Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)

Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019) In uw belastingaangifte 2019 en 2020 kunt u een deel van uw vermogen overhevelen naar uw fiscale partner. U raakt daarmee geen vermogen kwijt, maar verdeelt in de belastingaangifte inkomstenbelasting het vermogen zo dat u minder belasting hoeft te betalen. Een slimme verdeling vraagt om een goede berekening. Let daarbij ook op de gevolgen voor de heffingskortingen, het voordeel in box 3 kan fors zijn. Hoe werkt deze overheveling van vermogen en inkomen?

Slim uw vermogen verdelen

De belastingaangifte 2019 en 2020

Wie vermogen heeft, krijgt bij de belastingaangifte inkomstenbelasting ook te maken met de vermogensbelasting in box 3. Maar dat is niet het enige, extra vermogen kan betekenen dat u van een bepaalde heffingskorting veel minder krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is de ouderenkorting. Meer vermogen betekent door de fictieve bijtelling van de Belastingdienst extra inkomen en zo minder ouderenkorting.

Overheveling van vermogen en inkomen

Wie in box 3 van de inkomstenbelasting meer vermogen heeft dan wat is vrijgesteld (het heffingsvrije vermogen), moet niet alleen vermogensbelasting betalen maar een bepaald percentage van de grondslag van sparen en beleggen wordt ook nog eens bij uw inkomen opgeteld. Hebt u vermogen, dan gaat uw belastbare inkomen ook omhoog. Tot 2017 rekende de Belastingdienst met een fictief rendement van 4%, in 2019 en 2020 varieert de bijtelling van grofweg 2,5% tot 5,5% procent. Het precieze percentage is afhankelijk van de omvang van uw vermogen. De Belastingdienst neemt uw grondslag van sparen en beleggen (vermogen minus de vrijstellingen), vermenigvuldigt dit met het percentage dat bij uw vermogen past en verhoogt daarmee uw inkomen.

Twee keer belasting betalen over hetzelfde inkomen?

Het is niet zo dat u over de bijtelling het hoge percentage aan inkomstenbelasting betaalt, u betaalt er alleen vermogensbelasting over. U betaalt door de bijtelling dus niet twee keer, maar wat er wel gebeurt is dat uw inkomen omhoog gaat. Bij de ouderentoeslag is 1 euro extra inkomen al te veel om voor de hoge ouderenkorting in aanmerking te komen. Verder is het zo dat er bij de vermogensbelasting bepaalde schijven worden gehanteerd. Wie in de hoogste schijf zit, krijgt voor de bijtelling te maken met een veel hoger percentage.

Bijtelling bij uw inkomen als gevolg van uw vermogen in 2019

Bij hoge vermogens is het percentage tweeënhalf keer zo groot als bij lage vermogens:

Fictief rendement 2019

Schijf Grondslag sparen en beleggenPercentage bijtelling (=fictief rendement)
1Tot en met 71.6501,94%
2Vanaf 71.650 tot en met 989.7364,45%
3Vanaf 989.7365,60%

De percentages voor 2019 ziet u pas bij uw belastingaangifte in het voorjaar van 2020.

U hebt een fiscale partner

De Belastingdienst kiest 1 januari als peildatum. Wilt u uw vermogen anders verdelen en een deel naar uw fiscale partner overhevelen, dan moeten jullie in dat jaar het hele jaar elkaars fiscale partner zijn. Vervolgens kunnen jullie het vermogen zo verdelen, dat er minder belasting hoeft te worden betaald. De enige restrictie is dat het totale vermogen weer op 100% moet uitkomen. Verder dienen beide partners in dat geval de belastingaangifte te ondertekenen.

Waarop moet u letten bij overheveling van vermogen?

U kunt uw belastbare inkomen verlagen door vermogen over te hevelen en u kunt ervoor zorgen dat u minder vermogensbelasting gaat betalen. Het directe gevolg is wel dat uw partner er extra vermogen en inkomen bijkrijgt. Berekend moet dus worden of jullie er door de overheveling van vermogen per saldo samen op vooruit gaan. Heeft de fiscale partner ook zelf een behoorlijk inkomen en vermogen, dan zal het voordeel voor jullie kleiner zijn dan wanneer dat niet het geval is. Verder kan de overheveling gevolgen hebben voor de heffingskortingen van uw partner. De algemene heffingskorting bijvoorbeeld is een inkomensafhankelijke heffingskorting die daalt als het inkomen stijgt.

Berekening van het belastingvoordeel

Bij de berekening van het voordeel van het overhevelen van spaargeld en vermogen zet u de volgende posten op een rij:
  • Hoeveel minder vermogensbelasting gaat u betalen, en hoeveel meer vermogensbelasting gaat uw partner eventueel betalen? Hoeveel heffingsvrij vermogen heeft uw partner nog en in welke schijf bevindt het vermogen van uw partner zich?
  • Wat is uw belastingvoordeel bij de heffingskortingen en wat het nadeel bij de heffingskortingen van uw partner?

Voor de toeslagen (zorgtoeslag bijvoorbeeld) heeft de overheveling van vermogen geen gevolgen, omdat de Belastingdienst dan wel kijkt naar het gezamenlijke spaargeld en vermogen en niet de verdeling tussen u en uw fiscale partner onderling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020Gebruik alle vrijstellingen en aftrekposten in 2019 en 2020 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u recht…
Belastingvoordeel ouderen 2020 en 2021Belastingvoordeel ouderen 2020 en 2021Welk belastingvoordeel hebben ouderen in 2020 en 2021? De koopkracht van veel ouderen kan dalen door een lager pensioen,…
Belastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingBelastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingVaak is het belastbare inkomen zo laag dat u geen voordeel heeft van alle heffingskortingen in 2019 en 2020. U hebt bijv…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2019 en 2020? Let op de…

Schenking 2019: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingSchenking 2019: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingOok in 2019 kunt u een groot bedrag belastingvrij schenken. Dit bedrag kan oplopen tot ruim 102.000 euro, de verhoogde v…
Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)Studenten bouwen met de Wet studiefinanciering een forse studieschuld op. Elk jaar komen er door de studievoorschotten n…

Reageer op het artikel "Vermogen overhevelen naar partner (belastingaangifte 2019)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aangifte 2020
Schrijf mee!