InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat is execution only?

Wat is execution only?

Wat is execution only? Financiële producten vergen een degelijk advies. In het geval er geen advies kan worden gegeven of de klant wenst geen advies, kan het product afgesloten worden op basis van execution only. De adviseur heeft als taak om een financieel product aan de klant te adviseren die bij hem of haar past. Een autoverzekering vergt nauwelijks advies en zou rechtstreeks op het internet zonder advies afgesloten kunnen worden. Een lijfrenteverzekering is ook eenvoudig af te sluiten, maar deze verzekeringsvorm vergt wel een degelijk advies. Deze verzekering kunt u niet rechtstreeks afsluiten bij de verzekeraar (behalve bij direct writers, zoals OHRA en Centraal Beheer Achmea), maar moet via een adviseur worden afgesloten.

Taak van de adviseur bij het afsluiten van een complex financieel product

Een financieel advies is meer dan informatie verstrekken over het product. Het product moet passen bij de klant en het product moet passen bij het doel waar het voor afgesloten gaat worden. Indien een klant een lijfrenteverzekering wenst af te sluiten, moet de adviseur eerst de financiële positie van de klant in kaart brengen.

Het beoogde voordeel van een lijfrenteverzekering is om te profiteren van fiscaal voordeel. De betaalde premie is fiscaal aftrekbaar en de uiteindelijke periodieke uitkering zal weer belast gaan worden. Een dergelijke verzekering heeft alleen toegevoegde waarde als het fiscaal voordeel bij het betalen van de premie groter is dan de heffing over de periodieke uitkering die volgt bij pensionering.

Geen advies verstrekken maar afsluiten op basis van execution only

Een advies kost tijd en geld en niet in alle situaties is het mogelijk om een advies te verstrekken. De adviseur en de klant of de verzekeraar en de klant kunnen afspreken dat er een financieel product wordt afgesloten zonder dat de klant hierover geadviseerd is. Door het ondertekenen van een verklaring kan de klant aangeven dat er afstand wordt gedaan van advies. De verzekeraar of adviseur sluit in dat geval het product af op basis van execution only.

Wat is execution only?

Bij execution only wordt er een adviesproduct afgesloten zonder een advies. Execution only is onder voorwaarden toegestaan. De klant moet het advies niet nodig hebben. De exacte specificaties van het product zijn bij de klant bekend en de gevolgen van het afsluiten van het product zijn de klant ook duidelijk. De adviseur wordt uitsluitend verzocht om het product af te sluiten.

Wat is het probleem met execution only?

Een adviseur gaat de voorkeur geven aan dienstverlening op basis van execution only. Op deze manier kan de klant oppervlakkig worden geïnformeerd over de mogelijkheden. De adviseur dekt zich in tegen mogelijke aanspraken in de toekomst. Om advieskosten te besparen gaat de klant akkoord met een beperkter advies dan strikt noodzakelijk.

Voorbeeld hoge advieskosten

Bij het afsluiten van een lijfrenteverzekering moet de adviseur inzicht hebben in de huidige en de toekomstige financiële positie. Hierbij moet u niet alleen denken aan het inkomen, maar ook het vermogen moet hierin worden meegenomen. De adviseur zal een compleet financieel plan moeten opstellen voor de klant, waar hij veel uren in moet steken. Stel, de klant wil een lijfrenteverzekering afsluiten voor 100,- per maand. Door de kosten van het advies moet hier 500 tot 1.000 aan advieskosten voor betaald worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.deondernemersbalie.nl/kennisbank/wat-betekent-execution-only

Reageer op het artikel "Wat is execution only?"

Reactie

Roald Kleist, 21-08-2019 09:29 #1
Geachte heer/mevrouiw,
Ik wilde een aov afsluiten op basis van execution only. Online heb ik een vergelijking gedaan en uiteindelijk voor een bepaald product gekozen. Ik geef aan de adviseur aan dat ik dit product af wil nemen en hij rekent daarvoor kosten. Maar de uiteindelijke premie is veel hoger dan oorspronkelijk op de website was aangegeven. De verzekeraar heeft mij in een hogere beroepsklasse ingedeeld. Het gevolg is dat de verzekeraar nu niet meer aantrekkelijk is voor mij. Dus ik wil niet doorgaan met het afsluiten van de verzekering. In mijn ogen ben ik dan ook niet de kosten aan de adviseur verschuldigd. klopt dit?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 28-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!