InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Nieuwe manier van geld lenen

Nieuwe manier van geld lenen

Nieuwe manier van geld lenen In december 2010 is een heel nieuwe manier van geld lenen geïntroduceerd toen de website met de naam “geldvoorelkaar” online ging. Dat is een internetplatform waar particulieren die geld willen lenen in contact worden gebracht met particulieren die geld willen uitlenen, zonder dat er een bank aan te pas komt.

Wat is “geldvoorelkaar”?

De website “geldvoorelkaar” is een initiatief van 2 voormalige financieel adviseurs gerelateerd aan ING-bank, Van Schelven en Adams, en werd technisch vormgegeven door ICT-bedrijf Centric.

De oprichters willen met hun initiatief een nieuwe en betere manier van bankieren in de markt zetten. Centrale gedachte daarbij is, dat het uitlenen van gelden aanmerkelijk meer rente oplevert dan de inleg op een spaarrekening. En dat biedt voordelen, zowel voor de geldgever als voor de geldnemer.

Hoe werkt geldvoorelkaar?

Geldzoekenden, waarvan trouwens wel de kredietwaardigheid wordt getoetst, kunnen een kredietaanvraag op de site plaatsen, waarop geïnteresseerde beleggers kunnen inschrijven. De geldlener bepaalt zelf het bedrag, het rentepercentage en de looptijd van het krediet.

Geldzoekenden moeten wel duidelijk omschrijven waarvoor zij de lening willen gebruiken. De projecten waarvoor financiering wordt gezocht variëren van geld om een studie te bekostigen tot de aanschaf van een nieuwe keuken.

Welke kosten brengt geldvoorelkaar in rekening?

Geldvoorelkaar brengt aan beide partijen kosten in rekening:
  • Wie geld wil lenen, betaalt eenmalig € 75,- plaatsingskosten;
  • Bij het tot standkomen van een lening zijn 0,9% bemiddelingskosten verschuldigd, een percentage dat overigens ook wordt gerekend aan de geldschieter. Iedere lening levert Geldvoorelkaar dus 1,8% bemiddelingsprovisie op;
  • Over de lening is jaarlijks € 12,= administratiekosten verschuldigd.

Heeft geldvoorelkaar een bankvergunning?

Geldvoorelkaar is niet in het bezit van een bankvergunning en staat evenmin onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en/of de Nederlandsche Bank (DNB).

In Nederland kan niet iedereen zomaar het kredietbedrijf uitoefenen. Er gelden daarvoor bepaalde regels en drempelbedragen. Maar Geldvoorelkaar overschrijdt bedoelde drempels niet en is dus niet onderworpen aan de gebruikelijke rapportageverplichtingen, solvabiliteitsvoorschriften en opleidingscriteria. De huidige regelgeving voorziet daarin helaas nog niet.

De Autoriteit Financiële Markten wijst weliswaar nadrukkelijk op de risico's voor consumenten, maar bezit geen middelen om instellingen als Geldvoorelkaar onder toezicht te plaatsen. Ook is de voor reguliere banken geldende garantieregeling niet van toepassing bij Geldvoorelkaar.

Hoe zit het met de BKR-toetsing?

Wie zich bij Geldvoorelkaar registreert als 'geldzoekende', dient onder meer zelf een BKR-beoordeling aan te leveren. Op basis daarvan wordt men door Geldvoorelkaar ingeschaald in een bepaalde risicoklasse, variërend van klasse A (laagste kredietrisico) tot klasse E (hoogste kredietrisico).

Maar hierbij geldt wel de kanttekening dat leningen die worden afgesloten via Geldvoorelkaar niet worden geregistreerd bij het BKR zoals dat wel gebeurt bij andere kredietinstellingen. Uit de BKR-bestanden valt dus niet op te maken óf en hoevéél geld mensen hebben geleend via kredietplatforms als Geldvoorelkaar. Geldgevers kunnen dus niet op basis van BKR-informatie beoordelen of ze hun geld ooit zullen terugzien.

Incassokosten bij betaalachterstand

Als een geldlener zijn maandelijkse verplichtingen niet nakomt, zal Geldvoorelkaar een incassoprocedure opstarten. De kosten daarvan komen voor rekening van degene die het krediet afsloot. Valt daar echter niets te halen, dan wordt de factuur van het incassobureau neergelegd bij de geldgever. Die kan dan niet alleen fluiten naar het geld dat is uitgeleend, maar krijgt ook nog eens de rekening gepresenteerd voor het invorderen van zijn eigen centjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Smava is snel geld lenen onlineSmava is snel geld lenen onlineSmava is een p2p kredietplatform met geld lenen tussen particulieren zonder tussenkomst van een bank. Anoniem lenen en z…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Wat houdt de BKR toetsing precies in?Wat houdt de BKR toetsing precies in?Meestal wordt er een BKR toetsing gedaan door de kredietverstrekker als je een nieuwe lening wilt afsluiten. Wat houdt d…
Geld lenen zonder BKRGeld lenen zonder BKRGeld lenen zonder BKR toetsing kan erg moeilijk zijn. Maar gelukkig zijn er een aantal instellingen die mensen toch wilt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nieuwe manier van geld lenen"

Reacties

Sarah, 17-11-2016 14:06 #4
Hallo,
Heb dit gelezen, en wat mij opvalt is, dat er toch weer geld gevraagd word, om een lening te kunnen aangaan, daar wordt op internet voor gewaarschuwd om dit NIET te doen.

Heb een bijstandsuitkering, en kan nergens lenen. Waar het mij om gaat, dat ik een bedrag kan lenen en met een klein bedrag kan terug betalen, zoals het zo mooi staat in grafieken van banken, bijvoorbeeld: 5000 lenen en 48 euro per mnd. terugbetalen. Dit bestaat gewoonweg niet! Wilde dat het waar was, dan konden veel mensen op een lage aflosmanier, toch een lening aanvragen en zo uiteindelijk opnieuw beginnen.

Jacqueline, 02-11-2016 12:36 #3
Goedendag
Vind het vreemd dat degene die het geld leent aan iemand die het niet terug kan betalen eigenlijk de lul is. Hier klopt iets niet maar dat zal aan mij liggen.

T. E. Cook, 03-10-2014 22:07 #2
Is Er iemand die mij kunt helpen met een lenning van 6000 Euro met een overeenkomst. Dit lenning kan ik binnen 8 weken terug betalen met een goede re.nte. Onderpant ook mogelijk. Wel moet dit voor Maandag 6 Oct. Hoop snel een goede en eerlijke persoon de vinden. Ik verwacht snel wat te horen.

Danielle, 30-07-2014 16:02 #1
Beste mensen,

Bij deze een bericht om te vragen of iemand mij zou kunnen helpen aan een lening,
zelf lukt het niet en ben al 3jaar op zoek naar de juiste persoon of bedrijf aangezien
ik niet bij banken terecht kan hoop ik op een reddende engel…
Mvg Danielle.

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 01-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Fintech
Reacties: 4
Schrijf mee!