InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Dwangbevel Belastingdienst

Dwangbevel Belastingdienst

Dwangbevel Belastingdienst Voorkom een dwangbevel van de Belastingdienst. Wie zijn belastingen niet op tijd kan betalen, krijgt van de Belastingdienst een aanmaning en vervolgens een dwangbevel. Dit kost u veel extra geld en het zal een beslag betekenen op uw dierbare spullen en mogelijk uw eigen huis. De Belastingdienst heeft geen rechter nodig om in naam der Koningin bij u beslag te laten leggen. Misschien is ook kwijtschelding mogelijk.

De Belastingdienst en uw belastingaanslag

Zowel de gemeentelijke Belastingdienst als de Belastingdienst van het Rijk letten erop of u uw belastingaanslag en verschuldigde belasting wel op tijd betaalt. Vergeet ook de motorrijtuigenbelasting niet. Zoals bekend is er een bepaalde betalingstermijn waaraan u moet voldoen en als u zich om welke reden dan ook daar niet aan houdt, krijgt u eerst een aanmaning en vervolgens een dwangbevel. Houdt u zich niet aan de termijn van het dwangbevel dan kan er ook beslag worden gelegd op uw goederen en huis.

Wat is een dwangbevel?

Het bijzondere van de Belastingdienst is dat die iemand met een dwangbevel kan dwingen om de schuld te betalen, zonder dat een rechter nodig is. Geen conservatoir beslag dat op last van de rechter kan worden uitgevoerd, maar gewoon zelf. Het bijzondere is ook dat de betalingstermijn van een dwangbevel extreem kort is, namelijk 2 dagen na de datum die op het dwangbevel staat vermeld. Wie dan niet heeft betaald, kan binnen 4 dagen een beslaglegging op uw rekening en of goederen verwachten. De beslaglegging wordt uitgevoerd door een deurwaarder. Dat is vervelend, maar daarbij komt ook nog een hoog oplopende boete die de schuld alleen maar erger maakt.

Wat kost een dwangbevel in 2018 en 2019?

Bij het Rijk zijn de kosten van een dwangbevel als volgt:
  • 39 bij een belastingschuld tot 90;
  • 39 plus 3 voor elke volle 45 aan schuld bij een belastingschuld vanaf 90. Dit kan oplopen tot maximaal 11.970.

Bij de gemeente begint de hoogte van de boete met 38 euro en loopt dit bedrag snel op met de omvang van de schuld.

Kies voor een betalingsregeling afsluiten

U kunt een betaling zijn vergeten, maar meestal weet men wel dat er een achterstand is en heeft men de aanmaning laten liggen, omdat er onvoldoende geld in kas is. Toch is het beter om in actie te komen en niet af te wachten Neem contact op met de Belastingdienst en probeer tot een betalingsregeling te komen. Vaak kan het verschuldigde bedrag dan via een automatische incasso gedurende een aantal maanden worden geïnd. Let er wel op dat uw verzoek voor een betalingsregeling uiterlijk binnen 4 dagen na de datum zoals is aangegeven op het dwangbevel bij de Belastingdienst binnen moet zijn. Een andere mogelijkheid kan kwijtschelding van de belastingschuld zijn, maar ook daarvoor moet u zelf contact opnemen met de Belastingdienst.

Om welke belastingen gaat het?

Bij de Rijksbelastingen gaat het om de particuliere inkomstenbelasting, maar ook de zakelijke belastingheffing. Bij gemeenten gaat het meestal om de volgende belastingen:
  • De onroerende zaakbelasting OZB op basis van de WOZ-beschikking;
  • De afvalstoffenheffing;
  • De hondenbelasting;
  • De rioolheffing van eigenaren

Hierbij is vooral de te betalen OZB voor vele eigenaars een te hoog bedrag dat in te korte tijd betaald moet worden. Zij doen er goed aan om van begin af aan akkoord te gaan met een maandelijkse incasso verspreid over meerdere maanden.

Bezwaar maken

Bezwaar maken kan, maar dan nadat u eerst betaald hebt. U hebt voor uw bezwaar 6 weken de tijd.

Slot

Zo laat bezwaar maken dat er een dwangbevel op de deurmat ligt of zolang wachten met betalen dat de deurwaarder aanklopt, is geen goede aanpak. U kunt beter zo snel mogelijk met de Belastingdienst contact opnemen en om uitstel van betaling of een betalingsregeling vragen. Zo vermijdt u invorderingsrente en een hoge boete. Als het een zakelijke belastingachterstand is kunt u het beste zo snel mogelijk contact opnemen met uw adviseur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitstel van betaling BelastingdienstUitstel van betaling BelastingdienstU kunt de Belastingdienst in 2018 en 2019 vragen om uitstel van betaling van de verschuldigde belasting. Wat als u geen…
Directe incasso van belastingschuld door BelastingdienstDirecte incasso van belastingschuld door BelastingdienstDoor de Belastingdienst mag een belastingschuld direct van uw rekening worden gehaald via een directe incasso. Met de di…
Kosten incassobureau of gerechtsdeurwaarder betalenKosten incassobureau of gerechtsdeurwaarder betalenDe kosten van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder en deurwaarder kunnen ook in 2019 te hoog zijn. Bovendien kan de…
Wat gebeurt er wanneer u uw belastingaanslag niet betaalt?Wanneer u een belastingaanslag krijgt is het de bedoeling deze binnen de gestelde termijn te betalen. Het kan voorkomen…
Kwijtschelding belastingen en heffingen 2018 aanvragenKwijtschelding belastingen en heffingen 2018 aanvragenIn Nederland kun je kwijtschelding van een aantal soorten belasting en heffingen aanvragen wanneer je kunt aantonen dat…

Reageer op het artikel "Dwangbevel Belastingdienst"

Reacties

Peter, 18-06-2014 22:09 #3
Beste Zeemeeuw,
Ik heb in 2009 geen aangiften over het inkomstenbelasting gedaan, de belastingdienst heeft een schatting gemaakt. Mijn punt is eigenlijk hoef je nou geen inkomstenbelasting te betalen als het de 5 jaar heeft overschreden?

"De belastingdienst kan voor de inkomstenbelasting maximaal vijf jaar na het belastingjaar waar het om gaat u een belastingaanslag opleggen"

begrijp ik dit nou goed?
Mijn tweede vraag is kan je een betalingsregeling aanvragen voor een dwangbevel van 9000,- als je geen inkomsten hebt.

Alvast bedankt.
Groetjes, Reactie infoteur, 19-01-2018
Beste Peter,
1. Er is een verjaringstermijn van vijf jaar.
2. Allereerst zou ik bekijken of de schatting een beetje in de buurt komt en of u niet te veel moet betalen. Als dat niet zo is, kunt u het bevel zo laten en om een betalingsregeling vragen. Uiteindelijk kan de Belastingdienst ook (boedel)beslag leggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Roos, 21-11-2011 15:26 #2
Ik ben zzp-er gestopt op 1-1-2008, maar ben er onlangs achtergekomen dat ik mijn laatste aangifte van mijn belasting 2007 niet ingediend heb. Tot op heden heb ik geen reactie van de belastingdienst gehad dat ik dit vergeten ben. Tot hoe lang kunnen zij mij daar op aanspreken? Kan ik dit nog corrigeren door deze alsnog te doen? Reactie infoteur, 19-01-2018
Beste Hans Roos,
1. Eigenlijk moet iedereen belastingaangifte doen tenzij dat niet het geval is. De belastingdienst kan zelfs een boete opleggen bij een te late aangifte.
2. De belastingdienst kan voor de inkomstenbelasting maximaal vijf jaar na het belastingjaar waar het om gaat u een belastingaanslag opleggen.
Met vriendelijk groeten,
Zeemeeuw

Theo Spiekerman, 21-10-2011 15:29 #1
Bij mij, in Portugal, woont een man, die schulden heerft bij de belastingdienst. De belastingdienst stuurde hem een dwangbevel. Ik heb de belastingdienst in een aangetekende brief gevraagd om kwijtschelding van schulden wegens onvermogen. De man heeft geen inkomen, nog goederen van waarde. Beslagleggen levert dus niets op en van een kale kip valt nu eenmaal niets te plukken. Wat kunnen we nu verwachten… kan de fiscus de man in hechtenis laten nemen? of een werkstraf opleggen? Reactie infoteur, 19-01-2018
Beste Theo Spiekerman,
Als na een dwangbevel niet wordt betaald kan de belastingdienst achtereenvolgens:
a) beslag leggen op bezittingen of inkomsten;
b) een ander aansprakelijk stellen voor de belastingschuld (echtgenoot, echtgenote, partner, erfgenamen);
c) paspoortsignalering of faillissement, zodat geen nieuw paspoort kan worden aangevraagd.
In hechtenis nemen kan via het strafrecht als er sprake is van ernstige fraude.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2018
Reacties: 3
Schrijf mee!