InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Algemene heffingskorting 2017

Algemene heffingskorting 2017

Algemene heffingskorting 2017 De algemene heffingskorting 2017 gaat voor iedereen iets omhoog ten opzichte van 2016. De afbouw van deze inkomensafhankelijke heffingskorting bij een toenemend inkomen zorgt wel voor grote inkomensverschillen. De algemene heffingskorting is een netto belastingteruggave, maar bij een hoger inkomen is die teruggave gelijk aan nul. Op hoeveel algemene heffingskorting hebt u recht, ruim € 2.254 algemene heffingskorting of toch nul volgens de Miljoenennota 2017? Voorkom een navordering en naheffing.

Algemene heffingskorting 2017, heeft u daar recht op?

De algemene heffingskorting is er niet meer voor iedereen en als u er al recht op hebt, kan het bedrag veel lager zijn dan u in 2015 nog gewend was. Niet langer hebt u recht op een vast bedrag, onafhankelijk van uw inkomen, maar wordt het bedrag lager zodra u meer dan 20.000 euro verdient. Daarbij maakt het niet uit of u meer verdient door een bijbaan of een tweede baan, promotie of vakantiegeld. Inkomen is dan inkomen.

Hoeveel algemene heffingskorting 2017 krijgt u dan?

U kunt ongeveer zelf berekenen op hoeveel algemene heffingskorting u in 2017 recht hebt. Maximaal hebt u recht op een algemene heffingskorting van € 2.254, minimaal is dat een algemene heffingskorting van 0. Dat is een verschil aan netto inkomen van ruim 2250 euro, veel geld. Nu is er in 2016 al veel veranderd in de afbouw van de algemene heffingskorting en is het misschien wel aardig om de bedragen 2017 niet alleen te vergelijken met die uit 2016 maar ook die uit 2015:

Algemene heffingskorting in 2017 en 2016, tussen haakjes de bedragen in 2015:

uw loon of inkomen20172016
€ 20.000€ 2.250 (€ 2.199)€ 2.240
€ 30.000€ 1.774 (€ 1.967)€ 1.756
€ 40.000€ 1.296 (€ 1.735)€ 1.274
€ 50.000€ 817 (€ 1.503)€ 792
€ 60.000€ 338 (€ 1.341)€ 309
€ 68.000 en hoger€ 0 (€ 1.341)€ 0

Kennelijk gelooft het kabinet niet in het nut van een algemene belastingteruggave, een klein basisinkomen, als u wat meer verdient dan ongeveer 20.000 euro per jaar. Er gaan vrij snel een paar honderd euro aan koopkracht af en bij een inkomen van 67.000 euro verliest u dus 2.254 euro netto. Anders gezegd u hebt dan een promotie nodig die u minimaal 4.300 euro oplevert om dit verlies ten opzichte van iemand die 20.000 euro verdient goed te maken. Vervelender wordt het als u vakantiegeld krijgt of een beetje overwerkt. Bij de loonbelasting is rekening gehouden met een hogere algemene heffingskorting dan waarop u in een geheel jaar recht hebt. Dat betekent dan ook dat uw bijverdiensten extra worden belast. Als u recht hebt op AOW is de maximale algemene heffingskorting in 2017 gelijk aan € 1.151.

Hoe werkt de algemene heffingskorting in de inkomstenbelasting?

Uw werkgever houdt rekening met de belangrijke loonheffingskortingen zoals de algemene heffingskorting. Er wordt aan het begin van een jaar ingeschat hoeveel uw jaarinkomen ongeveer zal zijn en daar hoort een algemene heffingskorting bij. Als u tijdens het jaar meer verdient dan verondersteld was, kan de belastingteruggave van de algemene heffingskorting tijdens het jaar vaak nog worden gecorrigeerd. Als die tussentijdse correctie niet plaats heeft, kunt u bij uw aangifte inkomstenbelasting tegen een bijbetaling en naheffing of navordering van de Belastingdienst aanlopen. Als u meerdere werkgevers hebt, wordt het nog lastiger om dit goed te monitoren. Dan kunt u het beste de tweede werkgever vragen om niet met uw loonheffingskortingen rekening te houden. U betaalt bij die werkgever dan meer loonbelasting, maar kunt daarmee voorkomen dat u straks over uw totale inkomen belasting moet bijbetalen. Natuurlijk doet u na afloop van het jaar wel aangifte inkomstenbelasting, zodat nog eens goed berekend kan worden waarop u precies recht hebt en had. Dan wordt of duidelijk of u van de fiscus geld terug krijgt of een extra rekening krijgt gepresenteerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Algemene heffingskorting 2016Algemene heffingskorting 2016De algemene heffingskorting 2016 gaat niet voor iedereen omhoog, maar soms zelfs omlaag. Wie in 2016 meer dan ongeveer €…
Algemene heffingskorting 2012Algemene heffingskorting 2012Iedere belastingplichtige in Nederland heeft in 2012 of 2013 recht op de algemene heffingskorting. Deze algemene loonhef…
Algemene heffingskorting 2015Algemene heffingskorting 2015De algemene heffingskorting 2015 is niet voor iedereen even hoog. Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene h…
Algemene heffingskorting 2014 omhoogAlgemene heffingskorting 2014 omhoogDe algemene heffingskorting 2014 gaat omhoog, maar niet voor iedereen. De algemene heffingskorting wordt met ingang van…
Algemene heffingskorting 2013Algemene heffingskorting 2013De algemene heffingskorting 2013 is een belangrijke belastingteruggave voor veel mensen. Wie voldoende inkomen heeft, kr…
Bronnen en referenties
  • Miljoenennota 2017

Reageer op het artikel "Algemene heffingskorting 2017"

Reacties

Helma, 14-03-2018 17:04 #11
Goedemiddag, ik ben afgelopen jaar wat gaan werken en heb nu mijn jaaropgave gehad en deze was 5500 en er is geen heffingstoeslag ingehouden. Wat moet ik terug betalen aan de belasting? want ik dacht dat ik wat mocht verdienen. Reactie infoteur, 15-03-2018
Beste Helma,
Als uw jaarinkomen 5500 euro was (geen ander inkomen dus) en wel loonbelasting hebt betaald, dan hebt u in dit geval recht op een belastingteruggave van ruim 2.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Niek, 23-11-2017 21:39 #10
Ik snap er weinig van, als ik full time werk en ~30,000 jaar verdien en mijn vrouw thuis zit en dus 0 per jaar verdient heeft zij dus recht op deze subsidie?

hoe vraag ik dit in godsnaam aan? of kan dat alleen maar in de tijd dat je belastingaangifte moet doen? zie hier en op andere sites dat per maand kan worden uitbetaald heb nog nooit geen rooie cent gezien voor mijn vrouw. Reactie infoteur, 24-11-2017
Beste Niek,
Als jullie gezamenlijk belastingaangifte doen of een voorlopige aanslag inkomstenbelasting invullen (maandelijkse bedrag), dan ziet u op hoeveel u recht hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 10-10-2017 17:50 #9
Rutte drie wil de algemene heffingskorting tot 2020 verhogen met 350€ maar hoe zit het met de voorwaarde, blijft de leeftijd grens van die geboren zijn voor 1963 bestaan of wordt daar ook weer aan gesleuteld?
Gr jos Reactie infoteur, 11-10-2017
Beste Jos,
Aan de leeftijdsgrens van 1963 (aanrechtsubsidie) wordt in het Regeerakkoord van Rutte 3 niet gesleuteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jannie, 18-06-2017 12:23 #8
Hallo,
ik heb een anw uitkering en een nabestaande pensioen dus 2 inkomens en kom nu op 275 euro bruto p jaar te veel (22.200 voet) niet meer in aanmerking voor huursusidie. dit scheelt mij met zorgtoeslag min 300 euro netto p mnd. dit kan toch niet de bedoeling zijn. Met terugbetaling voorgaande jaren heb ik nu -55 euro per mnd. bij de belasting kijken ze niet verder en zeggen mevrouw al is t 1 euro teveel…
Kan ik hier iets aan veranderen of iets terugvragen of afschrijven?
dank u voor de moeite
Jannie Reactie infoteur, 15-12-2017
Hallo Jannie,
U kunt uw toetsingsinkomen verlagen met fiscale aftrekposten:

https://financieel.infonu.nl/belasting/65239-toetsingsinkomen-2017-en-2018-berekenen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Gerritsen, 15-04-2017 15:52 #7
Mijn vrouw heeft geen inkomen nu en ontvangt een bescheiden bedrag aan algemene heffingskorting. Wat gaat er gebeuren als zij ca 200 per maand gaat verdienen? Reactie infoteur, 18-04-2017
Beste D. Gerritsen,
Per 200 euro gaat er ongeveer 70 euro van de aanrechtsubsidie af, maar die wordt dan als algemene heffingskorting uitbetaald. Let erop dat het niet én én wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B., 24-02-2017 17:33 #6
Hallo,
ik heb twee werkgevers en heb het bericht ontvangen dat vanaf 2017 je de algemene heffingskorting nog maar bij één werkgever mag toepassen. Dat betekent voor mij netto een terugval van bijna €100,- per maand. Men gaf daarbij aan dat het vakantiegeld dat ik ontvang hier ook nog op van invloed is maar nog niet is meegenomen in de berekening. Zo te lezen heeft dat ook nog een effect in mijn nadeel, maar ik heb geen idee om hoeveel dat nu gaat.
Ik werk daarnaast ook nog als ZZP. Volgens mij kun je dat zien als bijverdiensten… welke kennelijk hierdoor ook nog eens extra belast zullen gaan worden. Ik zou graag toch duidelijkheid hebben om hoeveel geld het nu precies gaat om verrassingen te voorkomen op het einde van het jaar. Reactie infoteur, 27-02-2017
Hallo B,
Als u de heffingskortingen bij één werkgever laat meetellen en daardoor te weinig netto zou ontvangen, kunt u het teveel aan belasting betaalde bedrag weer terugkrijgen bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting. Om hoeveel het gaat is volledig afhankelijk van uw persoonlijke situatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard Beunis, 17-01-2017 15:10 #5
17-01-2017
Goede middag mijn vraag is mijn vrouw en ik hebben beide volledig de AOW
zonder pensioen opbouw [ pensioen is verloren gegaan ] ik kan nu wat bij verdienen
geen werkgever mijn verdienste zal zijn ongeveer op jaarbasis 3500,00 euro wat moet ik daar aan afdragen
B.V. ink bel /zorgtoeslag enz
M.V.G. Gerard Reactie infoteur, 19-01-2017
Beste Gerard Beunis,
Uw bruto AOW bedraagt ongeveer 9500 euro. Dat betekent dat ook de 3.500 euro aan extra verdiensten in 2017 in de belastingschijf met een tarief van 18,65% zullen vallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Greta Bakker, 16-01-2017 16:54 #4
Hallo,

Ik ben gescheiden en woon nu alleen. Ik heb een bijstandsuitkering. Heb ik recht op heffingskorting?

Groetjes, Greta Reactie infoteur, 17-01-2017
Hallo Greta Bakker,
U hebt recht op heffingskortingen, maar omdat de bijstandsuitkering netto wordt uitgekeerd, merkt u daar weinig van.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Gerrits, 29-12-2016 10:20 #3
Wellicht kunt u mij duidelijkheid verschaffen. Mijn zoon werkt en heeft een bijbaan in het weekend, inkomen is ong. 25.000. Zijn vriendin had een bijstandsuitkering maar omdat ze nu officieel samen wonen krijgt ze die niet meer. Kan ik voor haar die heffingskorting aanvragen? En zo ja, hoe moet ik dat aanvragen.? Reactie infoteur, 30-12-2016
Beste D. Gerrits,
Als uw zoon en vriendin gezamenlijk belastingaangifte doen, komt de vriendin in aanmerking voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dekker, 27-12-2016 22:02 #2
Mijn vrouw krijgt over 2017 geen heffingskorting omdat ze in 2015 9700 euro verdiende, echter ze heeft en had geen inkomen. Bij de verdeling van de belastingopgave over 2015 is haar toen een bedrag toebedeeld waardoor het voor ons voordeliger uitkwam. Zelf heb ik in 2017 een pensioen en aow. Kan ik alsnog voor haar de algemene heffingskorting 2017 aanvragen? Reactie infoteur, 29-12-2016
Beste Dekker,
Als op de belastingaangifte inkomstenbelasting inkomen aan uw vrouw is toegekend, heeft ze recht op de algemene heffingskorting. Normaliter wordt daarmee bij de eindafrekening ook rekening gehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anke, 20-12-2016 11:39 #1
Mogelijk kunt u me uitleg geven. Zojuist heb ik de voorlopige aanslag 2017 ontvangen. Bij de berekening van de algemene loonheffingskorting is rekening gehouden met mijn inkomsten op de def. aanslag over 2015, zijnde 542 Euro en saldo inkomsten en aftrekkosten eigen woning dat aan mij wordt toegerekend. Hierdoor is mijn te ontvangen alg. loonheffingskorting lager, zijnde 2168 i.p.v. 2264. Mijn echtgenoot ontvangt AOW+partnertoeslag+klein pensioen.
Ik was in de veronderstelling dat je 20.000 mocht verdienen voordat je gekort wordt op de alg. loonheffingskorting? Zie ik dit verkeerd? Reactie infoteur, 22-12-2016
Beste Anke,
De afbouw van de algemene heffingskorting begint bij € 19.982.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 11
Schrijf mee!