InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Elektronische belastingaangifte doen of op papier?

Elektronische belastingaangifte doen of op papier?

Elektronische belastingaangifte doen of op papier? Wanneer u in 2017 of 2018 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belastingaangifte inkomstenbelasting doen of op papier. Een ondernemer moet elektronisch belastingaangifte doen en heeft dus geen keuze. Elektronische belastingaangifte met DigiD heeft voordelen, maar er zijn nog genoeg mensen die kiezen voor het invullen van een belastingbiljet. Op papier of digitaal? Beide mag dus. Gebruikt u ook de vooraf ingevulde aangifte Inkomstenbelasting (VIA)?

Digitaal belastingaangifte doen met DigiD of met het belastingformulier?

De Belastingdienst ziet het liefste dat u digitaal en dus elektronisch belastingaangifte doet. Daarom is voor de Belastingdienst het papieren belastingformulier niet meer de standaard, maar de digitale belastingaangifte. U krijgt nog wel het bericht dat u belastingaangifte moet doen, maar dan wel elektronisch graag. Als u dit bericht krijgt, mag u altijd als particulier nog kiezen voor een belastingaangifte op papier. Als u geen blauwe enveloppe van de fiscus hebt gehad om aangifte te doen, kunt u zelf kiezen wat u doet: digitaal of op papier. Waar u ook voor kiest, doe op tijd uw aangifte, dat wil zeggen vóór 1 mei. Als u dat niet haalt, om welke reden dan ook, kunt u altijd uitstel aanvragen bij de fiscus. Dit heeft het grote voordeel dat u wat meer tijd krijgt, maar ook dat u geen verzuimboete krijgt, omdat u te laat bent met het invullen van uw loongegevens.

Digitaal belastingaangifte doen met DigiD gaat sneller

Het klopt dat digitaal belastingaangifte doen sneller gaat in die zin dat het pakket over de digitale snelweg wordt verstuurd. Wie laat is met zijn jaarlijkse aangifte richting Belastingdienst, kan alleen daarom al kiezen voor de elektronische wijze van versturen. Maar het invullen gaat in beginsel niet sneller dan op papier. Regelmatig vinden particulieren de elektronische aangifte ingewikkeld en lezen liever de instructies op papier. Als tussenvorm kunt u het belastingbiljet bij de Belastingdienst aanvragen, die invullen en vervolgens controleren met het programma op uw computer. Dan hebt u en een net kopie van de aangifte en u bent op tijd.

Voordeel van elektronisch belastingaangifte doen ten opzichte van aangifte op papier

Allereerst vindt de Belastingdienst het wel prettig als u elektronisch belastingaangifte doet. Het scheelt de fiscus het werk van het inscannen van de papieren versie en uw aangifte kan in beginsel direct worden verwerkt. Voor u is er pas een voordeel als u het aangifteprogramma na 1 maart downloadt. Vanaf 1 maart zijn in uw elektronische belastingaangifte dan al een aantal persoonlijke gegevens ingevuld die u dus niet nog een keer hoeft in te vullen. Dat is natuurlijk een prima service als uw gegevens ten opzichte van een eerder jaar niet zijn veranderd. In de praktijk is dat niet altijd het geval en in de praktijk blijken de vooraf ingevulde gegevens niet altijd juist te zijn. Bedenk dan wel dat de fiscus u verantwoordelijk houdt voor uw aangifte. U kunt niet terugvallen op het feit dat de fouten niet van u afkomstig zijn. Dat betekent dus dat u er goed aan doet om de vooraf ingevulde elektronische belastingaangifte goed te controleren en waar nodig aan te passen. Het papieren belastingformulier is een leeg formulier, waarop u alle gegevens nog zelf moet invullen.

De fiscale aftrekposten goed invullen

Of u nu digitaal op papier uw belastingaangifte doet, let vooral ook op het juist invullen van uw aftrekposten en het aanvinken van de heffingskortingen waarop u recht hebt. Is dit allemaal gedaan en verzonden, dan krijgt u uiterlijk in de maand juli uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting die is gebaseerd op wat u hebt ingestuurd. Daarna kan er nog een controle door de fiscus plaatsvinden die tot een gewijzigde belastingaanslag kan leiden,. Ook u kunt daarna nog fouten of vergeten posten ontdekken die in uw nadeel zijn. Breng die dan alsnog onder de aandacht van de fiscus dat de correctie nog kan plaatsvinden. Hebt u hierbij nog hulp nodig dan zijn er genoeg tips die u verder kunnen helpen, zo kunt u ook bij uw belastingaangifte eenvoudig belasting ontwijken.

De Vooraf ingevulde Aangifte Inkomstenbelasting (VIA)

De Belastingdienst helpt u bij het invullen van uw belastingaangifte door vooraf allerlei gegevens in te vullen. Deze Vooringevulde Aangifte Inkomstenbelasting (VIA) komt in maart 2017 weer beschikbaar. Controleer altijd uw gegevens van de Vooraf Ingevulde Belastingaangifte IB goed. Vooraf ingevuld wil namelijk niet zeggen dat alles al correct is ingevuld, terwijl u straks wel voor een correcte belastingaangifte 2017 en 2018 verantwoordelijk wordt gehouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
DigiD machtiging belastingaangifte 2017 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2017 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2017 over het jaar 2016? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Vaak wordt er teveel belasting ingehouden bij werk dat jongeren doen.Hoe werkt het terugvragen van belastinggeld? Met in…
De belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDe belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDigitaal belastingaangifte doen in 2017 over 2018 is eenvoudiger dan ooit. De Belastingdienst heeft een prettige service…
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2016, 2017 en 2018? Let…
Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel, u moet uw belastingaangifte 2017 doen? Wie 1 april 2017 voor zijn aangifte inkomstenbelasting 2016 als deadline…

Reageer op het artikel "Elektronische belastingaangifte doen of op papier?"

Reacties

Marianne, 25-06-2017 20:49 #5
Voor mijn overleden vader moet ik aangifte inkomstenbelasting doen. Omdat hij is overleden kan dit helaas niet online, maar moet dit op papier.
Nu heb ik bij het invullen van het P formulier een foutje gemaakt. Dit heb ik doorgestreept, maar vroeg me af of je wel mag strepen in zo'n formulier. Reactie infoteur, 27-06-2017
Beste Marianne,
Uw belastingformulier wordt in eerste instantie automatisch verwerkt en ingescand. Het geheel moet om fouten te voorkomen dus wel leesbaar zijn. Als er een belastingaanslag komt met daarin fouten, kunt u ook nog bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. M. J. Claessen, 24-02-2017 17:15 #4
L.S.
Ik maak gebruik van papieren aangifte. Normaliter ontvang ik het aangifteformulier al in de maand februari. Wanneer kan ik het formulier voor 2016 verwachten?
Bij voorbaat dank.
M.v.g.
W.Claessen, Roermond Reactie infoteur, 27-02-2017
Beste W. M. J. Claessen,
De Belastingdienst wil het liefste geen papieren aangiften en is daarom niet scheutig met het versturen ervan. Wilt u toch op papier belastingaangifte doen, wat uw goed recht is, dan vraagt u deze zelf aan bij de Belastingdienst. Dat kan telefonisch.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Herman, 28-03-2016 16:40 #3
Je kunt het vooraf ingevulde belastingformulier van de belastingdienst downloaden, doe ik liever niet.
Voorgaande jaren was er een link waarmee het lege belastingformulier kon worden gedownload.
Wanneer ik dezelfde link nu gebruik met jaartal 2015, geeft dit als reactie dat die niet bestaat.
Weet iemand of die link voor dit jaar ook bestaat en kan men mij die link dan aangeven, alvastdank. Reactie infoteur, 23-01-2017
Beste Herman,
Die link werkt niet voor 2015, omdat de Belastingdienst dit heeft gewijzigd. Er is een link voor 2016 en die van 2017 komt binnenkort beschikbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. C. N. Bolleboom, 07-02-2016 15:04 #2
Als senior van bijna 82 jaar wil ik zoals alle voorgaande jaren gewoon een grote blauwe envelop ontvangen
met het Aangifteformulier 2015. Ik heb in aparte mapjes kopieën van alle jaren met alle terzake dienende stukken in mijn archief en dat wil ik zo houden. Voor mij de meest eenvoudige, uniforme en inzichtelijke wijze!
Telebankieren doe ik ook niet!
De code Digide geeft bij mij tot heden toe alleen maar problemen en ik houd mij daar niet mee bezig.
Over een aantal jaren als onze generatie is verdwenen hebben jullie geen last meer van ons.
Kunt U mij dus gewoon het nodige toezenden of moet ik toch weer gaan bellen en een heel scala menu's doorlopen
om vervolgens heel lang te wachten omdat alle medewerkers in gesprek zijn?
Dit zijn mijn ervaringen, met dank aan de automatisering!

Met vriendelijke groet.
Jan Bolleboom. Reactie infoteur, 08-02-2016
Beste J. C. N. Bolleboom,
Als u met de Belastingtelefoon belt, komt u in een menu en een vraag is of u belt voor de voor een formulier belastingaangifte. Als u daarop ja aangeeft, wordt u gevraagd om een paar gegevens en zodra die zijn ingetoetst wordt het formulier gratis opgestuurd. U kunt ook wachten op een medewerker. Infonu verzendt geen belastingformulieren, maar schrijft er vooral over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem Souren, 08-01-2016 13:37 #1
Goed dat u duidelijkheid verschaft over de kwestie digitaal of papier. De belastingdienst die wij daarvoor betalen doet dat niet. Waar op de site van de belastingdienst kan ik het papieren aangifteformulier vinden en aanvragen?

Vriendelijke groet,

Willem Souren Reactie infoteur, 08-01-2016
Beste Willem Souren,
Het papieren formulier kunt u telefonisch aanvragen via de belastingtelefoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 5
Schrijf mee!