InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening online afsluiten

Lening online afsluiten

Lening online afsluiten Als we een lening online afsluiten, valt de aankoop van een woning gunstiger te financieren. Kredietbemiddelaars bieden een online lening aan met rentekorting en zonder afsluitprovisie. Omdat persoonlijk hypotheekadvies ontbreekt, is u zelf verantwoordelijk voor productkeuze en afstemming op uw persoonlijke situatie.

Lening online afsluiten met rentekorting

Een lening online afsluiten kan voor aankomende eigenbouwers en kopers van onroerend goed erg lucratief zijn. Bij directbanken of onlinemakelaars is de nieuwe woning vaak aanmerkelijk gunstiger te financieren. In veel gevallen liggen hun tarieven 0,25 tot 0,5 procent onder het niveau van bankkantoren. Met name bij lange looptijden en hoge leensommen groeien zelfs de kleinste renteverschillen uit tot interessante bedragen. Bij een lening van 100.000 euro staat een renteverschil van 0,5% in een periode van 10 jaar gelijk aan een besparing van minstens 5.000 euro.

Hypotheekadvies bij online afsluiten van een hypotheek ontbreekt

Nadeel bij het online afsluiten van een hypotheek: de klant moet het in het algemeen doen zonder een persoonlijk hypotheekadvies. Alle informatie en vrijblijvende aanbiedingen ontvangt hij via internet, per telefoon of per post. Erg praktisch daarentegen zijn de online rekentools waarmee een hypotheekofferte met inbegrip van effectieve rente, maandbedrag en restschuld bij afloop van de rentevaste periode berekend kan worden.

Daarentegen ontbreekt bij gebruik van die calculators vaak belangrijke aanvullende informatie, zoals de mogelijkheden voor extra aflossing of de effecten van een renteverhoging na afloop van de rentevaste periode. Maar sommige online-aanbieders presenteren zich ook wat dat betreft voorbeeldig: ze wijzen hun klanten erop wat er op hen af kan komen als de rente is gestegen bij verlenging van het krediet.

Hoewel een eerste globaal financieringsplan dus met behulp van interactieve rekentools online kan worden gemaakt, nemen die lang niet altijd alle factoren voor een individuele berekening in aanmerking. Sommige directbanken zoals ING Diba bieden daarom inmiddels ook on-site-advies aan.

Leningen online vergelijken

Weliswaar heeft een aspirant-lener op het internet de mogelijkheid om snel en gemakkelijk leningen te vergelijken maar dat biedt slechts een grove indicatie. Een op maat gemaakte offerte krijgt de klant eerst nadat de hypotheekaanvraag samen met de vereiste bewijsstukken door de online-aanbieder is ontvangen. En dat kan enige tijd in beslag nemen.

Dat is de reden waarom documenten zoals een bewijs van inkomen, aankoopbewijzen of uittreksels uit het (voorlopige) koopkontrakt in een zo vroeg mogelijk stadium moeten worden verzameld, omdat anders de toekenning en afwikkeling van de lening aanzienlijke vertraging kan oplopen. Om geen stukken te vergeten bieden de meeste online-aanbieders echter handige checklists aan.

Online hypotheekaanbieders zijn meestal kredietbemiddelaars die op hun site een grote verscheidenheid aan concurrerende hypotheekbanken verenigen. De klant blijft zo een aanzienlijke hoeveelheid werk bespaard voor het vergelijken van leningen. Vaak zijn de aanbiedingen van deze bemiddelaars nog gunstiger dan bij de toch al goedkope directbank zélf. Maar het is raadzaam om toch meerdere aanbieders te vergelijken. Daarnaast moeten potentiële huiseigenaren ook hun huisbank een kans geven. Als een goedkope online-aanbieding wordt getoond verbeteren veel van die banken hun oorspronkelijke voorstel.

Lening online en Wet Financieel Toezicht

Een online afsluiten van een lening wordt in de Wet op het Financieel Toezicht (WFT) aangemerkt als een financiële transactie zonder voorafgaand advies (execution only). De bemiddelaar hoeft in dat geval geen enkele aansprakelijkheid te aanvaarden voor mogelijk nadeel als naderhand blijkt dat de afgesloten hypotheek of verzekering niet aansluit bij uw persoonlijke omstandigheden. De Wet schrijft in dat verband wél voor om consumenten nadrukkelijk erop te attenderen dat een financieel advies geen onderdeel uitmaakt van de service. Bij execution only blijft de bemoeïenis beperkt tot bemiddeling bij de afwikkeling van een door de klant zelf geselecteerde product.

Geld lenen bij Smava

Wie geld nodig heeft om een privéproject te realiseren kan tegenwoordig ook zijn toevlucht zoeken tot een nieuw en innovatief concept, waarbij geldzoekenden rechtstreeks geld lenen bij particuliere beleggers? Het bijzondere daaraan is dat niet de bank maar úzelf bepaalt welke rente u gaat betalen. De binnen de bankwereld gangbare rentemarge tussen spaar- en leentarief wordt dan door partijen zelf gedeeld. Daarvan profiteert zowel de belegger als de kredietnemer.

Regelgeving in de Wet Toezicht Kredietwezen verhindert in ons land vooralsnog de uitrol van deze lucratieve vorm van kredietbemiddeling, maar in Duitsland heeft met name Smava een zeer goede reputatie op dit gebied opgebouwd, wat meerdere malen heeft geresulteerd in een positieve nominatie door Duitse consumentenorganisaties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Online lening afsluitenEen minilening is een kortlopende lening (over het algemeen tot drie maanden) van een klein bedrag. Het afsluiten van ee…
Zakelijke lening afsluitenZakelijke lening afsluitenAls je ondernemer of startende ondernemer bent, dan kan het voorkomen dat je opeens geld nodig hebt. Je kunt er dan voor…
Online geld lenen: Snel, gemakkelijk en goedkoop lenenOnline geld lenen: Snel, gemakkelijk en goedkoop lenenOnline lenen van geld is een nieuwe en gemakkelijk manier om een persoonlijke lening of flexibel krediet af te sluiten.…
Kwijtschelding persoonlijke lening bij overlijdenKwijtschelding persoonlijke lening bij overlijdenGaat bij uw overlijden de persoonlijke lening of het doorlopend krediet in 2017 over naar de nabestaanden of wordt deze…
Hoe lenen bij Ribank en Ribank DirectHoe lenen bij Ribank en Ribank DirectGeld lenen? In 2017 kunt u bij de Ribank, goedkoop en gunstig geld lenen. Online leent u direct bij Ribank Direct. Dit i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lening online afsluiten"

Reacties

F. Peek, 11-03-2013 14:52 #2
Ik zit sinds kort in de schuldsanering, nou heb ik gehoord dat het mogelijk is dat je het kan afkopen. Kan ik dan een lening van 30.000 euro krijgen om een beetje normaal rond te kunnen komen. Dan ben ik beter af dan dat ik in de schuldsanering blijf.
Met vriendelijke groet,
Frans

Maaike, 20-04-2010 16:42 #1
Ik wil graag 25.000 euro lenen maar de bank staat dat niet toe kan dat hier wel?

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 31-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Krediet op maat
Reacties: 2
Schrijf mee!