InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Fiscalist als beroep

Fiscalist als beroep

Fiscalist als beroep Als fiscalist bespaar je je klanten veel geld. Door jouw kennis van de ingewikkelde belastingwetgeving, kan jij als fiscalist je klanten een hoop geld besparen door niet meer belasting te betalen dan noodzakelijk is. Fiscaal economen zijn daardoor zeer gewild op de arbeidsmarkt, er is immers meer vraag dan aanbod. Fiscalist zijn is een creatief beroep: de fiscalist gaat op zoek naar een juist fiscaal advies op maat voor zijn klant. Welke beroepen zijn er voor een afgestudeerde fiscaal econoom?

Fiscale wetgeving in Nederland

Voor de gemiddelde Nederlandse burger, wordt de Nederlandse fiscale wetgeving er echt niet gemakkelijker op. Belastingwetgeving staat bekend als (zeer) ingewikkeld. Aangezien iedereen vroeg of laat met de belastingdienst, de fiscus, te maken krijgt, is gedegen kennis op het fiscale gebied van groot belang. Afgestudeerde fiscaal economen vinden dan ook in een rap tempo een baan, de vraag is groter dan het aanbod.

Hoe kan je geld besparen met een fiscalist?

Een afgestudeerde fiscaal econoom, een fiscalist, met gedegen praktijk kennis, is in staat klanten (veel) geld te besparen. Doordat de fiscalist goed op de hoogte is van de talrijke wetten, regels en wetgevingen van het belastingstelsel in Nederland, en deze allen correct weet toe te passen, zorgt de fiscalist er voor dat bedrijven en particulieren niet meer belasting betalen dan strikt noodzakelijk en keurig volgens de regeltjes.

Fiscalist en de arbeidsmarkt

Logisch natuurlijk, dat wanneer de fiscalist zijn klanten geld weet te besparen op de belastingdienst, dat fiscaal economen zeer gewild zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt! Bedenk dat je binnen drie jaar een HEAO Opleiding fiscalist: fiscale economiekan afronden en een gouden toekomst tegemoet gaat!

Fiscalist: het beroep als belastingdeskundige

Belastingdeskundige zijn in Nederland is een dynamisch beroep, een creatief beroep en een veelzijdig beroep. De belastingwetgeving verandert met grote regelmaat. Dat betekent, dat je als belastingdeskundige snel op de wetsveranderingen moet kunnen inspelen en aan je klanten moet kunnen uitleggen welke gevolgen deze veranderde wetgevingen voor deze klanten en hun (internationale) bedrijven betekenen met hun bedrijfsvoering als wel voor de toekomstplannen.

Fiscalist: functies in het midden- en hoger kaderniveau

Als afgestudeerde fiscaal econoom kan je terecht voor vele en verschillende functies bij het midden- en hoger kaderniveau.

Fiscalist: functies bij de overheid

Als afgestudeerde fiscaal econoom kan je terecht bij de:
  • Belastingdienst,
  • FIOD,
  • Ministerie van Financien,
  • Douane.

Fiscalist: baan bij de zakelijke financiele dienstverlening

Als afgestudeerde fiscaal econoom liggen de banen voor het oprapen als:
  • Belastingmedewerker,
  • Pensioenadviseur,
  • Financieel adviseur bij een bank,
  • Financieel adviseur bij een verzekering,
  • Hypotheekadviseur,
  • Bedrijfsadministrateur,
  • Bedrijfseconoom.

  • Fiscalist: een baan ter ondersteuning bij zakelijke dienstverlening
Als afgestudeerd fiscaal econoom kan je er voor kiezen om een baan te vinden ter ondersteuning van zakelijke dienstverlening. Te denken valt aan:
  • Een baan bij de advocatuur,
  • Bij een notariaat,
  • Makelaardij og en vastgoed,
  • Een baan bij accountancy.

Fiscalisten: grote bedrijven met fiscale afdelingen

Uiteraard kan een afgestudeerde fiscalist met de grootste gemak een baan kiezen bij het midden-ok kleinbedrijf, of juist bij grote ondernemingen, mits deze bedrijven maar een fiscale afdeling hebben.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hanze.nl/home/Schools/Instituut+voor+Financieel+Economisch+Management/Opleidingen/Bachelor/Fiscale+Economie/Algemeen.htm http://www.fontys.nl/fiscaal.recht.economie.b.fiscale.economie.eindhoven.10910.aspx http://www.fiscalistenonline.nl/

Reageer op het artikel "Fiscalist als beroep"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 26-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!