InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zakelijke aftrekposten ondernemer 2017, 2018 en 2019

Zakelijke aftrekposten ondernemer 2017, 2018 en 2019

Zakelijke aftrekposten ondernemer 2017, 2018 en 2019 Uw zakelijke kosten kunnen volledig aftrekbaar zijn van de winst in 2017, 2018 en 2019, andere kosten zijn gedeeltelijk aftrekbaar van de winst en dan is er nog een groep waarvoor een ondernemer geen aftrek heeft. Op welke aftrekposten hebt u als ondernemer recht en in welk boekjaar is die aftrek mogelijk? En dan is er nog de ondernemersaftrek, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek KIA, mogelijk ook de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Tot slot kunt u ook nog kiezen tussen een aftrek bij de inkomstenbelasting of een aftrek als zakelijke kosten. De studiekosten 2016, 2017 en 2018 zijn daar een goed voorbeeld van.

Inhoud

Zakelijke kosten aftrekken als ondernemer

Eén ding is duidelijk bij de aftrek van zakelijke kosten, uw privékosten horen daar niet bij. Ook niet kosten die u maakt voor een hobby. Volledig aftrekbaar van de winst zijn wel de zakelijke kosten om uw onderneming en bedrijf te kunnen starten en te draaien. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
  • De kosten die u maakt om uw onderneming van de grond te krijgen.
  • De kosten die u maakt om uw onderneming draaiende te houden.
  • De lonen en andere personeelskosten.
  • Vakliteratuur is 100% aftrekbaar. De kosten voor algemene literatuur zijn geen aftrekbare kosten.
  • De kosten van gereedschap, werkkleding en bedrijfskleding.
  • Kosten voor de inschrijving in het Handelsregister.
  • De huur voor de bedrijfsruimte, het onderhoud, de verwarming en dergelijke.
  • De kosten voor de machines, inventaris (gebruik en aanschaf), zakelijke pc, computers, laptop, ipad.
  • De kosten voor de bedrijfsvoering.
  • Het briefpapier en ander correspondentiemateriaal.
  • De inrichting van een kantoor of werkplaats.
  • De zakelijke telefoonkosten.
  • De reclamekosten.
  • De kosten van de accountant.
  • Kosten boekhouding en administratie.
  • Auto van de zaak.
  • De aanschaf van bedrijfsmiddelen.
  • Studiekosten.

Verkeersboetes zijn niet aftrekbaar.

Gemengde kosten met gedeeltelijke aftrek of zakelijke kosten met een drempel in 2016, 2017 en 2018

Als bepaalde kosten een gemengd karakter hebben, zowel privé als zakelijk, zijn de kosten gedeeltelijk aftrekbaar. Een bekend voorbeeld is de auto die niet alleen zakelijk wordt gebruikt. In dat geval is per gereden zakelijke kilometer 19 cent aftrekbaar. Soms is er ook een drempel bij de aftrek van zakelijke kosten en is dus niet alles aftrekbaar. Bij zakenlunches, congressen, seminars en studiereizen is de drempel als volgt:
  • Bij uw aangifte over 2016 mag u 73,5% van deze kosten aftrekken óf het deel dat uitkomt boven € 4.500.
  • Bij uw aangifte over 2017 mag u 80% van deze kosten aftrekken óf het deel dat uitkomt boven € 4.500.
  • Bij uw aangifte 2018 is dit 80% van de kosten of het meerdere boven 4.500 euro.

In welk jaar kunt u de kosten aftrekken?

Niet alle kosten kunnen in het jaar van aanschaf worden afgetrokken, maar zijn gespreid aftrekbaar. Als de aankoop langer dan een jaar mee gaat, moet u aftrek ook worden gespreid. En dat geldt niet alleen voor de bedrijfsmiddelen en machines die u koopt, maar ook voor een reclamecampagne die langer dan een jaar duurt. Enkele voorbeelden van kosten die u moet spreiden en afschrijven zijn:
  • Gebouwen, machines, auto’s.
  • Inventaris, kantoorartikelen, de overige materiële bedrijfsmiddelen.
  • Kosten voor langdurige vergunningen.
  • Vooruitbetaalde kosten voor de huur.
  • Vooruitbetaalde verzekeringspremies.

Studiekosten, waar kunt u die aftrekken: zakelijk of voor de inkomstenbelasting

Dan is er nog een groep zoals de studiekosten. Studiekosten kunnen voor zowel de inkomstenbelasting als van de winst aftrekbaar zijn. Als de studiekosten worden gemaakt voor een toekomstig beroep, zijn de kosten met een drempel van 250 euro aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting. Als u de studiekosten maakt voor uw huidige onderneming, dan zijn de kosten aftrekbaar als bedrijfskosten.

Aftrek met of zonder btw?

In de regel is de aftrek zonder btw omdat u als ondernemer uw btw kunt terugvragen via uw btw-aangifte respectievelijk kunt verrekenen met de btw die u verschuldigd bent. Als u toch de btw niet aftrekken in uw btw-aangifte, dan kunt u de totale kosten inclusief btw aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting.

Niet alle btw is aftrekbaar

De btw is niet aftrekbaar over:
  • Het privégebruik van goederen en diensten.
  • De uitgaven voor vrijgestelde omzet (sommige branches en bedrijfsactiviteiten zijn vrijgesteld van btw).
  • Uitgaven in de horeca.
  • Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken die hoger zijn dan € 227 per persoon per jaar.

De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek KIA 2016, 2017 en 2018

Bij een investering in bedrijfsmiddelen kunt u in aanmerking komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek KIA. Het gaat in 2016 en 2017 om de volgende bedragen:

Hoeveel kleinschaligheidsinvesteringsaftrek in 2016?

Hoogte van de investeringenKleinschaligheidsinvesteringsaftrek 2016
niet meer dan € 2.3000%
€ 2.301 t/m € 56.02428% van het investeringsbedrag.
€ 56.025 t/m € 103.748€ 15.687
€ 103.749 t/m € 311.242€ 15.687 min 7,56% van het investeringsbedrag dat uitkomt boven € 103.748.
€ 311.243 en meer0%

Totaal van uw investeringenKleinschaligheidsinvesteringsaftrek 2017 en 2018
niet meer dan € 2.3000%
€ 56.193 t/m € 104.059€ 15.734
€ 312.177 en meer0%

Hoeveel kleinschaligheidsinvesteringsaftrek KIA in 2018 en 2019?

niet meer dan € 2.3000%
€ 56.642 t/m € 104.891€ 15.863
€ 312.176 en meer0%

De schijven 2017 en 2018 zijn iets verlengd ten opzichte van 2016.

De ondernemersaftrek 2016, 2017, 2018 en 2019

De ondernemersaftrek is een soort van gratis aftrek als u maar aan het urencriterium voldoet en bestaat uit meerdere posten. De bekendste zijn:

Conclusie aftrekposten ondernemer 2017, 2018 en 2019

Op papier zij er vele aftrekposten voor een ondernemer zolang het om zakelijke kosten gaat, bovendien zijn er meerdere fiscale voordelen te behalen die vallen onder de ondernemersaftrek. Of ook u recht hebt op deze aftrekposten en in wel boekjaar u deze posten van de winst kunt aftrekken moet van geval tot geval worden bekeken. Helaas worden nog wel eens wat aftrekposten over het hoofd gezien en dat is natuurlijk een kans gemist, want dan betaalt u meer belasting dan nodig is. Laat u dus goed hierover adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrekposten ZZPAftrekposten ZZPZZP'ers moeten belastingaangifte van hun inkomen doen. Ze kunnen in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten, zo…
Belastingaangifte: Aftrekposten voor startende ondernemersVeel startende ondernemers en bedrijven hikken aan tegen de eerste aangifte. Over het algemeen nemen starters vaak direc…
Wat is vermogensetikettering?Om de winst uit onderneming te kunnen bepalen, is het eerst noodzakelijk om de vermogensbestanddelen de juiste vermogens…
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Auto - zakelijk of privéAuto - zakelijk of privéHeeft u een eigen auto of een auto van de zaak? Of krijgt u binnenkort een auto van de zaak? Of bent u ondernemer en wil…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Zakelijke aftrekposten ondernemer 2017, 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aftrekposten ondernemer
Schrijf mee!