InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)

Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)

Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019) In uw belastingaangifte 2018 en 2019 kunt u een deel van uw vermogen overhevelen naar uw fiscale partner. U raakt daarmee geen vermogen kwijt, maar verdeelt in de belastingaangifte inkomstenbelasting het vermogen zo dat u minder belasting hoeft te betalen. Een slimme verdeling vraagt om een goede berekening. Let daarbij ook op de gevolgen voor de heffingskortingen, het voordeel in box 3 kan fors zijn. In 2018 is ook het effect op de ouderenkorting groot. Hoe werkt deze overheveling van vermogen en inkomen?

Slim uw vermogen verdelen

De belastingaangifte 2018 en 2019

Wie vermogen heeft, krijgt bij de belastingaangifte inkomstenbelasting ook te maken met de vermogensbelasting in box 3. Maar dat is niet het enige, extra vermogen kan betekenen dat u van een bepaalde heffingskorting veel minder krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is de ouderenkorting. Meer vermogen betekent door de fictieve bijtelling van de Belastingdienst extra inkomen en zo minder ouderenkorting. In 2018 is er bij de ouderenkorting een harde inkomensgrens van 36.346. Wie minder inkomen heeft, krijgt een ouderenkorting van 1.418, wie meer inkomen heeft krijgt slechts een ouderenkorting van 72. Een groot verschil dus.

Overheveling van vermogen en inkomen

Wie in box 3 van de inkomstenbelasting meer vermogen heeft dan wat is vrijgesteld (het heffingsvrije vermogen), moet niet alleen vermogensbelasting betalen maar een bepaald percentage van de grondslag van sparen en beleggen wordt ook nog eens bij uw inkomen opgeteld. Hebt u vermogen, dan gaat uw belastbare inkomen ook omhoog. Tot 2017 rekende de Belastingdienst met een fictief rendement van 4%, in 2017, 2018 en 2019 varieert de bijtelling van grofweg 2,5% tot 5,5% procent. Het precieze percentage is afhankelijk van de omvang van uw vermogen. De Belastingdienst neemt uw grondslag van sparen en beleggen (vermogen minus de vrijstellingen), vermenigvuldigt dit met het percentage dat bij uw vermogen past en verhoogt daarmee uw inkomen.

Twee keer belasting betalen over hetzelfde inkomen?

Het is niet zo dat u over de bijtelling het hoge percentage aan inkomstenbelasting betaalt, u betaalt er alleen vermogensbelasting over. U betaalt door de bijtelling dus niet twee keer, maar wat er wel gebeurt is dat uw inkomen omhoog gaat. Bij de ouderentoeslag is 1 euro extra inkomen al te veel om voor de hoge ouderenkorting in aanmerking te komen. Verder is het zo dat er bij de vermogensbelasting bepaalde schijven worden gehanteerd. Wie in de hoogste schijf zit, krijgt voor de bijtelling te maken met een veel hoger percentage.

Bijtelling bij uw inkomen als gevolg van uw vermogen in 2018 en 2019

Bij hoge vermogens is het percentage tweeënhalf keer zo groot als bij lage vermogens:

Fictief rendement 2018

Schijf Grondslag sparen en beleggenPercentage bijtelling (=fictief rendement)
1Tot en met 70.8002,017%
2Vanaf 70.801 tot en met 978.0004,326%
3Vanaf 978.0015,38%

Fictief rendement 2019

1Tot en met 71.6501,94%
2Vanaf 71.650 tot en met 989.7364,45%
3Vanaf 989.7365,60%

De percentages voor 2019 ziet u pas bij uw belastingaangifte in het voorjaar van 2020.

U hebt een fiscale partner

De Belastingdienst kiest 1 januari als peildatum. Wilt u uw vermogen anders verdelen en een deel naar uw fiscale partner overhevelen, dan moeten jullie in dat jaar het hele jaar elkaars fiscale partner zijn. Vervolgens kunnen jullie het vermogen zo verdelen, dat er minder belasting hoeft te worden betaald. De enige restrictie is dat het totale vermogen weer op 100% moet uitkomen. Verder dienen beide partners in dat geval de belastingaangifte te ondertekenen.

Waarop moet u letten bij overheveling van vermogen?

U kunt uw belastbare inkomen verlagen door vermogen over te hevelen en u kunt ervoor zorgen dat u minder vermogensbelasting gaat betalen. Het directe gevolg is wel dat uw partner er extra vermogen en inkomen bijkrijgt. Berekend moet dus worden of jullie er door de overheveling van vermogen per saldo samen op vooruit gaan. Heeft de fiscale partner ook zelf een behoorlijk inkomen en vermogen, dan zal het voordeel voor jullie kleiner zijn dan wanneer dat niet het geval is. Verder kan de overheveling gevolgen hebben voor de heffingskortingen van uw partner. De algemene heffingskorting bijvoorbeeld is een inkomensafhankelijke heffingskorting die daalt als het inkomen stijgt.

Berekening van het belastingvoordeel

Bij de berekening van het voordeel van het overhevelen van spaargeld en vermogen zet u de volgende posten op een rij:
  • Hoeveel minder vermogensbelasting gaat u betalen, en hoeveel meer vermogensbelasting gaat uw partner eventueel betalen? Hoeveel heffingsvrij vermogen heeft uw partner nog en in welke schijf bevindt het vermogen van uw partner zich?
  • Wat is uw belastingvoordeel bij de heffingskortingen en wat het nadeel bij de heffingskortingen van uw partner?

Voor de toeslagen (zorgtoeslag bijvoorbeeld) heeft de overheveling van vermogen geen gevolgen, omdat de Belastingdienst dan wel kijkt naar het gezamenlijke spaargeld en vermogen en niet de verdeling tussen u en uw fiscale partner onderling.
Gerelateerde artikelen
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019In 2019 daalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor veel gezinnen. Het kabinet Rutte 3 voert een aantal wijzigi…
Geldlening box 3 inkomstenbelastingGeldlening box 3 inkomstenbelastingWe kennen bij de inkomstenbelasting drie boxen. Hoe geeft u een geldlening in box 3 op voor de inkomstenbelasting? Welke…
Ouderenkorting 2018 en 2019Ouderenkorting 2018 en 2019De ouderenkorting 2018 en 2019 gaan omhoog als u AOW-gerechtigd bent, maar niet voor iedereen. De ouderenkorting wordt i…
Belastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingBelastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingVaak is het belastbare inkomen zo laag dat u geen voordeel heeft van alle heffingskortingen in 2017 en 2018. U hebt bijv…
Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2018Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2018Gebruik alle vrijstellingen en aftrekposten in 2016, 2017 en 2018 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u…

Reageer op het artikel "Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!