InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Wanneer is een oude factuur verjaard?

Wanneer is een oude factuur verjaard?

Wanneer is een oude factuur verjaard? Krijg je na een lange tijd nog een factuur voor een product of dienst? Dan bestaat er een kans dat deze inmiddels is verjaard en je hem dus niet meer hoeft te betalen. Ook al dreigt een bedrijf met het inschakelen van een incassobureau, het loont de moeite om eerst zelf na te gaan of je nog wel wettelijk verplicht bent om de rekening te betalen. Is dit niet het geval dan kun je je dat mooi besparen. Lees je daarom in omtrent de wettelijke verplichtingen en de verjaringstermijn van oude nagekomen rekeningen.

Verjaring factuur

Betalen van een nagekomen rekening

Het komt nogal eens voor dat je een rekening pas heel laat ontvangt. In sommige gevallen gaan er zelfs meerdere jaren overheen. Een rekening is dan ooit ergens 'vastgelopen in het systeem' of een nieuwe eigenaar van een bedrijf loopt de administratie nog eens door en ontdekt wat 'vergeten rekeningen', facturen die zijn blijven liggen en nooit zijn betaald. Hiermee moet je sowieso argwanend zijn. Je moet natuurlijk wel kunnen nagaan of het product of de werkzaamheden waarvoor de factuur is, daadwerkelijk is geleverd of is uitgevoerd. Maar als het om grote bedragen gaat kun je je dit meestal nog wel herinneren. Er bestaat echter een kans dat je niet langer wettelijke verplicht bent om deze nagekomen factuur nog te betalen. De vordering kan verjaren of er kan sprake zijn van rechtsverwerking: je mocht er gerechtvaardigd vanuit gaan dat je niet meer aan je verplichting tot betaling gehouden zou worden.

Tros Opgelicht: casus raamkozijnen
In 2013 besteedde het programma Tros Opgelicht aandacht aan de zaak van bedrijf in raamkozijnen dat jaren na de opmaak van een offerte nog rekeningen stuurde aan klanten die nooit iets ontvangen hadden. Naderhand bleek dat de klanten getekend hadden op de offerte onder het voorwendsel dat er geen aankoopverplichting aan vast zat. Uiteindelijk bleek dit in de kleine lettertjes anders verwoord te zijn en hadden ze wel een koopovereenkomst getekend. Het bedrijf leverde de betreffende producten en diensten echter nooit en liet ook niets meer horen, tot mensen jaren later alsnog een factuur ontvingen. Sommige mensen betaalden uit angst voor incassobureaus de factuur maar hadden dit in verband met de verjaring van de factuur niet meer hoeven doen. Het is daarom belangrijk om te weten wat je rechten en plichten zijn als consument.

Verjaring na 2, 5 of 20 jaar

Wanneer je een rekening niet betaalt dan kan een bedrijf er voor kiezen een incassobureau in te schakelen. Dit doen ze alleen wanneer ze weten dat je in hun recht staan, anders zijn de kosten hiervoor veel te hoog. Wanneer een rekening echter verjaard is, dan betekent dit dat een rechter in een eventuele rechtszaak geen veroordeling tot betaling meer kan uitspreken. Je staat dan dus in je recht wanneer je weigert te betalen, ook al is het product of de dienst gewoon geleverd.

De algemene verjaringstermijn voor facturen is twintig jaar. Een claim op grond van een vonnis verjaart zo na twintig jaar. Een factuur verjaart echter vijf jaar nadat de betalingstermijn is verstreken. Meestal is dat dertig dagen.

Wanneer je als consument een product hebt gekocht (een consumentenkoop) dan is de verjaringstermijn twee jaar. Dit kan bijvoorbeeld gelden wanneer je in de winkel een wasmachine hebt gekocht en hier nooit een factuur voor hebt gekregen, maar ook wanneer je iets over internet hebt aangeschaft. Zo lang het maar een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper betreft.

De verjaringstermijn bij diensten zoals bijvoorbeeld kosten voor de glazenwasser of een reinigingsdienst is wel vijf jaar. Dit geldt ook voor reizen, geboekt bij een reisbureau of online verkoper van vliegtickets.

Stuiting van een verjaring

Een bedrijf kan een verjaring voorkomen door middel van stuiting. Wanneer tussentijds een brief wordt gestuurd waarin de verkoper aangeeft dat hij de betaling nog steeds verwacht dan begint de verlooptermijn daarmee opnieuw. Als koper kun je ontkennen deze brief ooit ontvangen te hebben, tenzij deze aangetekend verstuurd is. De verkoper zal hier dan normaliter ook voor kiezen. Heb je dus bijvoorbeeld een computer aangeschaft maar nooit een factuur ontvangen en de computerwinkel stuur je na een jaar een betalingsherinnering, dan gaat de periode van twee jaar die de vordering nodig heeft om te verjaren opnieuw in.

Verrekenen van rekeningen

Er is in sommige situaties nog een klein addertje onder het gras. Wanneer jij niet alleen geld verschuldigd bent aan een bedrijf, maar een bedrijf ook nog geld verschuldigd is aan jou. Dan mag dit bedrijf ondanks de verjaring van haar eigen vordering de kosten wel met elkaar verrekenen. Dit is echter een situatie die normaal alleen speelt tussen twee bedrijven en niet tussen bedrijf en consument.

Geen verjaring en toch geen verplichting tot betaling

Het kan ook voorkomen dat een rekening nog niet is verjaard, maar je toch niet langer verplicht bent deze te betalen. Dit kan het geval zijn wanneer je er om bepaalde redenen vanuit mocht gaan dat niet langer van je werd verwacht dat deze betaald hoefde te worden. Is je bijvoorbeeld expliciet een vriendendienst toegezegd en kun je hiervoor ook bewijsstukken overleggen maar wordt er uiteindelijk toch een rekening gestuurd, dan zou de rechter je nog weleens in het gelijk kunnen stellen. In juridische termen heet dit rechtsverwerking.
Gerelateerde artikelen
Voorbeeld van een factuur gemaakt in WordVoorbeeld van een factuur gemaakt in WordHeb je een eigen bedrijf, dan zijn facturen de basis voor je omzet en voor het berekenen van de BTW. Op basis van uw fac…
Rekening niet op tijd betaald, wat nu?Rekening niet op tijd betaald, wat nu?Een rekening niet op tijd betaald: het overkomt iedereen wel eens. Of je nou geen geld had of het totaal vergeten bent,…
Terugvragen van BTWTerugvragen van BTWEr zijn verschillende situaties waarbij u uw BTW kan terugvragen. Dat kan bijvoorbeeld in het geval dat een bedrijf een…
Schulden, openstaande rekeningenmijn kijk opSchulden, openstaande rekeningenIedereen heeft er weleens mee te maken. Er ligt een rekening die betaald moet worden. Dan is er sprake van een schuld di…
Kopen en verkopen van een vorderingKopen en verkopen van een vorderingEr is een grote handel in het kopen en verkopen van vorderingen. Dit komt doordat er ook steeds meer mensen zijn met sch…
Bronnen en referenties
  • www.consuwijzer.nl/thema/verjaring
  • www.z24.nl/ondernemen/oude-rekening-hoeft-soms-niet-meer-te-worden-betaald
  • www.trosopgelicht.nl

Reageer op het artikel "Wanneer is een oude factuur verjaard?"

Reacties

Vera, 28-09-2019 19:22 #18
Goede dag, een dierenarts heeft 8 jaar geleden mijn honden en paarden behandeld voor ziekte. honden en paard zijn inmiddels rond 6 jaar geleden overleden. diverse keren is er door mij gevraagd naar de rekening. deze is nooit verstuurd,
nu wordt er plots aangegeven dat er nog diverse bedragen openstaan en dat binnenkort aan mij een factuur wordt verzonden.
zijn de handelingen bij de honden en paarden niet inmiddels verjaard?
graag uw reactie
vera

Tish, 26-09-2019 05:09 #17
Sinds 2008 woon ik niet meer in Nederland, ik denk dat ik een paar openstaande facturen heb, bijvoorbeeld verzekering en mobiel abonnementen. Ik wil terug naar Nederland, moet ik deze toch betalen? het is al 11 jaar geweest

Jacob, 17-09-2019 16:55 #16
Ik kreeg voor 2 weken een mail van een incasso bedrijf. "Geachte heer, mevrouw,
Onlangs heeft u van ons een brief ontvangen. In deze brief hebben wij aangegeven dat er
een openstaande factuur is van Zilveren Kruis Zorgverzekeringen NV. Het saldo is inmiddels verhoogd met incassokosten.
Saldo € 172,32 Wij vragen u om binnen 5 dagen te betalen om verdere kosten te voorkomen.
Lukt dat niet? Op onze website kunt u eenvoudig een regeling aanvragen. Klik hier voor de opties". Ik heb het incassobedrijf gebeld en gevraagd waar het over ging, want ik woon al Ruim 4 jaar in het buitenland. Ik heb nooit en ten nimmer een brief of wat dan ook ontvangen. Alleen deze mail. Ik heb ze gebeld en mijn financiële situatie uitgelegd. Ik kon een bezwaar indienen. Ik gedaan. Afgewezen. U kunt een voorstel tot betalingsregeling indienen. Ik nogmaals mijn financiële situatie uitgelegd en voorgesteld € 5.- per maand af te lossen, Afgewezen. Zij vinden € 25.- per maand goed. Simpel, dat kan ik niet betalen. Ik het Zilveren Kruis gebeld, Sorry, het is uit handen gegeven. Zij hebben overigens gewoon mijn adres. Dient u maar een bezwaar in waarin u uitlegt dat het voor ons verjaard is, zij moeten dat beslissen. Ik wederom een bezwaar ingediend met de uitleg erbij. Afgewezen! De verjaring is na vijf jaar en vindt plaats in oktober. Ik heb ze maar weer een mail geschreven dat het over twee weken oktober is en of ze het toch maar niet onder verjaring kunnen laten vallen en zo niet, dat ik maar € 5.- per maand kan betalen. Ik ben er gewoon ziek van, last van mijn hart (ik heb 10 stents) en begrijp niet waarom een incassobedrijf zo halsstarrig kan zijn. Nu zit ik weer met volle spanning, hetgeen mijn gezondheid niet ten goede komt, te wachten op hun antwoord. Ik word er helemaal niet goed van, dat er na vijf jaar buiten mijn fout om, zo`n druk op iemand wordt gelegd.

Suze van Vliet, 19-07-2019 17:43 #15
Goededag, het gaat over een boekhouder die beweert dat me man 5/6 jaar niet betaald heeft, mijn man is 20 dec overleden. Ik zelf wist daar niets van, ik krijg geld terug van de belasting zowel van mij en mijn man, nu wil hij dat hebben dat geld en die andere 1000de euro mocht ik laten zitten. Ook zei hij er bij dat mijn man soms zo wat gaf. ik kan niet geloven dat hij zo is. Ik heb gevraagd of hij bewijs wil sturen, hij zou de facturen sturen naar me. Ben in afwachting. nu mijn vraag moet ik hem terug betalen? Het bedrijf stond op zijn naam het was van hem. gr suze

Simonne, 29-04-2019 15:28 #14
Op 26-04-2019 kreeg een factuur met factuurdatum 06-04-2017 van een apotheek voor een geneesmiddel welke het schijnt in 2017 niet meer vergoed werd door de zorgverzekering.
Ben ik verplicht deze factuur nog te betalen?

Pia, 04-03-2019 12:32 #13
Mijn zusje is anderhalf jaar geleden overleden, nu krijg ik nog een rekening van het plaatsen van een douchescherm. moet ik die betalen?

F. V. Zundert, 19-01-2019 07:31 #12
Mijn bedrijf was een BV die eind 2017 is opgeheven bij de KvK. Ik heb een jaar gewacht i.v.m. nakomende facturen totdat ik tot opheffing overging. In mei 2018 kreeg ik een factuur van PMT dat er in 2012 en 2013 van 2 werknemers niet voldoende pensioen was afgedragen. +/- 2500 euro. Het bedrijf is er niet meer er zijn ook geen gelden meer en de tenaamstelling van de factuur is ook naar de oude firma. Kan hier van verjaring ( 5 jaar ) sprake zijn.

Marjolein den Dulk, 18-06-2018 12:02 #11
Ik heb een abonement per 1 juli 2015 genomen en ze hebben nooit een factuur gestuurd nu ik wil opzeggen komen ze ineens met een factuur! moet ik deze betalen?
het is nu inmiddels 2018! en ik heb nog nooit een verwijzing gehad tot vandaag.

mvg Marjolein

B. Steen, 25-04-2018 12:40 #10
Hallo,

Mijn rijschool heeft mij nooit een (eind)factuur gestuurd. Ik heb wel 3 maanden 190 euro p.m. mondeling afgesproken, maar ik heb hem meerdere keren iedere maand een bericht gestuurd dat ik de factuur graag wil ontvangen, zonder reactie oid.
Ik heb gestuurd dat ik stop met betalen, omdat ik niet weet welk bedrag ik hem verschuldigd ben. Weer geen reactie.
Vorige week heb ik gestuurd : Mocht ik binnen een week geen reactie ontvangen, dan ga ik ervan uit dat de rekening vereffend is. weer geen reactie!

De man post nog wel berichten op social media, maar op zakelijk vlak helemaal niks. ik ben radeloos. wat moet ik doen?!

R. Kuypers, 24-03-2018 07:55 #9
Beste,
ik krijg op 23/03/2018 een aanmaning van een incasso, dat er nog een rekening van 75 euro open staat.
Dit gaat over een rekening van 2003 bij een provider.
Moet ik die nog betalen?

Willem Knol, 12-03-2018 15:09 #8
Ik krijg een brief van een advocatenkantoor waarin men aangeeft dat een cliënt een artikel niet heeft ontvangen en of er maar binnen 3 dagen € 76,45 terug gestort moet worden, deze levering is van Mei vorig jaar, kan men dit zomaar sturen? en ben ik als bedrijf genoodzaakt dit bedrag terug te storten

Sabine van Hutten, 29-01-2018 14:56 #7
Hallo,

Vandaag kreeg een deurwaarde voor mijn deur met een rekening van 2012/2013 en 2014
Hoe moet ik hier mee om gaan? Nooit iets van gehoord, het gaat om de zorg (menzis).

Met vriendelijke groet,
Sabine van hutten

Gjmm Rensen, 18-09-2017 21:45 #6
Bij het afronden van de cijfers 2016 heeft onze boekhouder geconstateerd dat er nog drie facturen openstaan.
het betreft werkzaamheden op een project Universiteit Groningen in het jaar 2015
het gaat om een aanzienlijk bedrag.
De gegevens zijn opnieuw samen met de "kopie facturen" in augustus 2017 verstuurd.
Er is tot nu toe geen enkele reactie van deze bouwcombinatie vof binnengekomen.
Het betreft een bouwcombinatie vof die beweren dat deze vof is afgesloten en gaan nu moeilijk doen.
Hoogachtend, GJMM Rensen

Bernard Martens, 08-08-2017 19:29 #5
Ik heb na 15 jaar de rekening gekregen die bijna x 4 is verveelvoudigd, nu is het feit dat het van 2002 is gebeurd en volledig uit mijn gedachte is vergaan. Nu het volgende: ik heb in 2014 een lening afgesloten en alsook mijn huis verkocht, dus nooit een reactie gehad. Nu wil ik van internet provider veranderen en ik stond versteld dat ik nog iets moest betalen. Daarom moet ik het nog betalen of is het verjaard?
Hoogachtend Bernard Martens

Ina Bakelaar, 15-04-2017 12:48 #4
M.M.
Ik kreeg vandaag 15 april 2017 een rekening van Lindorff van 83,50. Omdat ik 4 jaar onder bewindvoering hebt gestaan ging alles via hun. Inmiddels ben ik hier nu 8 maanden uit. Ik denk dat deze factuur ook al enkele jaren oud is. Wat moet ik nu doen, ze hebben nu een incassobureau in geschakeld. Graag zo spoedig mogelijk een antwoord van u.
Met vriendelijke groet: M.C.Bakelaar.

Ik, 10-09-2016 13:36 #3
Heb 2 jaar terug een iPhone met abonnement gekocht. Maandelijkse kosten zijn altijd betaald. Echter, de eenmalige kosten voor het toestel heb ik nooit betaald (kan mij ook niet herinneren dat dit ooit werd gevraagd). Stel, ze komen erachter, ben ik dan alsnog verplicht deze kosten (> €500) te betalen?

Ankie Vissers, 05-10-2015 10:28 #2
Mijn man kreeg op 4/9/2015 een schrijven van zorginstituut Nederland dat ze mij voor een periode van 1/1/2006 tot 23/8/2010 bij hem hadden bijgeschreven. Wij wonen in het buitenland en de zorgverzekering die dit verzoek had gedaan hebben we nu al 3 jaar niet meer als zorgverzekering. Mag dit zo maar, en hun gegevens kloppen ook niet helemaal, ik heb van 15/11/2007 af weer gewerkt met een kleine pauze ertussen in, dan ben ik weer in orde hoef ik bij niemand bijgeschreven te staan. Nu hebben ze 2/10/2015 een factuur gestuurd voor 2009/2010 van over de 1200 euro… sorry maar mag dit allemaal zomaar, na zoveel jaar zo'n bedrag eisen en dat terwijl ik in 2009 en 2010 ook heb gewerkt? Waar kan ik info krijgen hierover, want met een gezin van 6 kan ik dit bedrag ook niet missen

John, 03-04-2015 17:17 #1
Krijg na 4 1/2 een rekening van stoelen die niet geheel betaald zijn. Een fout van de firma, wij wisten niet dat we dat we deze rekening nog moesten betalen. Omdat wij een gedeelte vooruit hadden betaald en het restant dat op de bon stond hebben wij betaald. Nu blijkt dat wij nog een bedrag van 2300,00 open staat. Heeft er iemand advies voor ons.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 18
Schrijf mee!