InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat zijn inkomsten uit eigen woning?

Wat zijn inkomsten uit eigen woning?

Wat zijn inkomsten uit eigen woning? In box één van ons belastingstelsel worden inkomsten uit eigen woning belast, maar wat zijn inkomsten uit eigen woning? Onder de definitie inkomsten uit eigen woning valt de aftrek met betrekking tot de eigen woning en het eigenwoningforfait. De omschrijving doet vermoeden dat u belasting moet betalen, maar over het algemeen gaat het hierbij om een negatief bedrag dat recht geeft op een fiscale aftrek. Het eigenwoningforfait zorgt voor het bedrag dat opgeteld moet worden bij het inkomen en de hypotheekrenteaftrek mag weer van de inkomsten worden afgetrokken.

Eigenwoningforfait inkomsten uit eigen woning

Het eigenwoningforfait, beter bekend onder de naam huurwaardeforfait, wordt gezien als inkomsten. De huiseigenaren krijgen als het ware een bijtelling omdat ze als eigenaar van een huis het voordeel hebben dat ze geen huis hoeven te huren. De hoogte van de belasting is afhankelijk van de hoogte van de WOZ-waarde. Voor de meeste eigen woningen gaat het om een bijtelling van 0,6 procent van de WOZ-waarde. Een huis van 250.000 geeft dus een bijtelling van 1.500.

Negatieve inkomsten door hypotheekrenteaftrek

Inkomsten uit eigen woning is negatief door de hoge fiscale aftrek door de aftrekbaarheid van de betaalde hypotheekrente. Betaalde hypotheekrente over een eigenwoning schuld zijn onder voorwaarden aftrekbaar. Nieuw gesloten hypotheken na 1 januari 2013 zijn aftrekbaar voor zover er annuïtair afbetaald wordt op de hypotheekschuld. Voor hypotheekschulden die voor die tijd al bestonden is het toegestaan om de aflossing van de hypotheek door te schuiven naar de einddatum of in het geheel niet af te lossen. De hypotheekrente is maximaal aftrekbaar voor een periode van dertig jaar (ook bij niet aflossing). Hypotheekrente is in ieder geval aftrekbaar tot 2031.

Wet Hillen

Deze wet is ingesteld om volledig afbetalen van hypotheekschulden te stimuleren. Vóór het instellen van deze wet kregen huiseigenaren met een afbetaalde hypotheek een bijtelling in de vorm van het eigenwoningforfait. Dit werd als onterecht ervaren. Door de Wet Hillen hoeven huiseigenaren met een volledig afbetaalde hypotheek geen eigenwoningforfait meer te betalen. Huiseigenaren met een geringe hypotheekschuld krijgen een korting op de te betalen eigenwoningforfait.

Negatieve inkomsten uit eigen woning een te zware belasting voor Nederlandse schatkist

De gunstige regeling van de hypotheekrenteaftrek is de reden dat wij er in het verleden massaal voor gekozen hebben om de hypotheek niet tussentijds af te betalen. Fiscaal was het gunstiger om de aflossing door te schuiven naar de toekomst. Hierdoor hebben wij naar verhouding van aantal inwoners de grootste hypotheekschuld binnen de EU. In 2012 is er besloten om fors te gaan snijden in de mogelijkheid om hypotheekrente af te trekken van het inkomen.

Hypotheekrente aftrekbaar tegen lager percentage

In 2012 zijn er plannen gemaakt om de regeling van de hypotheekrenteaftrek te hervormen. De bestaande huiseigenaren werden in eerste instantie zoveel mogelijk ontzien. In de loop der jaren zullen de huiseigenaren met een inkomen in de 52 procent schijf een lastenverzwaring gaan voelen. De hoogte van het percentage waar de hypotheekrente tegen kan worden afgetrokken moet op lange termijn beperkt gaan worden.

Valt overwaarde uit verkoop huis onder inkomsten uit eigen woning?

Nee, de overwaarde uit de eigen woning kan belastingvrij geïncasseerd worden. Vervolgens gaat het wel meetellen als vermogen waar vermogenrendementsheffing over betaald moet worden. Overwaarde zal dus niet zwaarder belast worden dan spaargeld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Wat zijn inkomsten uit eigen woning?"

Reactie

Stefan1010, 01-01-2015 14:07 #1
" omdat ze als eigenaar van een huis het voordeel hebben dat ze geen huis hoeven te huren." Ik krijg extremistische gedachten bij dit soort "gelegaliseerde diefstal" van huiseigenaren.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!