Rekening niet op tijd betaald, wat nu?

Rekening niet op tijd betaald, wat nu? Een rekening niet op tijd betaald: het overkomt iedereen wel eens. Of je nou geen geld had of het totaal vergeten bent, het niet op tijd betalen van een rekening kan soms vervelende gevolgen hebben. Welke gevolgen zijn dit, en wat kun je er zelf nog aan doen als je er achter komt dat een rekening niet op tijd betaald is?

Te laat met betalen?

Iedereen in Nederland die een rekening te laat betaalt, krijgt te maken met de Wet op de Incassokosten. Als je een rekening niet op tijd betaalt, moet de schuldeiser je volgens deze wet eerst nog een keer herinneren aan de te late betaling. Deze herinnering wordt ook wel een ingebrekestelling genoemd. Nadat je deze herinnering hebt ontvangen, heb je nog 14 dagen de tijd om het verschuldigde bedrag te betalen. In deze herinnering staan ook de gevolgen vermeld van het niet betalen binnen 14 dagen. De schuldeiser mag je dan extra kosten in rekening brengen, vaak worden dit extra administratiekosten genoemd. Bij het niet betalen na deze herinnering heeft de schuldeiser het recht om de vordering (de openstaande rekening) over te dragen aan een incassobureau.

Het incassobureau

Een incassobureau is een bedrijf dat zich bezighoudt met het innen van openstaande rekeningen. Bedrijven of particulieren kunnen bij een incassobureau terecht om hun vorderingen te laten innen. Als je vordering is overgedragen door je schuldeiser aan een incassobureau, ontvang je hier bericht over. Het incassobureau kan eventueel gebruik maken van een deurwaarder die de schuld komt innen, ook hierover zul je van tevoren bericht ontvangen.

Wat kun je zelf doen?

Als je al van tevoren weet dat je een rekening niet op tijd kunt betalen, is het verstandig om zelf contact op te nemen met de schuldeiser van de rekening. Als je zelf op tijd en eerlijk aangeeft dat je de rekening niet kunt betalen binnen de gestelde termijn, wordt hier meestal wel soepel mee om gegaan. Zorg dat wel dat je een datum kunt noemen waarop je wel kunt betalen (niet een datum over erg lange tijd) en dat je dit niet regelmatig doet.

Als je een rekening helemaal vergeten bent en er pas na de betalingstermijn achter komt dat je niet op tijd hebt betaald, is het ook verstandig om contact op te nemen met de schuldeiser. Soms is de herinnering om alsnog te betalen binnen 14 dagen al verstuurd, maar soms niet en ook dan zal de schuldeiser waarschijnlijk soepel met de te late betaling omgaan. Als de herinneringstermijn van 14 dagen ook al is verstreken, wordt het vaak wat lastiger. Dit verschilt nogal per bedrijf, maar soms hoef je als je het eerlijk aangeeft de extra in rekening gebrachte kosten niet te betalen.

Als je bericht hebt gekregen dat je schuld is overgedragen aan een incassobureau, dan kan dit heel vervelend zijn. Het bedrag dat je moet betalen kan hoog opgelopen zijn waardoor het nog moeilijk wordt om dit te voldoen. Je kunt hierom zelf een betalingsvoorstel doen aan het incassobureau. Je kunt dan zelf berekenen welk redelijk bedrag je per maand kunt missen en dit voorstellen aan het incassobureau. Als dit bedrag ook voor het incassobureau redelijk is en je kunt aantonen dat je dit bedrag iedere maand kunt missen, zullen zij zo'n betalingsvoorstel bijna nooit weigeren.

Verjaring

Als je er pas héél laat achterkomt dat je een rekening niet hebt betaald, is deze soms komen te vervallen. Dit is het geval bij consumentenkopen na twee jaar. Volgens artikel 3:306 BW is een schuld die een consumentenkoop betrof na twee jaar verjaard en hoef je deze niet meer te betalen. Het komt bijna niet voor dat je in die twee jaar niet herinnerd wordt aan de betaling en meestal heb je tegen die tijd zelfs al een incassobureau achter je aan. Maar heb je niet betaald en hoor je hier niks over, dan vervalt de vordering na twee jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DasWortgewand, Pixabay
  • http://www.nietoptijdbetaald.nl/

Reageer op het artikel "Rekening niet op tijd betaald, wat nu?"

Reactie

Savannah, 31-08-2016 20:16 #1
Ik heb ook gepraat met iemand van waar ik een rekening niet van kon betalen (termijnbetaling van mijn boekenpakket) en die vrouw boeide het niet en zei gewoon ja je heb 14 dagen en that's it, terwijl ik vroeg of het wat later kan want de 24 heb ik gewoon geld. Maarja ze bleef maar stand houden van nee 14 dagen en anders wordt het meer betalen… Zo irritant, dusja niet alle bedrijven doen daar dus makkelijk over.

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Financiele producten
Reacties: 1
Schrijf mee!