InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening garagebox of garage

Lening garagebox of garage

Lening garagebox of garage U wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerdere manieren worden geregeld. Soms kunt u de aankoop van de garage of garagebox ook binnen de hypotheek financieren en dat is natuurlijk interessant want dat geeft allerlei fiscale voordelen. Essentieel voor de fiscale aftrek is waar de garage staat. Hoort het bij uw eigen woning dan is er ook de aftrekbaarheid van de rente op de lening als hypotheekrente. In 2016 en 2017 moet er wel regelmatig op de lening worden afgelost.

Garagebox of garage kopen

Een parkeerplek vlak bij de voordeur is zeker in de stad moeilijk te vinden. Vaak moet flink worden betaald voor een parkeervergunning en dan ligt het voor de hand om een garage of garagebox te kopen of bouwen. Maar met welke lening gaat u dat financieren.

Lening garagebox

Op zoek naar een lening voor garagebox of garage maakt het verschil of de garage zich naast de eigen woning bevindt of een paar straten verderop. Als de garage aan het huis vastzit, zich op de grond van de eigen woning bevindt of aanhorig is, is de garage onderdeel van het huis. Sterker nog de waarde van uw huis stijgt doordat er een garage beschikbaar is. Daarom zijn banken bereid om de aankoop van de garage mee te nemen in een hypotheek. Zeker als u bij de aankoop van de woning ook meteen de garage koopt. Soms wordt de garage aan u verhuurd en kunt u hem pas later verwerven. Ook dan kan een lening voor de garage worden aangemerkt als een lening voor de eigen woning, waardoor de rente van de lening als hypotheekrente aftrekbaar is.

Garagebox of garage verderop

Er zijn ook losse garageboxen te koop zonder directe relatie met de eigen woning. In dat geval kunt u de garage ook financieren met een lening, maar is de rente niet fiscaal aftrekbaar. Denk aan een persoonlijke lening met maandelijks aflossen.

Garage zelf laten bouwen

Voor het bouwen van een garage of garagebox op het perceel van uw huis is een vergunning van de gemeente nodig. Als u die hebt, kan de bouw met lening of hypotheek worden gefinancierd als een verbouwing van de eigen woning. De rente van de hypotheek of persoonlijke lening is dan fiscaal aftrekbaar.

Belastingdienst en garagebox, hoe zit het fiscaal?

Kunt u de rente op een lening voor de garage of garagebox aftrekken bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting? Wat zijn de regels hierbij? Welnu, een woning valt in box 1 van de inkomstenbelasting of in box 3 van de inkomstenbelasting. Over box 1 betaalt u geen vermogensbelasting net zoals u ook voor uw eigen woning geen vermogensbelasting betaalt, over box 3 betaalt u die wel. Als uw garage aan het huis vast zit, valt die in box 1 en anders in box 3. De waarde van de garage wordt in box 3 is de WOZ-waarde voor overige onroerende zaken.

Slot

Een garage kost geld. Of u hem huurt of koopt. Maar een permanente parkeervergunning is ook niet goedkoop. Bovendien vermeerdert een aangrenzende garage de waarde van een huis. Reden genoeg om te bekijken of het kopen van een garage ook voor u een voordelige keuze is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Aftrekbare kosten hypotheek 2013Aftrekbare kosten hypotheek 2013Gebruik alle aftrekbare kosten bij het afsluiten van een hypotheek eigen woning in 2013 en 2014 bij uw belastingaangifte…
Registratie belastingdienst van onderhandse akte of leningRegistratie belastingdienst van onderhandse akte of leningRegelmatig wordt een lening of akte onderhands aangegaan. Tot voor kort kon u alle akten, een onderhandse lening of akte…
Hypotheek 2013 - aftrek rente of niet?Hypotheek 2013 - aftrek rente of niet?De nieuwe plannen van het kabinet voor 2013 zijn bekend. Een belangrijk punt in de plannen is de wijziging van de hypoth…

Reageer op het artikel "Lening garagebox of garage"

Reacties

Robert, 29-10-2016 17:04 #2
Beste…
Nu wil ik een garagebox kopen voor ongeveer 45.000, helaas heb ik daarvan slechts een gedeelte dus wil lenen voor de rest, voor mijn bedrijf, taxi, daar de toekomst elektrisch is en ik daarin mee wil. Ik heb een garage zonder elektra (waarde rond de 25.000), die wil ik na aankoop nieuwe garage in orde maken en verkopen waarna de opbrengst dus compleet naar de aflossing moet. Mijn bank, ing zegt, niet mogelijk.
Bij andere geldverstrekkers zitten er vaak zoveel addertjes onder het gras (zoals niet mogelijk vervroegd aflossen) waardoor ik de garage met rente en dergelijk 2x zou moeten betalen en zo rijk ben ik inderdaad niet. Dat een hypotheek voor een garagebox niet zijnde aan woonhuis niet aftrekbaar is is prima maar dat een hypotheek überhaupt onmogelijk lijkt is toch wel wat dubieus.
En… hoe is het mogelijk dat zelfs met onderpand er niet normaal een lening verkrijgbaar lijkt te zijn voor wie niet zelf al heel rijk is? Ik snap dat van beschermen en dergelijk, maar afsluitprovisies van 1800 met daarbij een heel hoge rente en niet eens vervroegd kosteloos kunnen aflossen zijn natuurlijk echt van de gekke.
Met groet,
Robert Reactie infoteur, 02-11-2016
Beste Robert,
Voor een hypotheek kijken banken niet alleen naar het onderpand maar ook naar het inkomen. Bovendien wordt de garage (straks) zakelijk gebruikt en dan doen banken al helemaal moeilijk. Voldoende offertes aanvragen en dan een keuze maken, lijkt toch de beste oplossing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nenad, 13-02-2016 19:20 #1
Beste redactie,
Ik woon in een huurflat en ik wil graag een garage buiten onze flat kopen. De prijs van de garage is ongeveer € 25.000 en het is in goede staat. Ik ben in vaste dienst bij een zorginstelling. Mijn vraag is: kan ik een hypotheek afsluiten om de garage te kopen? En onder welke voorwaarden? Alvast bedankt voor uw antwoord!
Met vriendelijke groet,
Nenad Reactie infoteur, 14-02-2016
Beste Nenad,
Dat kan als het inkomen hoog genoeg is. Overleg daarvoor met uw bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Hypotheekinformatie
Reacties: 2
Schrijf mee!