InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Verschil tussen financieel planner en financieel adviseur

Verschil tussen financieel planner en financieel adviseur

Verschil tussen financieel planner en financieel adviseur Iedereen kan zich financieel adviseur noemen, maar dat zegt nog niets over de kennis en kwaliteit die de adviseur verstrekt. Benamingen van functies zeggen vaak niets over het vakmanschap. Bepaalde functies worden beschermd en deze titels waarborgen wel bepaalde kwaliteiten en kennis. In het verleden was er een overschot aan financieel adviseurs. Dit werd veroorzaakt door de torenhoge provisies die verdiend konden worden, waar slechts weinig werk tegenover stond. De functie financieel adviseur is besmet door bemiddelaars die in het verleden slechte adviezen hebben verstrekt door een gebrek aan kennis. Een adviseur die zich financieel planner mag noemen heeft aan strenge opleidingseisen voldaan.

De functie: financieel adviseur

De term financieel adviseur is te vergelijken met de term administratief medewerker. De term zegt namelijk weinig over de inhoud van de functie. Over het algemeen is een financieel adviseur iemand die in loondienst is bij een assurantietussenpersoon of die als zelfstandige geregistreerd staat. De meeste financieel adviseurs bemiddelen in verzekeringen en zijn erop gericht om verzekeringen af te sluiten om hier een provisie voor te ontvangen.

De functie: financieel planner

Een financieel planner heeft als taak om de financiële positie van de klant in kaart te brengen. De adviserende rol gaat verder dan het adviseren van een enkel product. Aan de hand van inkomensgegevens en het vermogen van de klant gaat de financieel planner inzichtelijk maken waar de zwakke plekken zitten in de financiële huishouding van de klant. Hierbij richt de financieel planner zich niet alleen op de situatie op dit moment, maar er wordt ook gekeken naar inkomenssituatie na pensionering of na overlijden van één van de partners.

Wanneer een financieel planner inschakelen en wanneer een financieel adviseur?

Dit is volledig afhankelijk van de behoefte aan advies. U zou kunnen zeggen dat voor het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering het inschakelen van een financieel planner niet nodig is, maar het tegendeel is waar. Een dergelijke verzekering wordt altijd afgesloten met een bepaald doel. De financieel planner kan inschatten of het de juiste verzekering is in uw situatie. Voor het afsluiten van een autoverzekering kunt u beter terecht bij een financieel adviseur.

Wat kost een advies?

Per 2013 gaan de bemiddelaars op een andere manier een beloning ontvangen voor hun bemiddeling in bijvoorbeeld levensverzekeringen en hypotheken. De meeste bemiddelaars zullen een uurtarief gaan hanteren. De tarieven die de bemiddelaars in rekening brengen zullen sterk fluctueren. U moet rekening houden met een tarief tussen de 100 en 150 per uur. Door toenemende concurrentie zal het uurtarieven sterk gaan dalen per 2013 en volgende jaren. Dit wordt veroorzaakt door toenemende concurrentie.

Hierdoor zullen klanten voor de eenvoudige producten niet meer naar een tussenpersoon stappen, maar ze gaan het op internet berekenen en afsluiten. Op deze manier ontlopen ze namelijk de advieskosten.

Voor de toekomst biedt de financieel planner nog toegevoegde waarde. De financieel adviseur zal geen toegevoegde waarde meer hebben. Uiteraard blijven er mogelijkheden bestaan op de zakelijke markt, maar voor de advisering van de consument zal het een sombere toekomst worden voor de financieel adviseur.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschil tussen financieel planner en financieel adviseur"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!