InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over spaargeld verlagen

Belasting over spaargeld verlagen

Belasting over spaargeld verlagen De belastingheffing over spaargeld is een onredelijke heffing. U hebt namelijk al een keer inkomstenbelasting of erfbelasting betaald over dit geld. Indien u deze belasting kunt verlagen, moet u dat zeker niet laten. Helaas zijn de mogelijkheden maar beperkt. Uitgaande van het jaar 2012 is er aan vermogen 21.139 vrijgesteld. Fiscale partners hebben dus samen een vrijstelling van 42.278. Over het meerdere moet u belasting gaan betalen, genaamd vermogensrendementsheffing. Hoewel de heffing niet hoog is, moet u toch proberen om het kapitaal boven de vrijstelling zo laag mogelijk te houden. Dit kunt u doen door grote uitgaven niet te verrichten in december, maar juist in het nieuwe jaar. De peildatum voor uw vermogen is namelijk 1 januari. Het maakt niet uit hoeveel geld u de rest van het jaar hebt. De saldo per 1 januari is bepalend.

Zorg dat het geld zwevende is op 1 januari

Voor de heffing van de vermogensrendementsheffing maakt het niet uit waar het geld zich bevindt op 1 januari, maar het gaat erom dat u het bezit. Door kort voor de jaarwisseling een bedrag over te boeken van de ene naar de andere rekening, kan het geld op 1 januari nog zwevende zijn. Het is al afgeschreven op de ene rekening en nog niet bijgeschreven op de andere rekening. Tegenwoordig worden overboekingen en bijschrijvingen echter sneller verwerkt, waardoor deze methode niet meer werkt. Daarnaast is het ook niet toegestaan om dit geld te verzwijgen voor de Belastingdienst.

Geld omzetten in goud en de waarde van het goud niet opgeven

Door geld om te zetten in goud is vermogen niet meer te traceren. Dit is geen legale methode om de belastingheffing te ontlopen. U moet de waarde van het goud vaststellen per 1 januari en dit netjes opgeven aan de Belastingdienst. Hoewel het moeilijk te traceren is door de Belastingdienst bent u wel in overtreding bij het verzwijgen van dergelijke bezittingen.

Geld contact opnemen vóór 1 januari

Door in december het bedrag dat boven de vrijstelling komt op te nemen, kunt u voorkomen dat het betreffende geld op 1 januari op uw rekening stond. Ook op deze manier kunt u de heffing niet ontlopen. Ook contant geld moet u aan de Belastingdienst opgeven. Daarnaast is het ook niet verstandig om grote geldbedragen in huis te bewaren.

Hoog rendement maken op spaargeld is de oplossing

Indien u een rendement maakt van 4 procent, is het geen probleem om 1,2 procent af te staan aan de Belastingdienst aan vermogensrendementsheffing. Bij lage spaarrentes wordt er tijdens het sparen ingeleverd aan koopkracht, want de inflatie plus de belastingheffing is hoger dan het rendement.

Op de blaren zitten door de heffing te betalen

U kunt proberen om de wet te omzeilen, maar de beste manier is om gewoon eerlijk alles op te geven. De besparing die u kunt realiseren is namelijk maar minimaal. Voor iedere 1.000 dat u boven de vrijstelling zit, moet u een belastingheffing betalen van 12. De heffing is laag maar het is wel een jaarlijks terugkerende heffing. Bij een kleine overschrijding is de schade te overzien, maar dat geldt niet voor mensen met een aanzienlijk vermogen. In het verleden werden grote vermogens niet opgegeven en werden gestald bij buitenlandse banken. De afgelopen jaren worden steeds meer vermogende Nederlanders veroordeeld voor het verzwijgen van vermogens. Ze krijgen niet alleen een naheffing over meerdere jaren, maar ze riskeren ook nog een flinke boete.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belasting over spaargeld verlagen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!