Het belastingplan van de Commissie Van Dijkhuizen

Het belastingplan van de Commissie Van Dijkhuizen Er wordt al langer over gesproken, een belastingplan dat de economie stimuleert, de woningmarkt vlottrekt en de overheidsinkomsten desondanks veilig stelt. De Commissie Van Dijkhuizen presenteerde in oktober 2012 zo’n plan. Het voorstel in het kort: werknemers betalen minder belasting en de belasting op consumptie gaat omhoog. Ouderen met een aanvullend pensioen betalen meer belasting en de hypotheekrenteaftrek wordt beperkt, ook voor bestaande gevallen. Het rapport van de Commissie inkomstenbelasting en toeslagen, werd op 16 oktober 2012 gepresenteerd. Het onderzoek was op verzoek van de Tweede Kamer gedaan. Het doel: voorstellen om het belastingstelsel te herzien. Het voorzitterschap van de commissie was in handen van NIBC-bankier Kees van Dijkhuizen (VVD), oud-topambtenaar op Financiën.

De belangrijkste voorstellen

  • Twee belastingtarieven, van 37% en 49% vanaf een inkomen van €62,500.
  • De BTW-tarieven worden verhoogd naar 8 en 23%.
  • Ouderschapsverlof en andere verlofregelingen worden beëindigd.
  • Het kindgebonden budget wordt verhoogd.
  • De fiscale korting voor werkenden wordt met €70 verhoogd. Deze korting wordt voor de hoogste inkomens geleidelijk afgeschaft.
  • De kapitaalverzekering gekoppeld aan de eigen woning wordt afgeschaft. Het belastingvrij opbouwen van kapitaal om je huis mee af te lossen is dan niet meer mogelijk.
  • Het eigenwoningforfait en de hypotheekrente worden voortaan alleen aftrekbaar over de eerste schijf (37%).
  • De overdrachtsbelasting wordt afgeschaft.
  • Rente op eventuele restschuld na de verkoop van een woning wordt daarna nog 12 jaar aftrekbaar.
  • Het woonwaarderingsstelsel wordt afgeschaft. Voor de maximale huur (over een jaar) wordt voortaan 4,5% van de WOZ-waarde van het huis gerekend. De huren kunnen naar die grens worden verhoogd.
  • De aftrekbaarheid van pensioenpremies wordt afgeschaft voor ouderen met een inkomen boven de €62.500.
  • Het belastingtarief voor gepensioneerden wordt gelijk aan het tarief voor jongeren. Daarmee vervalt de vrijstelling voor AOW-premies.
  • Ondernemers worden gelijkgetrokken met werknemers. De starters- en zelfstandigenaftrek vervalt.
  • Fiscale maatregelen die geen specifiek doel dienen worden afgeschaft; zoals de aftrek voor monumenten. Dit wordt omgezet in gewone subsidieregelingen.
  • Andere maatregelen en regelingen die niet-passend zijn, zoals de belasting op giften en alimentatie worden afgeschaft.

Eenvoudiger belastingstelsel

Van Dijkhuizen wil een eenvoudiger belastingstelsel. De twee schijven komen in de plaats van drie. De tarieven, 37% en 49% zouden idealiter op termijn verder worden verlaagd naar 34% en 46%. De commissie kiest niet voor de vlaktaks (één tarief voor iedereen) omdat de inkomenseffecten daarvan te groot zouden zijn. Door de wijziging vallen 12 miljoen belastingbetalers in het laagste tarief, in plaats van de huidige 6 miljoen.

Reacties

Het Centraal Planbureau heeft de voorstellen doorgerekend en ziet positieve effecten voor de werkgelegenheid, de woningmarkt en werknemers. Alleen de gepensioneerden met een aanvullend pensioen gaan er op achteruit en het begrotingstekort neemt met 1 miljard euro toe.

Ouderenorganisaties en pensioenverzekeraars zijn het niet eens met de plannen die de gepensioneerden raken. Van Dijkhuizen noemt het rechtvaardig om gepensioneerden met een hoger inkomen hoger te belasten. Deze groep tussen de 65 en 70 is namelijk welvarender dan Nederlanders onder de 50, aldus de commissie.

ZZP-Nederland (zzp = zelfstandige zonder personeel) reageert negatief op de afschaffing van de aftrekregelingen voor ondernemers. Deze belangenbehartiger wijst erop dat ZZP’ers met een laag inkomen met name de dupe worden, want "deze groep is al kwetsbaar en heeft te weinig buffer".

De Vakbond FNV vindt de plannen ‘waard om te onderzoeken’ en toont zich daarmee in de eerste reactie gematigd positief. Verder is de Vereniging Eigen Huis ronduit positief over de voorstellen: “het is goed voor de woningmarkt en beter dan eerdere plannen”.

De verwachting is dat de politiek (delen van) het rapport zal gebruiken voor de samenstelling van een nieuw regeerakkoord.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen belastingplan commissie Van DijkhuizenGevolgen belastingplan commissie Van DijkhuizenIn oktober 2012 zijn de plannen van de commissie Van Dijkhuizen gepresenteerd. Op basis van deze plannen moet onze belas…
Inkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenTwee belastingschijven en voor wie AOW heeft drie belastingschijven, dat moest in 2021 zijn gerealiseerd, maar dat wordt…
Inkomstenbelasting 2013 & belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2013 & belastingtarieven en schijvenDe definitieve belastingtarieven 2013 en de belastingschijven 2013 zijn nu met de Miljoenennota 2013 en het Belastingpla…
Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011Belastingdienst, effecten Belastingplan 2011 in 2011Het Belastingplan 2011 betekent vooral tariefswijzigingen voor ondernemers vanaf 2011. Minder winstbelasting voor mkb be…

Gepensioneerden gaan meer belasting betalenGepensioneerden gaan meer belasting betalenWe moeten bezuinigen om het land economisch te laten herstellen. Iedereen moet meebetalen, zo ook diegene die van het pe…
Belasting over spaargeld verlagenBelasting over spaargeld verlagenDe belastingheffing over spaargeld is een onredelijke heffing. U hebt namelijk al een keer inkomstenbelasting of erfbela…
Bronnen en referenties
  • Nrc.nl
  • Z24.nl
  • Nu.nl

Reageer op het artikel "Het belastingplan van de Commissie Van Dijkhuizen"

Reactie

A. Bleijenberg, 19-10-2012 14:09 #1
Dan lijkt het erop dat mensen met een inkomen tot 33.863 er alleen maar op achteruit
gaan. Het huidige gemiddelde tarief over de eerste twee schijven is immers nu ook 37%. Het voordeel voor mensen met een inkomen vanaf 33.864 t/m 56.491 is dan 0% tot 2%. Voor de hogere inkomen geldt dan een minimaal voordeel van 3%.
Hier tegenover staat dan wel de verhoging van de omzetbelasting van 2% op zowel het hoge als het lage tarief en de beperking van de hypotheekrenteaftrek.
Volgens mij worden de lagere en middeninkomens hier niet beter van.

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: Oktober 2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!