InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vergoeding aardbevingsschade Groningen en Belastingdienst

Vergoeding aardbevingsschade Groningen en Belastingdienst

Vergoeding aardbevingsschade Groningen en Belastingdienst Stel u hebt aardbevingsschade door de gaswinning in Groningen en u krijgt hiervoor een vergoeding, hoeveel belasting moet u daarover in 2018 en 2019 betalen of is de vergoeding bij aardbevingsschade belastingvrij? Nederland gaat van het gas af, woningen in Groningen worden versterkt of gesloopt, de uitbetaalde vergoeding bij schade kan voor u netto fors lager uitvallen door de inkomstenbelasting die in veel gevallen betaald moet worden aan de Belastingdienst. U kunt zelfs bepaalde toeslagen (zorgtoeslag bijvoorbeeld) verliezen. Hoe zit dat?

Belasting over vergoeding aardbevingsschade Groningen

U hebt aardbevingsschade in Groningen

De aardbevingen in Groningen hebben duidelijk gemaakt dat de enorme gaswinning waarop Nederland jaren heeft kunnen teren, zijn langste tijd heeft gehad. Nederland gaat van het gas af, niet in één keer, maar er worden grote stappen gezet. In 2020 moet de gaswinning in Groningen onder de 12 miljard kubieke meter uitkomen en in 2030 zal in Groningen de gaswinning volledig stoppen. Nederland heeft nog wat andere gasvelden waarvan gebruik zal worden gemaakt en er wordt gas geïmporteerd. Verder wordt er ingezet op een energietransitie van gas naar elektriciteit. Of dit allemaal gehaald zal worden en of de Groningers dit voldoende snel vinden gaan is nog maar de vraag. Ondertussen is er al veel aardbevingsschade aangericht en kunnen nieuwe aardbevingen niet worden uitgesloten. Een goede schadevergoedingsregeling is dan ook op zijn plaats.

U krijgt een vergoeding voor de bevingsschade door gas

Het beleid is niet alleen ingezet op minder gas vanuit Groningen, maar ook op het zo snel mogelijk afhandelen van de schade aan onroerende en roerende zaken. Twee hoofdsporen worden daarbij gevolgd: uw woning of ander onroerend goed zal worden versterkt of uw woning en ander onroerend goed zal worden gesloopt. Uiteraard zeer ingrijpend allemaal. Hierbij is een grote zak met geld nodig. Dit geld vergoedt zeker niet alle stress, maar wel een groot deel van de pijn in de portemonnee van de getroffenen. Wat niet iedereen zal weten is dat in veel gevallen over de schadevergoeding die u krijgt inkomstenbelasting moeten worden betaald. Dat zou wel eens een forse tegenvaller kunnen zijn.

Belasting betalen over de vergoeding voor aardbevingsschade in Groningen

Stel u hebt schade aan een onroerende zaak of de inboedel, dan moet eerst die schade worden vastgesteld. Zodra de schade is vastgesteld en gefiatteerd, hebt u een vordering op de uitkerende instantie. Uw vordering is geld waard en daarom ziet de Belastingdienst uw vordering mogelijk als vermogen, ook als de schadevergoeding nog niet is uitbetaald. Hebt u de vordering op 1 januari 2018 of 2019 en betreft de schadevergoeding uw eigen woning, dan maakt deze vordering in veel gevallen deel uit van uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Box 3 is de belastingbox waarover u vermogensbelasting moet betalen, met in 2018 en 2019 een vrijstelling van 30.000 euro per persoon. Is uw vergoeding hoger dan de vrijstellingen, dan gaat de vergoeding u dus geld kosten. Sterker nog, als u door de vergoeding extra vermogen hebt, kan dit ook betekenen dat bepaalde fiscale toeslagen vervallen omdat u in een jaar meer vermogen hebt dan voor de toeslagen is toegestaan. Als uw vordering wordt uitbetaald en het uitbetaalde bedrag op 1 januari van een jaar nog op uw rekening staat, ook dan wordt dit tot uw vermogen gerekend. De schadevergoeding is niet belast in box 1.

Wanneer is de vergoeding voor de Belastingdienst geen vermogen in box 3?

Maar als u een schadevergoeding krijgt voor onroerend goed dat bij u in box 3 valt, bijvoorbeeld een vakantiewoning of verhuurde woning, dan valt de vergoeding niet in box 3 en is die dus belastingvrij. Krijgt u een vergoeding voor andere zaken, bijvoorbeeld doordat u extra zorgkosten moet maken, ook dan is de vergoeding voor dat deel niet fiscaal belast.

Ondernemer of inkomen uit overige werkzaamheden

Als u ondernemer bent en de vergoeding die u krijgt betreft onroerende goed of inboedel dat deel uitmaakt van uw ondernemingsvermogen, dan wordt de vergoeding gezien als onderdeel van de winst uit de onderneming en zodanig belast. De herstelkosten mag u op de winst in mindering brengen, of dit in in één keer kan is afhankelijk van de omvang van de schade. Ook als het geheel samenhangt met uw inkomen uit overig werk, mag u vergoeding en herstelkosten salderen.

Belastingaangifte doen over 2018 en 2019

Wie als particulier belastingaangifte moet doen over 2018 en 2019 en een schadevergoeding heeft ontvangen of bij wie de schade is vastgesteld, moet dus nagaan in hoeverre er op 1 januari 2018 sprake was van extra vermogen en in hoeverre dat per 1 januari 2019 het geval zal zijn. Is er sprake van extra vermogen, dan is de kans groot dat u vermogensbelasting moet betalen en dat dit ook gevolgen heeft voor de fiscale toeslagen. Zeker als het om grote bedragen gaat en de herstelwerkzaamheden nog op 1 januari niet zijn betaald. Een ondernemer overlegt hierover het beste op tijd met zijn boekhouder of accountant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Vergoeding aardbevingsschade Groningen en Belastingdienst"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 28-06-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!