InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Investeringsaftrek - kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Investeringsaftrek - kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

De wetgever heeft een aantal aantrekkelijke regelingen opgezet om het investeren door ondernemers fiscaal te stimuleren. Deze faciliteiten kun je als ondernemer in de jaarlijkse belastingaangifte claimen. Bij het aangaan van investeringsverplichtingen is het altijd slim te kijken of je fiscaal voordeel kunt behalen. In dit artikel zal de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (hierna: KIA) aan de orde komen.

Investeringsaftrek

Iedere onderneming heeft bedrijfsmiddelen nodig om de benodigde omzet te kunnen behalen. Afhankelijk van het soort onderneming zal het aantal bedrijfsmiddelen een meer of minder groot gedeelte van je balanstotaal zijn. Maar alle bedrijfsmiddelen hebben gemeen dat ze de ondernemer helpen de onderneming te drijven en kwalificeren als materiële vaste activa.

Investeren

Als je als ondernemer verplichtingen aangaat voor het aanschaffen of verbeteren van bedrijfsmiddelen, dan spreek je van investeren. De kosten voor het aanschaffen of verbeteren van het bedrijfsmiddel moeten daadwerkelijk op jou als ondernemer drukken. Eventuele subsidies voor het aanschaffen van bedrijfsmiddelen moeten in mindering komen op het aanschafbedrag van het bedrijfsmiddel. Voor dit gedeelte van de aanschafkosten drukken er geen kosten op jou als ondernemer.

Vervaardigen

Een bedrijfsmiddel kun je zelf binnen je onderneming ontwikkelen. In dat geval zijn de kosten verbonden aan het vervaardigen van het bedrijfsmiddel van belang. Ondermeer de materiaalkosten en het arbeidsloon zijn kosten die verband houden met het vervaardigen van een bedrijfsmiddel. Over dit bedrag kun je KIA claimen.

Bedrijfsmiddel

Een bedrijfsmiddel is een duurzaam kapitaalgoed. Daarmee wordt bedoeld dat het bedrijfsmiddel bestemd is om meer dan één jaar mee te gaan in het productieproces van je onderneming. Een voorbeeld van een bedrijfsmiddel kan zijn de machine waarmee een boer het gras maait of een kassa voor een supermarkt. Deze bedrijfsmiddelen zijn allemaal bedoeld om te gebruiken in het productieproces van de onderneming en gaan meerdere productie cycli mee.

Onderhoud tegenover verbeteren

Een bedrijfsmiddel dient met enige regelmaat een onderhoudsbeurt te krijgen. De kosten voor onderhoud kun je als ondernemer rechtstreeks ten laste van je winst brengen. Als een onderdeel is versleten en vervangen moet worden, dan spreek je van kosten voor onderhoud.

Maar soms kun je kosten ook zien als kosten voor verbeteren van je bedrijfsmiddel. Deze kosten dien je te activeren op je balans. Daardoor komen deze kosten als investering weer in aanmerking voor de KIA.

KIA

De KIA kun je berekenen door op het totale investeringsbedrag in een jaar de KIA formule los te laten. Voor 2011 ziet de formule er als volgt uit:

Investering: (2011)
Meer danNiet meer danAftrek
€ 0€ 2.200nihil
€ 2.200€ 54.32428%
€ 54.324€ 100.600€ 15.211
€ 100.600€ 301.800€ 15.211 minus 7,56% investering boven € 100.600
€ 301.800-nihil

De uitkomst van de berekening vormt een aftrekpost op je fiscale winst. Dit vermindert het bedrag waarover je belasting moet betalen.

Uitgesloten verplichtingen

Op een aantal bedrijfsmiddelen kun je geen KIA claimen. Deze bedrijfsmiddelen zijn:

  • bedrijfsmiddelen met een investeringsbedrag van minder dan € 450;
  • bedrijfsmiddelen die bestemd zijn om (indirect) hoofdzakelijk ter beschikking te worden gesteld aan derden;
  • bedrijfsmiddelen bestemd om (indirect) hoofdzakelijk
    1. het vrijgestelde bosbedrijf uit te oefenen;
    2. een (gedeelte van een) onderneming te drijven waarvan winst is vrijgesteld op grond van een regeling ter voorkoming van dubbele belasting;
  • gronden, inclusief de ondergrond van gebouwen, uitgezonderd verbeteringskosten van grond indien je hierop kunt afschrijven;
  • woonhuizen en woonschepen alsmede gedeelten van andere zaken die dienen voor bewoning;
  • personenauto’s die niet zijn bestemd voor beroepsvervoer over de weg;
  • vaartuigen voor representatie;
  • effecten, vorderingen, goodwill, vergunningen, ontheffingen, concessies en andere dispensaties van publiekrechtelijke aard; en
  • dieren.

Hoofdzakelijk

Daar waar hoofdzakelijk staat, kun je lezen dat het gaat om een eis van 70% of meer. Als je een bedrijfsmiddel verhuurt voor 70% of meer, dan kun je geen KIA claimen over de investering.
Gerelateerde artikelen
Zakelijke aftrekposten ondernemer 2017, 2018 en 2019Zakelijke aftrekposten ondernemer 2017, 2018 en 2019Uw zakelijke kosten kunnen volledig aftrekbaar zijn van de winst in 2017, 2018 en 2019, andere kosten zijn gedeeltelijk…
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Betere regelingen voor zelfstandigen en startersBetere regelingen voor zelfstandigen en startersZelfstandigen en starters kunnen waarschijnlijk door de recessie van 2009 rekenen op veel steun vanuit het kabinet. Op P…
Belastingbegrippen ondernemers: A tot en met ZBelastingbegrippen ondernemers: A tot en met ZAls je ondernemer bent, krijg je door je onderneming met de Belasting-dienst en vele belastingbegrippen te maken. In dit…
De artiestenregelingAls u een evenement organiseert waarbij artiesten optreden, kunt u als inhoudingsplichtige worden aangemerkt. Dit kan da…
Bronnen en referenties
  • Fiscaal memo 2011 Register Belastingadviseurs

Reageer op het artikel "Investeringsaftrek - kleinschaligheidsinvesteringsaftrek"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 17-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!