Heffingskortingen en echtscheiding

Heffingskortingen en echtscheiding Een echtscheiding heeft vele gevolgen, financieel en emotioneel. Financieel kunnen er grote veranderingen door een echtscheiding optreden. Denk aan de kinderkorting of inkomensafhankelijke combinatiekorting in 2019 of 2020, de verkoop van uw woning en de heffingskortingen waarop u volgens de inkomstenbelasting recht hebt. De heffingskortingen van de loon- en inkomstenbelasting veranderen bij een echtscheiding, zeker zodra het inkomen anders wordt of de kinderen bij de ex gaan wonen. Wat zijn voor u fiscaal de gevolgen van een echtscheiding in de sfeer van deze heffingskortingen en dus de belasting die u aan de belastingdienst betalen moet?

Heffingskortingen loon- en inkomstenbelasting en een echtscheiding

Ons belastingstelsel kent vele heffingskortingen voor de loonbelasting en inkomstenbelasting. Per saldo betekent het ontvangen van een heffingskorting dat u minder loon- en inkomstenbelasting betaalt. Een heffingskorting is een korting op de door u te betalen belasting. Hoe groot die korting is, is vaak individueel bepaald. Niet iedereen heeft immers op dezelfde heffingskortingen recht en als u recht hebt op een heffingskorting wordt die niet altijd uitbetaald. Dat is bijvoorbeeld het geval als u een te laag inkomen hebt en niet de mogelijkheid bestaat om de korting alsnog via uw fiscale partner uit te laten betalen. Sommige heffingskortingen worden alleen maar gegeven als er een kind bij u woont. Fiscaal kan het na een echtscheiding dus allemaal anders worden. Ik loop een aantal voorbeelden met u na.

Fiscaal partnerschap en echtscheiding

Zodra een echtscheiding of scheiding van tafel en bed is aangevraagd en jullie niet meer op hetzelfde adres wonen eindigt een fiscaal partnerschap. Vanaf dat moment zijn jullie voor de belastingdienst geen fiscale partners meer en geen toeslagpartners meer. Dat heeft direct gevolgen voor de aangifte inkomstenbelasting en de erfbelasting of successierechten. Voor de aangifte inkomstenbelasting kan tot en met het einde van het belastingjaar nog voor een gezamenlijk partnerschap worden gekozen, maar daarna is het afgelopen. Voor de erfbelasting is het zo dat een ex echtgenoot of ex echtgenote niet meer een wettelijke erfgenaam van de ander is. Dat is nogal wat.

Gevolgen echtscheiding voor de heffingskortingen inkomstenbelasting

Een echtscheiding kan voor een aantal heffingskorting directe gevolgen hebben:

Iedere Nederlander heeft in beginsel recht op de algemene heffingskorting, maar niet iedereen krijgt dit voordeel ook volledig uitbetaald. Als u een fiscale partner heeft en zijn of haar inkomen is hoog genoeg dan bestaat er nog de mogelijkheid om uw heffingskorting via de gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting te ontvangen. Als die fiscale partner er niet meer is, ontvalt u die mogelijkheid. Daar staat tegenover dat als u straks partneralimentatie ontvangt, die alimentatie ook als inkomen wordt gezien en als die hoog genoeg is, toch nog een uitbetaling van de heffingskorting kan plaats vinden.

Wie neemt de kinderen in huis, wat gebeurt met de kinderkorting 2020?

Wie de kinderen in huis neemt en het moment waarop dat gebeurt, zijn van belang voor de alleenstaande oudertoeslag in het kindgebonden budget en de kinderbijslag. Zo kan wie op 31 december 2020 een kind onder zijn hoede had dat jonger was dan 18 jaar, kan in 2020 aanspraak maken op de alleenstaande ouderkorting 2020 zoals die verwerkt zit in het kindgebonden budget. Bij de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt ook gekeken naar de aanwezigheid van een kind op uw adres en moet dit kind minimaal zes maanden bij u wonen. Verder wordt gekeken naar de hoogte van uw arbeidsinkomen. Nu is niet alles te timen bij een echtscheiding, maar als de scheiding aan het einde van het jaar geregeld is en elk een kind in huis neemt, bent u wat dit betreft fiscaal voordeliger uit dan wanneer alle kinderen bij u blijven wonen. Het betekent immers twee maal een alleenstaande ouderkorting in plaats van eenmaal.

Conclusie echtscheiding en heffingskortingen

Een echtscheiding kan ook fiscaal geld kosten of opleveren, maar net hoe u echtscheiding is geregeld, of er kinderen zijn en of bieden een inkomen hebben. Zet ook dit vooraf op een rijtje om te bepalen wat voor u de consequenties zullen zijn en hoe u ook daarop het beste kunt inspelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Heffingskortingen en echtscheiding"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Echtscheiding regelen
Schrijf mee!