InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Extra geld lenen door WOZ-krediet

Extra geld lenen door WOZ-krediet

Extra geld lenen door WOZ-krediet Overwaarde op uw woning? Dan kunt u extra geld lenen met een WOZ-krediet, dat is ook nog eens goedkoop geld lenen. De nieuwe WOZ-beschikking van de gemeente is gratis en dat is natuurlijk in uw voordeel. Het krediet is gebaseerd op de WOZ-waarde. Het is een goedkope manier van lenen, omdat een hoop extra kosten worden vermeden. Geen kosten van de notaris, geen taxatiekosten. Bovendien is deze lening snel te regelen. En dat dankzij de taxateurs van de gemeente, ze gaven immers een gratis taxatie voor extra geld op uw woning.

WOZ-waarde is een wettige taxatie van de gemeente

Elk voorjaar krijgt een eigenaar van een pand de gemeentelijke belastingaanslag op grond van de WOZ-waarde van het huis of onderneming op grond van de Wet Onroerende Zaken. Best spannend, omdat de waarde in allerlei belastingen en heffingen doorwerkt. Dat betekent ook dat u in zijn algemeenheid niet blij zult zijn met een hoge taxatie. Taxatie inderdaad, want de beschikking van de gemeente is gebaseerd op de taxatie van erkende taxateurs. Dat betekent dat u met de beschikking voor de WOZ belastingaanslag ook een recente taxatie van uw huis in handen hebt en een hypotheek kan worden verstrekt zonder nieuwe taxatie en zonder nieuwe kosten. En daarmee kunt u dus uw voordeel doen. Zo helpt de gemeente u indirect aan een goedkope lening.

WOZ-krediet is goedkoper

Het WOZ-krediet is vergelijkbaar met een soort doorlopend krediet. Het belangrijkste verschil is dat u een koophuis moet bezitten dat als onderpand voor de lening dient. Bij deze hypotheek is de rente lager dan bij een gewoon doorlopend krediet. Allerlei extra kosten die we vaak bij kredieten zien gelden niet voor het WOZ-krediet. U bespaart ook nog eens op:
  • De afsluitprovisie;
  • Het taxatierapport;
  • De notariskosten;
  • De rente.

Er zijn voldoende banken die u bij overwaarde graag een extra hypotheek geven zonder dat u een afsluitprovisie of notariskosten hoeft te betalen. Met de taxatie van de gemeente heeft de bank meteen zekerheid over de waarde van uw huis, wat betekent dat ze een offerte kunnen doen met een scherpe rente. Natuurlijk staat u sterker naarmate de overwaarde groter is. Bij een forse overwaarde kan de rente ook een stuk lager zijn dan bij een traditionele hypotheek. De bank zal nog meer gegevens willen hebben over uw inkomen en uw kredietverleden, maar als dat geen probleem is, is een WOZ krediet snel af te sluiten.

Voordelen van een WOZ-krediet

De belangrijkste voordelen van een WOZ-krediet zijn dus:
  • De rente is lager en alleen verschuldigd over het krediet dat daadwerkelijk is opgenomen.
  • De afhandeling gaat snel.
  • Geen kosten zoals afsluitprovisie, notariskosten, taxatierapport.
  • Het is een flexibele hypotheek waarbij u extra geld mag aflossen en weer opnemen.

Doorlopend krediet

De WOZ hypotheek is een doorlopend krediet met een variabele rente. Groot voordeel hiervan is dat u een kredietlimiet afspreekt en tot die grens kunt lenen. Als u aflost en er komt weer ruimte onder de kredietlimiet vrij en kunt u ook weer extra geld opnemen zonder dat u daarvoor naar een notaris hoeft te gaan. Aflossen kan boetevrij en in het tempo dat u wilt. Dat is bij vele andere hypotheken geheel anders. Bij vele hypotheken kunt u maximaal 10% per jaar boetevrij aflossen en gelden er verder allerlei regels. Het WOZ krediet kent deze lastige regels niet en is daarmee een uiterst flexibele manier van lenen.

Rente en kosten krediet vergelijken

U doet er altijd goed aan om de offertes van een aantal aanbieders te vergelijken. Bekijk welke maandlasten het beste bij uw inkomen passen. Een overlijdensrisicoverzekering afsluiten is niet nodig maar kan wel.

Slot WOZ-krediet aanvragen

Hebt u extra geld nodig, benut dan de gratis taxatie die de gemeente elkaar verricht. Benut de WOZ waarde voor een WOZ krediet en leen zo flexibel. Zonder allerlei hoog oplopende extra kosten. Het WOZ krediet kan een ware uitkomst voor u zijn. Doordat de taxatie al klaar ligt, kan de lening zo geregeld zijn.
© 2010 - 2017 Lenenwiki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WOZ-krediet - lenenWOZ-krediet - lenenHet is goedkoop, maar wat is een WOZ-krediet voor een lening? Met een WOZ-krediet benut u de overwaarde van uw huis opti…
Geld lenen bij KredietshopperGeld lenen bij KredietshopperVanwege de kredietcrisis hebben steeds meer mensen geld nodig. Een van de bedrijven die bemiddeld bij het krijgen van ee…

Reageer op het artikel "Extra geld lenen door WOZ-krediet"

Reactie

M. V. Zetten, 09-08-2014 10:56 #1
Moet ik bij de bank zijn waar nu mijn hypotheek loopt of kan het ook bij een andere bank?

Infoteur: Lenenwiki
Laatste update: 11-09-2016
Gepubliceerd: 17-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!