één van de meest lastige dingen om in te vullen. Ze hebben er weinig ervaring mee en weten niet precies waar ze op moeten letten. Ook zijn er vaak wel bepaalde regelingen waardoor ze geld kunnen terugvragen waar ze niet van op de hoogte zijn. Ook kunnen ze bepaalde kortingen krijgen. Vaak gaat het daarnaast nog om ingewikkelde regelgeving waardoor het vaak niet direct duidelijk is of ze ergens net wel of net niet voor in de aanmerking komen.

Belastingadvies bij de vakbond

Zeker bij zakelijke aangelegenheden kan het een aanrader zijn om fiscaal advies in te winnen. Het kan handig zijn om een specialist naar de belastingaangifte te laten kijken. Deze kan hier veel voordeel uit halen. Er zijn diverse plekken waar u terecht kan voor goed financieel advies. Mensen die lid zijn van een vakbond kunnen meestal bij deze bond terecht. Deze hebben specialisten in dienst die leden helpen met het invullen van hun belastingpapieren. Dat is een speciale dienstverlening die vakbonden geven aan hun leden.

Belastingdienst

Een tweede plek waar je terecht kan voor het inwinnen van fiscaal advies is bij de Belastingdienst zelf. Deze heeft een speciale hulplijn waar u terecht kunt met al uw vragen over het onderwerp. Ook hebben ze tal van folders beschikbaar over tal van onderwerpen. Deze kun je ook over de telefoon aanvragen, of op internet vinden. Wat dat betreft biedt ook de site van de Belastingdienst veel informatie. Hier zijn ook veel aanvullende formulieren op te vinden.

Fiscaal advies

De Belastingdienst en de vakbond zijn vooral aan te raden wanneer uw aangifte relatief eenvoudig en overzichtelijk is. Wanneer u echter meer verdient, of te maken heeft met ingewikkelde zaken, zoals bijvoorbeeld een scheiding, kan het aan te raden zijn om echt fiscaal advies in de winnen bij een financieel adviseur. Dit kost weliswaar wat, maar als het om grote bedragen dan heeft u uw geld relatief snel weer terugverdiend. Ook kan het handig zijn om financieel advies in te winnen wanneer u niet zeker bent van uw rechten. Of u bijvoorbeeld wel of niet alimentatie moet betalen in bepaalde gevallen. Als u dit niet doet terwijl u hier wel toe verplicht bent, dan is dat zelfs strafbaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fiscaal advies inwinnen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!